wat is bidirectioneel laden

9 september 2022

Hoe werkt bidirectioneel laden? En wat zijn de voordelen?

Met bidirectioneel laden gebruik je je elektrische auto als thuisbatterij. Dat brengt interessante voordelen met zich mee. Hier lees je hoe dat zit.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel betekent dat een bepaalde actie in twee richtingen mogelijk is. Bij bidirectioneel laden bedoelen we dat stroom zowel van als naar de elektrische auto kan gaan. 

Normaal laad je de accu van je elektrische auto op en gebruik je de stroom wanneer je met de auto rijdt. Bij directioneel laden kun je de accu ook legen om andere zaken van stroom te voorzien. Dat brengt allerlei interessante mogelijkheden en voordelen met zich mee. Verderop in dit artikel vertellen we je daar meer over.

Vijf soorten bidirectioneel laden

Binnen bidirectioneel laden maken we onderscheid tussen vijf technieken.

1. Vehicle-to-grid (V2G) 

Stroom gaat van de elektrische auto naar het energienet. Dat is dezelfde techniek waarmee zonnepanelen stroom terugleveren aan het net. Dit kan een oplossing zijn om voldoende groene stroom beschikbaar te stellen tijdens piekbelasting van het energienet. 

Lees ook: Batterijopslag als oplossing voor het overvolle energienet

2. Vehicle-to-home (V2H)

Stroom gaat van de elektrische auto naar je huis. Je kunt je auto bijvoorbeeld ‘s nachts opladen tijdens het daltarief en de stroom vervolgens in huis gebruiken tijdens het normaaltarief. Dat is voordeliger. De accu van je elektrische auto zet je dan in als een thuisbatterij.

3. Vehicle-to-vehicle (V2V)

Stroom gaat van je elektrische auto naar een andere elektrische auto. Handig om bijvoorbeeld een auto in nood van voldoende stroom te voorzien om het dichtstbijzijnde laadpunt te bereiken.

4. Vehicle-to-load (V2L)

Stroom gaat van je elektrische auto naar andere elektrische apparaten. Om ze te gebruiken of op te laden. Je gebruikt je elektrische auto dan feitelijk als een stopcontact.

5. Vehicle-to-everything (V2X)

Stroom gaat van de elektrische auto naar waar dan ook. V2X is de verzamelnaam om de accu van je elektrische auto te gebruiken om een gebouw, het energienet, een andere elektrische auto of apparaten te voorzien van stroom.

Voordelen van bidirectioneel laden

Leuk hoor, je auto als een powerbank gebruiken. Maar wat zijn de voordelen van deze techniek?

1. Altijd goedkope stroom

Laad je auto op met zonnepanelen. Of tijdens het daltarief of tijdens goedkope uren in je dynamisch contract. En gebruik de stroom in huis juist weer op duurdere momenten. Op die manier bespaar je direct op je energierekening met bidirectioneel laden. 

2. Zelfvoorzienend worden

Zonnepanelen wekken alleen zonne-energie op wanneer de zon schijnt.  ‘s Nachts gebruik je stroom van het elektriciteitsnet. En in de winter waarschijnlijk ook voor een deel. Met bidirectioneel laden gebruik je je elektrische auto als thuisbatterij. Zo kun je bijna volledig onafhankelijk worden.

3. Oplossing voor afbouw salderingsregeling

Wek je meer stroom op dan je verbruikt? Dan mag je het aantal kWh dat je teruglevert aftrekken van de stroom die je verbruikt hebt. Dat noemen we salderen. Deze regeling loopt nog tot 2025, daarna wordt ie langzaam afgebouwd. Bidirectioneel laden is een oplossing: je levert je zonne-energie dan niet terug aan je energieleverancier, maar slaat het op in je auto om later te gebruiken. 

Update februari 2024: de afbouw van de salderingsregeling is inmiddels van de baan.

4. Overbelasting energienet voorkomen

We bouwen in Nederland steeds meer gasloze woningen en verruilen massaal brandstofauto’s voor elektrische auto’s. Een geweldige ontwikkeling! Maar al deze extra stroom moet wel geleverd kunnen worden. In de toekomst kan dit tijdens piekmomenten een uitdaging worden. Bidirectioneel laden tijdens rustige momenten en tijdens piekbelasting ontladen, is dan een mooie oplossing.

Kan elke auto bidirectioneel laden?

Voor bidirectioneel laden heb je een auto nodig die hiervoor geschikt is en een bidirectionele laadpaal. Dat heeft te maken met de verschillende soorten elektriciteit die gebruikt worden. 

Dat zit zo: het energienet levert wisselstroom, die in de elektrische auto wordt omgezet in gelijkstroom. Maar als we de stroom in huis willen gebruiken of naar het energienet willen sturen, moet het weer teruggezet worden naar wisselstroom. 

Het omvormen van elektriciteit is een techniek die momenteel door slechts enkele auto’s wordt ondersteund. Onder andere de Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Renault Zoe, Kia Soul en Mitsubishi Outlander PHEV kunnen het. Helaas ondersteunen nog niet alle laadpalen het. We verwachten dat het aanbod wel snel zal toenemen.

Heeft het negatieve gevolgen voor de accu?

Over het algemeen is vaak opladen niet goed voor de levensduur van een batterij. Na elke sessie neemt de kracht een beetje af. Hoe dat precies zit bij bidirectioneel laden wordt nog onderzocht. Wel weten we dat slimme laadstrategieën degradatie juist kunnen verminderen. De technieken die hiervoor gebruikt worden zijn dezelfde als bij een smartphone.

Bidirectioneel laden is de toekomst!

Bij Vandebron zijn we razend enthousiast over de mogelijkheden die bidirectioneel laden biedt. We zien de voordelen voor consumenten én een oplossing om het energienet te balanceren en zo overbelasting te voorkomen. We houden de ontwikkelingen daarom nauwlettend in de gaten. Stay tuned!

Stefan

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Verlaag je CO₂-uitstoot tijdens het koken met de EcoStoof
Veelgestelde vragen over de jaarafrekening van je energieverbruik