
Welke soorten laadkabels zijn er? En welke heb ik nodig?
6 maart 2025
Elektrische auto's laad je op door ze te verbinden met een laadpunt. Thuis of openbaar. Daar gebruik je een laadkabel voor. Maar welke zijn er allemaal?
In het kort
Type 2 (Mennekes) is de standaard laadkabel in Nederland en Europa.
Hiermee kun je 1-fase of 3-fase wisselstroom (AC) laden, meestal tot 11 of 22 kW.
Voor snelladen gebruik je CCS (Combined Charging System), waarmee je tot 400 - 600 kW DC kunt laden.
Type 1 en ChaDeMo worden niet meer toegepast bij nieuwe auto’s.
Opladen via het stopcontact (Schuko) kan ook, maar is vooral een noodoplossing.
Verschillende soorten laadkabels
Met een EV-laadkabel verbind je een elektrische auto met een laadpunt. Thuis, bij een openbare laadpaal of bij een snellader. Momenteel worden er verschillende soorten laadkabels gebruikt. Dit kan per merk en model verschillen. In dit artikel vertellen we je alles over de verschillende soorten laadkabels. We hebben het dan alleen over elektrische auto’s - bussen en vrachtwagens hebben zo hun eigen laadmethoden.
Meest gebruikte laadkabels
Type 2 laadkabel
Type 2 is een stekker met 7 pinnen en de standaard in Nederland en Europa. Sinds 2023 krijgen bijna alle nieuwe elektrische auto’s deze aansluiting. De Type 2-stekker wordt ook wel Mennekes genoemd, naar het Duitse bedrijf dat hem heeft bedacht.
Met een Type 2-laadkabel kun je laden op 1-fase of 3-fase stroom. Daarmee laad je meestal tot 11 of 22 kW. Hoe snel dat precies gaat, hangt af van je auto en het laadpunt. Oudere of kleinere auto’s kunnen vaak alleen 1-fase laden, en doen er dus wat langer over om op te laden.
Type 1 laadkabel (verouderd)
De Type 1-stekker heeft 5 pinnen en kan alleen 1-fase laden, tot 7,4 kW. Alleen oude auto's hebben deze aansluiting misschien nog. Nieuwe elektrische auto’s hebben allemaal een Type 2-aansluiting. Bij de meeste laadpalen kun je er wel gewoon nog mee terecht, eventueel met een speciale adapter of laadkabel.

Alternatieve laadkabels
Naast bovenstaande standaardaansluitingen zijn er nog meer kabels die je in EV-land kunt tegenkomen.
Schuko-kabel
Wil je je elektrische auto opladen via het stopcontact? Dan heb je een Schuko-kabel nodig. Ook wel een 'granny cable' genoemd. Snel gaat het niet, want je behaalt een maximum vermogen van 3 kW. En, wanneer je geen gezekerde groep gebruikt, is het ook nog eens onveilig. Meer iets voor noodgevallen dus.
CSS laadkabel
De CCS-laadkabel (Combined Charging System) is de standaard voor snelladen in Nederland en Europa. De stekker lijkt op een Type 2-stekker, maar heeft twee extra pinnen aan de onderkant. Die zijn bedoeld voor gelijkstroom (DC), waarmee je veel sneller kunt laden dan met gewone wisselstroom. Met een CCS-laadkabel kun je laden tot wel 400 à 600 kilowatt, afhankelijk van de auto en het laadstation.
Tesla laadkabel
Sinds 2023 gebruikt Tesla in Europa dezelfde Type 2- en CCS-aansluitingen als andere merken. Daardoor kun je met een Tesla ook laden bij openbare laadpalen en snelladers van andere aanbieders. Oudere modellen kregen een speciale Tesla-laadkabel meegeleverd.
ChaDeMo laadkabel
De ChaDeMo-laadkabel heeft 4 pinnen en werd vroeger gebruikt om snel te laden met gelijkstroom (DC). Het laadvermogen ligt rond de 100 kW. In Nederland wordt deze aansluiting steeds minder gebruikt. Alleen oudere elektrische auto’s hebben nog een ChaDeMo-aansluiting. Nieuwe auto’s en laadstations gebruiken bijna allemaal de CCS-standaard.

Welke laadkabel heeft mijn auto nodig?
Bekijk de aansluiting op je elektrische auto. Zie je een ronde aansluiting met 5 pinnen? Dan heb je een Type 1 laadkabel nodig. Bij een Type 2 laadkabel heb je een aansluiting met 7 pinnen nodig. Je kunt dit ook terugvinden in de handleiding van je auto of op de website van de fabrikant.
Wat is het verschil tussen 16A en 32A laadkabels?
Een laadkabel van 32A heeft dikkere koperdraden, waardoor er meer stroom doorheen kan. Daardoor gaat het laden sneller dan met een 16A laadkabel. Je auto moet dan wel uitgerust zijn met een zwaardere lader of een duolader. Dat is maar bij een klein aantal auto's het geval.
Hoe lang moet mijn laadkabel zijn?
De verschillende typen laadkabels zijn beschikbaar in meerdere lengtes. Meestal 4, 6, 8 of 10 meter. Omdat de kabels best dik zijn, nemen langere kabels meer ruimte in beslag en zijn ze zwaarder. Als je vaak op openbare plekken laadt, is het toch verstandig om een wat langere te kiezen zodat je in alle situaties uit de voeten kan.

Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.





