HomeBlog

Wat zijn termijnbedragen?

Wat zijn termijnbedragen?

Vaak zijn er nog veel onduidelijkheden over termijnbedragen. Wat zijn het eigenlijk? Hoe worden ze berekend en waar moet je allemaal op letten bij de berekening? In dit blog leggen we je alles uit over deze lastige term.

Een termijnbedrag, wat is dat nou precies?

Elke maand betaal je aan je energieleverancier een termijnbedrag voor je energieverbruik. Dit bedrag wordt berekend op basis van je Standaard Jaarverbruik (SJV): het gemiddelde energieverbruik van de afgelopen twee tot drie jaar op je adres. Je termijnbedrag is iedere maand hetzelfde, ongeacht de zomer of winter. Zo worden de hogere kosten in de koude wintermaanden gecompenseerd met de lagere kosten in de warme zomermaanden. 

Op je uiteindelijke jaarafrekening wordt vervolgens je definitieve verbruik verrekend. Dat doen we aan de hand van je meterstanden. Als je meer energie hebt verbruikt dan je van te voren had ingeschat, kan het zijn dat je bij je jaarafrekening moet bijbetalen. Om dit te voorkomen, dient je termijnbedrag dus zo goed mogelijk overeen te komen met je daadwerkelijke verbruik. 

Je termijnbedrag afstemmen op je verbruik

Meld je je aan als nieuwe klant bij Vandebron, dan zullen wij de opzegging bij je vorige leverancier regelen. Maar we krijgen daarmee vaak nog geen inzicht in je voorgaande verbruik. Volgens de wet mogen wij pas je SJV inzien nadat je ons hier toestemming voor hebt gegeven. Als je je aanmeldt via de website, kan dat dus pas ná het afsluiten van je contract. Toch zul je van tevoren je energieverbruik aan ons door moeten geven, zodat we op basis daarvan je (voorlopige) termijnbedrag kunnen bepalen. Om je daarbij te helpen, kun je op onze website een schatting ontvangen van je verbruik. Deze schatting is gebaseerd op het landelijk gemiddelde energieverbruik van huishoudens met eenzelfde type woning en gezinssamenstelling. Omdat het een schatting is, kan ons voorstel afwijken van wat je uiteindelijk gaat betalen. Weet je wel precies wat je gemiddelde verbruik is of meld je je aan via een van onze medewerkers? Dan kun je dit ook direct aan ons doorgeven voor een aanbod op maat.

Termijnbedrag wijzigen

Het kan voorkomen dat je verwacht om meer of minder energie te gaan verbruiken dan je eerder deed. Misschien verandert je gezinssamenstelling of heb je ervoor gekozen je huis te verduurzamen door bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen. In dat geval kun je zelf je termijnbedrag verlagen of verhogen via Mijn Vandebron of via onze app. Extra handig: je kunt ook zelf aangeven op welke datum het wordt afgeschreven!

Slimme meters

Bij Vandebron willen we niet dat jij voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening. Daarom kunnen wij voor huishoudens met een slimme meter een geschikt termijnbedrag berekenen op basis van je werkelijke verbruik. Dat doen we door, nadat je bij ons bent aangesloten en daar goedkeuring voor hebt gegeven, je slimme meter uit te lezen. De slimme meter geeft elke 15 minuten een signaal door aan de netbeheerder. Dankzij die signalen hebben we een goed beeld van je werkelijke energieverbruik. Natuurlijk kun jij deze data ook zelf inzien op Mijn Vandebron en in de Vandebron-app. Heb je nog geen slimme meter in huis? Dan kunnen we niet automatisch je verbruik uitlezen en dien je elk jaar handmatig je meterstanden aan ons door te geven.

Termijnbedrag als spaarpotje

Op het moment dat je jouw jaarafrekening krijgt, kan het ook zijn dat je meer hebt betaald dan je hebt verbruikt. In dat geval krijg je het teveel betaalde geld teruggestort. Sommige mensen kiezen er daarom bewust voor om elke maand een hoger termijnbedrag te betalen. Daarmee gebruiken zij hun maandelijkse energiekosten als extra spaarpotje. Wil je advies wat voor jou het beste termijnbedrag is? Kijk dan op Mijn Vandebron of neem gerust contact met ons op!

Geschreven door Margo van Gils

Margo is content creator bij Vandebron, houdt van schrijven en het bourgondische leven.

Deel dit artikel
Tags
ActueelKennisbankTechVandebron