7 april 2023

Is een thuisbatterij in 2024 een slimme investering?

Met een thuisbatterij sla je elektriciteit op voor later gebruik. Waarom is dat handig? En is het een slimme investering? We zetten de feiten op een rij.

Wat is een thuisbatterij?

Een thuisbatterij kan elektriciteit opslaan. Net als de accu van je smartphone of elektrische auto laad je hem op en verbruik je de stroom op een later moment. Wanneer de batterij leeg is, moet je hem weer opnieuw opladen.

Een voorbeeld is de Tesla Powerwall, waarin je 13,5 kWh stroom kunt opslaan. Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt dat ongeveer in twee dagen.

Voordelen van een thuisaccu

Oké, duidelijk. Maar waarom zou je zo’n ding in huis halen?

1. Zonne-energie opslaan

De groene stroom die je opwekt met zonnepanelen verbruik je meteen in huis. Je hoeft minder stroom van een energieleverancier af te nemen en bespaart kosten. Wek je op zomerse dagen meer op dan je verbruikt? Het overschot lever je terug naar het net. 

Met een thuisbatterij kun je er ook voor kiezen om je batterij eerst op te laden voordat je teruglevert. Zo kun je jouw zonne-energie op een later moment verbruiken. Bijvoorbeeld ‘s nachts of op dagen dat je panelen minder opwekken.

Financieel gezien is dit door de salderingsregeling alleen minder interessant. En nu de afbouw ervan van de baan is, lijkt het in de toekomst ook niet te veranderen.

2. Onafhankelijkheid

Door zonnepanelen met een thuisbatterij te combineren, kun je bijna zelfvoorzienend worden op het gebied van stroom. Plotseling hogere energiekosten of andere wijzigingen hebben op jou dan geen invloed. Alleen in de wintermaanden kan het lastig worden, wanneer je zonnepanelen weinig opwekken en stroomverbruik over het algemeen een stuk hoger is.

Gemiddelde opbrengst van zonnepanelen door het jaar heen

3. Goedkope stroom opslaan

Je betaalt niet altijd evenveel voor stroom. Met een thuisbatterij kun je bijvoorbeeld tijdens het daltarief opladen en wanneer het normaaltarief geldt weer ontladen. 

Met een dynamische energiecontract wordt het helemaal interessant. De prijs voor stroom wisselt dan namelijk per uur. Op goedkope momenten laad je de batterij vol en tijdens duurdere uren maak je daar gebruik van.

Fun fact: bij een extreem hoge productie van groene energie kan het zelfs gebeuren dat de stroomprijs negatief is. Je krijgt dan geld toe om je batterij vol te laden! Dit komt in de praktijk enkele uren per jaar voor.

4. Oplossing voor overvol stroomnetwerk

De laatste jaren is er veel meer vraag naar stroom en wekken we veel meer groene stroom op. Een geweldige ontwikkeling, maar het brengt ook zo zijn uitdagingen met zich mee. Het huidige stroomnet kan namelijk niet zoveel stroom vervoeren. Maar als veel huishoudens een thuisbatterij installeren, hoeft er ook minder stroom vervoerd te worden. Zo draagt het mogelijk bij aan de oplossing.

5. Sinds 2024 kun je de btw terugvragen

Sinds januari 2024 mag je de btw (21% bovenop het aankoopbedrag) terugvragen via de ondernemersregeling. Dat scheelt behoorlijk in kosten! Eén van de voorwaarden is dat je een dynamisch energiecontract hebt.

Nadelen van de thuisbatterij

Natuurlijk zijn er ook redenen waarom nog niet iedereen een thuisbatterij in huis heeft.

1. Hoge kosten

Waar zonnepanelen inmiddels de massa hebben bereikt, staan thuisbatterijen nog aan het begin. De aanschafprijs is daarom nog stevig. Afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit moet je denken aan een bedrag tussen de € 4000 en € 10.000. Er zijn (nog) geen subsidies die de pijn wat verzachten.

2. Relatief korte levensduur

De levensduur van een thuisaccu wordt gemeten in het aantal laadcycli. Daarmee bedoelen we het aantal keren dat je de thuisbatterij kan op- en ontladen. Hoe vaker je dat doet, hoe slechter de batterij wordt. De laadcycli per accu kunnen variëren van 1000 tot 10.000 laadcycli, afhankelijk van de kwaliteit (en het bijbehorende prijskaartje). Als je uitgaat van één laadcyclus per dag gaat een thuisaccu tussen de 3 en 27 jaar mee.

3. Concurrentie van elektrische auto

Kunnen je elektrische auto en laadpaal bidirectioneel laden? Dan heb je eigenlijk al een thuisbatterij op je oprit staan. Je kunt je auto dan namelijk opladen én ontladen. 

Momenteel bezitten slechts een aantal auto’s deze techniek. Onder andere de Nissan Leaf, Nissan E-NV200, Renault Zoe, Kia Soul en Mitsubishi Outlander PHEV kunnen het. Wel verwachten we dat deze techniek gemeengoed zal worden in toekomstige modellen.

Slimme investering of niet?

Lange tijd werd een thuisbatterij niet gezien als een slimme investering. Door de salderingsregeling en het kleine prijsverschil tussen dal- en normaaltarief duurt het te lang voordat je de kosten terugverdiend hebt.

Maar die gedachte begint langzaam te veranderen.

Sinds 2024 kun je bijvoorbeeld de btw terugvragen voor de aanschaf van de thuisbatterij. En met een dynamisch contract kun je nu al profiteren door energie op te slaan tijdens daluren en te verbruiken tijdens piekuren.

Mogelijk gaat er de komende nog meer veranderen: naarmate thuisbatterijen populairder worden zal innovatie toenemen. De capaciteit wordt hoger, de levensduur langer en de prijs lager.

Bij Vandebron houden we de ontwikkelingen in de gaten en brengen we je op de hoogte van interessante veranderingen. Stay tuned!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
KennisbankTech