
27 februari 2025
Veelgestelde vragen over de eindafrekening van je energieverbruik
Aan het einde van je energiecontract krijg je een eindafrekening. Daarin staat hoeveel energie je verbruikt hebt in de laatste periode van je contract. En hoeveel je terugkrijgt of moet bijbetalen. In dit artikel beantwoorden we veelgestelde vragen.
Wat is een eindafrekening?
De eindafrekening is de laatste rekening die je ontvangt aan het einde van je energiecontract. Je krijgt hem bijvoorbeeld als je overstapt naar een andere energieleverancier, verhuist, of je contract opzegt.
De eindafrekening gaat over de periode vanaf je laatste jaarafrekening tot de einddatum van je contract. Deze periode kan precies een jaar zijn, maar kan ook korter zijn.
Bij een verhuizing krijg je een eindafrekening voor je oude adres. Op je nieuwe adres start dan een nieuwe periode en ontvang je na een jaar gewoon een jaarafrekening.
Waarom ontvang ik een eindafrekening?
De eindafrekening laat zien hoeveel energie je hebt verbruikt en of je nog iets moet bijbetalen. Of juist dat je geld terugkrijgt. Dit gebeurt:
als je je energiecontract opzegt of overstapt naar een andere energieleverancier,
bij een verhuizing,
of als je naar het buitenland verhuist.
De eindafrekening zorgt ervoor dat je alles netjes afrondt.
Wanneer ontvang ik de eindafrekening?
Je krijgt de eindafrekening maximaal zes weken na het einde van je contract. Eindigt je contract bijvoorbeeld op 1 november? Dan ontvang je de eindafrekening op zijn laatst half december.
Is de eindafrekening hetzelfde als de jaarafrekening?
Nee. Ze lijken veel op elkaar, maar zijn toch net anders:
De jaarafrekening gaat altijd over een heel jaar.
De eindafrekening gaat over de laatste periode van je contract, vanaf de laatste jaarafrekening tot de einddatum. Dit kan ook korter zijn dan een jaar.
Op de eindafrekening kunnen ook extra kosten staan, zoals een opzegvergoeding als je je contract voor het einde opzegt.
Wat staat er op de eindafrekening?
De eindafrekening bestaat uit:
Je energieverbruik in de laatste periode
De stroom die je hebt teruggeleverd en gesaldeerd (als je zonnepanelen hebt)
De kosten die daarbij horen
Wat je al hebt betaald via je maandelijkse termijnbedragen
Het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen
Eventuele extra kosten, zoals een opzegvergoeding
Eventuele ontvangen kortingen
Hoe kan ik mijn eindafrekening controleren?
Controleer je eindafrekening door te letten op:
Meterstanden: kijk of de begin- en eindstanden kloppen met de standen in je meterkast. De beginstand van je eindafrekening moet ongeveer hetzelfde zijn als de eindstand van je laatste jaarafrekening.
Tarieven: controleer of de tarieven voor stroom en gas kloppen met die in je contract.
Bij vragen kun je altijd contact opnemen met de klantenservice.
Wat moet ik doen als mijn eindafrekening niet klopt?
Twijfel je of je eindafrekening klopt? Neem dan contact op met de klantenservice. Vaak is een fout snel gevonden en opgelost. Bijvoorbeeld als een meterstand verkeerd is doorgegeven of als er iets mis is met de berekening.
Waarom staan er verschillende meetperiodes op mijn eindafrekening?
Soms zie je meerdere meetperiodes op je eindafrekening. Dit gebeurt bijvoorbeeld als:
je tarieven veranderen (bij een variabel contract of een verlenging)
overheidsheffingen en netbeheerkosten veranderen (per 1 januari)
je een nieuwe meter gekregen hebt
Je verbruik en kosten worden dan per periode apart berekend.
Waarom moet ik veel bijbetalen (of krijg ik veel terug)?
Dat heeft meestal te maken met je termijnbedrag en de datum waarop je je contract opzegt. Het termijnbedrag is gebaseerd op een gemiddeld jaarverbruik. Zo verdelen we de hogere kosten van de wintermaanden en de lagere kosten van de zomermaanden over het hele jaar. Maar als je je contract op een ongunstig moment opzegt, zoals net na de winter, kan het zijn dat je moet bijbetalen.
Dit gebeurt vooral wanneer je je contract voor het einde opzegt. Als je je eindafrekening precies een jaar ontvangt na de start van je contract, komt je termijnbedrag meestal aardig overeen.
Moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven?
Alleen met een conventionele meter moet je zelf je meterstanden doorgeven. Wij laten je dat altijd op tijd weten . Met een slimme meter kunnen we je meterstanden automatisch uitlezen.
Hoe verrekenen we een openstaand bedrag?
Bij een eindafrekening betalen we een tegoed meestal los uit, omdat je geen klant meer bent. Heb je nog een openstaand bedrag? Dat verrekenen we met de eindafrekening of moet je apart betalen.
Zit je na het lezen van dit artikel toch nog met een vraag over de eindafrekening die niet is beantwoord in dit artikel? Check de FAQ-pagina of neem contact op met onze klantenservice. Ook interessant:

Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.