29 september 2022

Welke soorten laadkabels zijn er? En welke heb ik nodig?

Elektrische auto's laad je op door ze te verbinden met een laadpunt. Thuis of openbaar. Daar gebruik je een laadkabel voor. Maar welke zijn er allemaal?

In het kort

  • De Type 2 laadkabel is de standaard in Nederland en de rest van Europa.

  • Daarmee kun je 1-fase en 3-fase wisselstroom laden tot 43 kW.

  • Je herkent Type 2 aan een 7-pins aansluiting. Type 1 heeft 5 pinnen.

  • Sommige modellen hebben een extra aansluiting, waarop je een CSS of ChaDeMo laadkabel kunt aansluiten. Daarmee kun je supersnel laden.

  • Opladen via het stopcontact doe je met de Schuko-stekker.

Verschillende soorten laadkabels

Met een EV-laadkabel verbind je een elektrische auto met een laadpunt. Thuis, bij een openbare laadpaal of bij een snellader. Momenteel worden er verschillende soorten laadkabels gebruikt. Dit kan per merk en model verschillen. In dit artikel vertellen we je alles over de verschillende soorten laadkabels. We hebben het dan over auto’s - bussen en vrachtwagens hebben zo hun eigen laadmethoden.

Meest gebruikte laadkabels

Praktisch alle elektrische auto’s hebben een Type 1 of Type 2 aansluiting. Dit zijn de belangrijkste verschillen.

Type 1 laadkabel

Deze 5-pins aansluiting is de standaard in de Verenigde Staten en Japan. Reden is dat de meeste huishoudens daar een 1-fase meterkast hebben. 

Je kunt er dan ook alleen 1-fase wisselstroom mee laden tot een vermogen van 7,4 kW. Omdat Type 1 niet de standaard is in Nederland, zul je maar weinig openbare laadpunten vinden die dit type ondersteunen.

Type 2 laadkabel

Deze 7-pins aansluiting is de standaard in Nederland en de rest van Europa. Het wordt ook wel de Mennekes-kabel genoemd, naar de ontwikkelaar van deze kabel. 

Je kunt er zowel 1-fase als 3-fase wisselstroom mee laden. Daarmee kun je met een Type 2 laadkabel tot 43 kW wisselstroom laden. Dat gaat dus lekker snel! Helaas zijn oudere modellen auto’s niet altijd geschikt voor 3-fase laden, waardoor ze een stuk langzamer laden.

Alternatieve laadkabels

Naast bovenstaande standaardaansluitingen zijn er nog meer kabels die je in EV-land kunt tegenkomen.

Schuko-kabel

Wil je je elektrische auto opladen via het stopcontact? Dan heb je een Schuko-kabel nodig. Ook wel een 'granny cable' genoemd. Snel gaat het niet, want je behaalt een maximum vermogen van 3 kW. En, wanneer je geen gezekerde groep gebruikt, is het ook nog eens onveilig. Meer iets voor noodgevallen dus.

Tesla laadkabel

Bij de aanschaf van een Tesla laadpaal krijg je een speciale Tesla laadkabel. In feite is dit gewoon een Type 1 of 2 laadkabel, maar zit er nog een knop aan de autozijde van de kabel. Wanneer je hierop drukt, opent de laadklep van de auto zich. Handig hoor!

CSS laadkabel

Dit is een standaard Type 1 of 2 laadkabel met twee extra gaatjes aan de onderkant. De extra gaatjes maken het mogelijk om te laden met wisselstroom, waardoor een vermogen behaald kan worden tot maximaal 350 kW. Er zijn maar een beperkt aantal modellen waar deze laadkabel op aangesloten kan worden.

ChaDeMo laadkabel

Met deze 4-pins laadkabel kun je bij verschillende stations in Nederland snelladen. Je behaalt er een vermogen tot 100 kW gelijkstroom mee. Populaire modellen zoals de Nissan Leaf en de Kia Soul EV bezitten de aansluiting voor deze laadkabel. In de auto vind je de extra aansluiting naast de Type 1 of 2 aansluiting.

Welke laadkabel heeft mijn auto nodig?

Bekijk de aansluiting op je elektrische auto. Zie je een ronde aansluiting met 5 pinnen? Dan heb je een Type 1 laadkabel nodig. Bij een Type 2 laadkabel heb je een aansluiting met 7 pinnen nodig. Je kunt natuurlijk ook even in de handleiding van je elektrische auto kijken.

Wat is het verschil tussen 16A en 32A laadkabels?

Een laadkabel van 32A heeft dikkere koperdraden, waardoor er meer stroom doorheen kan. Daardoor gaat het laden sneller dan met een 16A laadkabel. Je auto moet dan wel uitgerust zijn met een zwaardere lader of een duolader. Dat is maar bij een klein aantal auto's het geval.

Hoe lang moet mijn laadkabel zijn?

De verschillende typen laadkabels zijn beschikbaar in meerdere lengtes. Meestal 4, 6, 8 of 10 meter. Omdat de kabels best dik zijn, nemen langere kabels meer ruimte in beslag en zijn ze zwaarder. Als je vaak op openbare plekken laadt, is het toch verstandig om een wat langere te kiezen zodat je in alle situaties uit de voeten kan.

Overal laden met Vandebron

In Nederland is de Type 2 laadkabel de standaard. Onze laadpaal voor thuis wordt dan ook geleverd met een Type 2 stopcontact of vaste kabel. Ook zitten er verschillende handige technieken op. Zoals dynamic load balancing om slimmer op te laden én de mogelijkheid om je thuislader open te stellen voor gasten met een eigen laadpas

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
KennisbankElektrisch rijden