Jaarafrekening energie Vandebron

8 november 2024

Veelgestelde vragen over de jaarafrekening van je energieverbruik

Ieder jaar ontvang je van je energieleverancier een jaarafrekening. Daarin staat hoeveel energie je hebt verbruikt en teruggeleverd en of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. In dit artikel beantwoorden we veelgestelde vragen.

Wat is een jaarafrekening?

Een jaarafrekening, ook wel jaarnota genoemd, krijg je één keer per jaar van je energieleverancier. Dus ook van ons. Hierin staat hoeveel energie je in de afgelopen 12 maanden hebt verbruikt (en teruggeleverd) en welke kosten daarbij horen. Ook zie je of je te veel of te weinig hebt betaald. Dit bedrag krijg je terug of moet je bijbetalen.

voorbeeld jaarafrekening van je energieleverancier

Waarom ontvang ik een jaarafrekening?

Elke maand betaal je een voorschot, het termijnbedrag, op basis van je geschatte verbruik. Aan het einde van het jaar kijken we naar je echte verbruik. Heb je te veel betaald, dan krijg je geld terug. Heb je te weinig betaald, dan moet je bijbetalen. Zo voorkom je dat je te veel of te weinig betaalt over meerdere jaren. Ook worden eventuele kortingen meestal na een jaar verrekend.

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

De jaarafrekening krijg je in principe aan het einde van elk contractjaar. Niet aan het einde van het kalenderjaar dus. Is je contract bijvoorbeeld ingegaan op 12 september 2023, dan wordt je jaarafrekening op 12 september 2024 opgemaakt. Binnen zes weken daarna krijg je deze in je inbox, in Mijn Vandebron en in de Thuis-app.

Uitzonderingen

  • Verhuis je tussendoor?

    Dan ontvang je op dat moment een eindafrekening voor je oude woning. Een jaar later volgt de jaarafrekening voor je nieuwe woning. De startdatum van je energiecontract en je jaarafrekening lopen dan dus niet meer gelijk.

  • Stap je tussendoor over naar een ander contracttype?

    Bijvoorbeeld van een variabel naar een vast contract. Je ontvangt de jaarrekening dan een jaar nadat je klant bent geworden, of een jaar na je vorige jaarafrekening.

Wat staat er op de jaarafrekening?

Op je jaarafrekening staan:

  • Je energieverbruik van het afgelopen jaar

  • De stroom die je terugleverde (als je zonnepanelen hebt)

  • De bijbehorende kosten

  • Wat je al betaald hebt

  • Het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen

  • Je nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar

Lees ons artikel ‘Hoe wordt mijn energierekening opgebouwd?’ voor een gedetailleerde uitleg van de verschillende onderdelen.

Is de jaarafrekening hetzelfde als een eindafrekening?

Nee, ze lijken op elkaar, maar zijn verschillend. Een eindafrekening krijg je als je verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier. De jaarafrekening gaat altijd over een heel jaar, maar een eindafrekening kan over een kortere periode gaan. De inhoud is wel bijna hetzelfde.

Waarom staan er verschillende meetperiodes op mijn jaarrekening?

Wanneer er een wijziging plaatsvindt, worden de meterstanden opgehaald en wordt er een nieuwe meetperiode gestart. Het kan daarbij gaan om een tariefwijziging (bijvoorbeeld in een variabel contract), verandering van de overheidsheffingen of dat er bijvoorbeeld een nieuwe meter geïnstalleerd wordt. Per meetperiode worden je verbruik en je kosten vervolgens gespecificeerd.

Hoe weet mijn energieleverancier mijn verbruik?

Heb je een slimme meter? Dan leest je energieleverancier je meterstanden automatisch uit. Met een oude meter moet je zelf de meterstanden doorgeven. Aan het einde van je contractjaar vraagt je energieleverancier hierom.

Heeft elk type energiecontract een jaarafrekening?

Ja, elk energiecontract - of het nu vast, variabel of dynamisch is - heeft een jaarafrekening. Ze zien er wel allemaal net wat anders uit. Bij een dynamisch contract krijg je bijvoorbeeld elke maand een factuur in plaats van een termijnbedrag.

Hoe kan ik mijn jaarafrekening controleren?

Je kunt je jaarafrekening op verschillende punten zelf controleren.

  • De begin- en eindstanden van je gas- en elektriciteitsmeter.

    Vergelijk de beginstand met die van de vorige jaarafrekening. De eindstand moet ongeveer kloppen met de meterstanden in je meterkast.

  • De kale energietarieven in je contract.

    Deze moeten gelijk zijn aan de tarieven op je jaarafrekening.

Wat als mijn meterstanden niet overeenkomen?

Staan er andere getallen in de telramen van je slimme meter dan in je jaarafrekening? Meestal worden de verschillende meters of de telramen door elkaar gehaald. Is er bij jou toch echt een fout gemaakt? Neem dan even contact op met de klantenservice en we zoeken het samen uit.

Waarom verschillen de jaarafrekeningen binnen een vast contract?

Je kunt elk jaar meer of minder energie verbruiken. Dat zorgt voor een verschil in kosten, ook al blijven de tarieven gelijk. Daarnaast kunnen de energiebelasting, vermindering energiebelasting en netbeheerkosten elk jaar veranderen.

Wat moet ik doen als mijn jaarafrekening niet klopt?

Heb je het idee dat je jaarafrekening niet klopt? Neem dan contact op met de klantenservice. Dan kijken we er samen naar en kunnen we opheldering geven.

Wat gebeurt er na de jaarafrekening?

Op basis van je afgelopen jaarverbruik kunnen we een betere schatting maken voor volgend jaar. Je termijnbedrag wordt daarop aangepast.

Zit je na het lezen van dit artikel toch nog met een vraag over de jaarafrekening die niet is beantwoord in dit artikel? Check de FAQ-pagina of neem contact op met onze klantenservice.


Ook interessant:

Stefan

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

15 interessante weetjes over windmolens in Nederland