27 oktober 2023

Termijnbedrag energie: 15 antwoorden op veelgestelde vragen

Het termijnbedrag is het bedrag dat energieleveranciers maandelijks in rekening brengen voor energieverbruik. In dit artikel beantwoorden we veelgestelde vragen.

1. Wat is een termijnbedrag?

Het termijnbedrag voor energie is een maandelijks bedrag dat je voor je verbruik van gas en elektriciteit betaalt. Op basis van je verwachte jaarlijkse energieverbruik wordt een bedrag geschat. Dat bedrag wordt evenredig over twaalf maanden verdeeld. Het termijnbedrag wordt ook wel het voorschotbedrag of het maandbedrag genoemd.

2. Waarom worden termijnbedragen gebruikt?

Je termijnbedrag is iedere maand gelijk. Maar je energieverbruik niet. Zo zul je in de winter meer energie verbruiken dan in de zomer, omdat je meer verwarming nodig hebt. Door het termijnbedrag worden de hogere kosten in de koude wintermaanden gecompenseerd met de lagere kosten in de warme zomermaanden. 

3. Wat als mijn termijnbedrag hoger is dan mijn werkelijke verbruik?

Op je uiteindelijke jaarafrekening staat je definitieve verbruik. Dat wordt bepaald aan de hand van je meterstanden. Op het moment dat je jouw jaarafrekening krijgt, kan het zijn dat je meer hebt betaald dan je hebt verbruikt. In dat geval krijg je het teveel betaalde geld teruggestort. 

4. En als mijn verbruik hoger is dan gedacht?

Als je meer energie hebt verbruikt dan je vooraf had ingeschat, kan het zijn dat je bij je jaarafrekening moet bijbetalen. Dat is natuurlijk niet fijn. Daarom dient je termijnbedrag zo goed mogelijk overeen te komen met je daadwerkelijke verbruik. 

Om een hoge jaarnota te voorkomen, is het ook slim om je meterstanden door te geven. Die kunnen energieleveranciers namelijk niet automatisch uitlezen. Bij slimme meters wel, dus hoef je ook geen meterstanden door te geven.

5. Hoe wordt het termijnbedrag berekend?

Het termijnbedrag baseren we bij Vandebron op het historisch verbruik dat bekend is op jouw adres. Dat is je eigen verbruik van voorgaande jaren of, in het geval van verhuizing, van vorige bewoners. Ook kun je zelf je verwachte verbruik inschatten tijdens het afsluiten van een nieuw contract.

Geen idee hoeveel je verwacht te verbruiken? Dan kun je een schatting maken. Gebruik onze rekentool om een schatting te maken van jouw jaarverbruik, gebaseerd op het landelijk gemiddelde energieverbruik van huishoudens met eenzelfde type woning en gezinssamenstelling. 

6. Kan ik de hoogte van mijn termijnbedrag aanpassen?

Verwacht je meer of minder energie te gaan verbruiken dan je eerder deed? Bij Vandebron kun je zelf je termijnbedrag verlagen of verhogen via Mijn Vandebron of via onze app. Bij andere energieleveranciers gelden wellicht andere regels. 

Sommige mensen kiezen er bewust voor om elke maand een hoger termijnbedrag te betalen. Ze krijgen liever geld terug aan het eind van het jaar dan dat ze onverwacht bij moeten betalen.

7. Kan mijn energieleverancier mijn termijnbedrag verhogen?

Energieleveranciers mogen het termijnbedrag zelf verhogen, mits daar een goede reden voor is. Bijvoorbeeld als je structureel meer energie verbruikt ten opzichte van voorgaande jaren, wanneer tarieven veranderen of wanneer de energiebelasting of netbeheerkosten omhoog gaan.

8. Hoe wordt het termijnbedrag opgebouwd?

Je energierekening wordt uit verschillende onderdelen opgebouwd. En je termijnbedrag dus ook. Natuurlijk uit je energiekosten, maar ook uit netbeheerkosten, btw en andere belastingen. Bij sommige aanbieders betaal je ook leveringskosten en mogelijk nog andere kosten. 

Lees ons artikel ‘Hoe wordt mijn energierekening opgebouwd?’ om te zien wat de verschillende posten betekenen en hoe de energierekening bij Vandebron wordt opgebouwd.

9. Wat is een normaal maandbedrag voor energie?

De hoeveelheid energie die je verbruikt en het afgesproken tarief in je contract bepalen samen de hoogte van je termijnbedrag. De grootte van de woning, het aantal mensen dat er woont en de mate van verduurzaming spelen hierin een rol. Maar ook voor welke tarieven je je energiecontract afsluit.

Om je een idee te geven: het gemiddeld stroomverbruik van een Nederlands huishouden is 2.760 kWh per jaar en het gemiddelde gasverbruik is 1169 m³ per jaar. Met de huidige energieprijzen van januari 2024 kom je dan op een termijnbedrag van € 200,- voor 1 jaar vast.

10. Hoe kan ik mijn werkelijke verbruik verlagen?

Dat doe je door bewuster om te gaan met energie en te besparen waar mogelijk. Lees ons artikel ‘10 tips om thuis energie te besparen’ voor een overzicht van onze beste tips. Woon je in een huurhuis? Speciaal voor jou schreven we het artikel ‘9 tips om energie te besparen in je huurwoning’.

11. Verandert mijn termijnbedrag bij een verhuizing?

Daar kun je zelf voor kiezen. Je nieuwe huis is misschien beter geïsoleerd, waardoor je energieverbruik omlaag gaat. Of het is juist ouder en groter, waardoor het waarschijnlijk omhoog gaat. 

12. Verandert mijn termijnbedrag na verduurzaming?

Wanneer je isolatie aanbrengt of zonnepanelen installeert, gaat je energieverbruik direct omlaag. Het is een goed idee om dan meteen je termijnbedrag te verlagen.

13. Kan mijn termijnbedrag negatief zijn?

Bij Vandebron is het termijnbedrag nooit negatief. Wel kan je jaarafrekening negatief zijn. Dat kan bijvoorbeeld als je zoveel zonnepanelen hebt liggen dat je meer terugkrijgt dan dat je aan je energieleverancier betaalt. Je hoeft dan niets te betalen, maar krijgt geld toe. 

14. Geld teruggekregen en tóch een hoger termijnbedrag. Hoe kan dat?

Kreeg je bij je laatste jaarrekening geld terug en is nu tóch je termijnbedrag verhoogd? We kunnen ons voorstellen dat dit verwarrend is. Het kan zo zijn dat de winter het afgelopen jaar een stuk zachter was, waardoor je minder energie verbruikte dan normaal. Volgend jaar is de winter misschien weer strenger. 

Ook kan het zijn dat de netbeheerder of overheid zijn tarieven verhoogt, waardoor het termijnbedrag hoger uitvalt. En wanneer je een nieuw contract afsluit tegen hogere tarieven zal je termijnbedrag waarschijnlijk ook hoger zijn.

15. Kan ik de betaaldatum van mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij de meeste energieleveranciers is dit mogelijk. Bij Vandebron regel je dit via Mijn Vandebron of in onze app. 

Zit je toch nog met een vraag over termijnbedragen die niet is beantwoord in dit artikel? Check de FAQ-pagina of neem contact op met onze klantenservice.

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
ActueelKennisbankTechVandebron