10 maart 2023
Inzicht in je energieverbruik
Een transparant overzicht van je energieverbruik kan helpen om zuiniger met energie om te gaan. Maar hoe komt Vandebron aan deze data en waardoor loopt de data altijd een paar dagen achter in Mijn Vandebron?
Data van je energieverbruik
Via Mijn Vandebron en in de Vandebron Thuis App heb je eenvoudig inzicht in je energieverbruik. Deze data proberen we zo up-to-date mogelijk te houden, maar loopt altijd een paar dagen achter. Hoe dat zit, leggen we hieronder stap voor stap uit.
Data uitlezen met slimme meter
Eerst een stukje over de techniek. Om je verbruiksdata uit te kunnen lezen, moet je een slimme meter hebben. Je netbeheerder, die verantwoordelijk is voor de aansluiting en het transport van je energie, kan daarmee je meterstanden automatisch op afstand uitlezen.
Met deze data kunnen de netbeheerders sneller storingen opsporen, maar ook beter het energienet in balans houden. Daarom willen de overheid en netbeheerders dat iedereen in Nederland een slimme meter krijgt.
Heb je nog geen slimme meter? Dan zal de netbeheerder deze gratis bij je komen installeren. Op de website van je netbeheerder kun je in de planning zien wanneer jij aan de beurt bent. Eerder kan ook, maar dan zijn de kosten voor jouw rekening.
Hoe zit dat met de privacy?
Volgens de wet mogen netbeheerders je data elke dag uitlezen en delen met je energieleverancier. De slimme meters hebben vele testen doorstaan van het Digital Security van de Radboud Universiteit Nijmegen en zijn zeer veilig beoordeeld.
Daarnaast controleren de netbeheerders streng op met wie ze hun data delen. Zo mogen de dagstanden alleen gedeeld worden met energieleveranciers op het moment dat iemand klant is bij die leverancier. Stapt de klant over, dan heeft de leverancier geen toegang meer tot die data.
Kwartierstanden
Om de data over je energieverbruik zo accuraat mogelijk te maken, kunnen in plaats van elke dag ook elk kwartier je meterstanden worden uitgelezen. Dit worden ook wel de kwartierstanden genoemd. Omdat deze kwartierstanden niet automatisch uitgelezen mogen worden volgens de wet, dien je als klant hier zelf toestemming voor te geven via je energieleverancier.
Bij Vandebron doe je dit in de app of in Mijn Vandebron. Onderaan de verbruikspagina staat een knop die je aan kunt zetten om toestemming te geven.
Geen data delen kan ook
Wil je überhaupt niet dat de netbeheerder je meterstanden automatisch uitleest? Dan kun je de slimme meter ook ‘administratief’ uitzetten. Neem daarvoor contact op met je netbeheerder. In dat geval moet je zelf je meterstanden doorgeven en krijg je geen kosten- en verbruiksoverzicht van je energieleverancier. Wel kan de netbeheerder nog contact met je meter maken voor onderhoud en beheer.
Verbruiksdata: van aanvraag tot verwerking
Bij Vandebron willen we het energieverbruik zo accuraat mogelijk weergeven in je Mijn Vandebron-omgeving. Heb je toestemming gegeven om je kwartierstanden uit te lezen? Dan vragen we de data elke dag op bij je netbeheerder. De netbeheerder controleert dagelijks of je nog steeds klant bent en of zij de data dus mogen delen. Dat is best een tijdrovend proces.
Zo gaat het in de praktijk in zijn werk:
Om 6:00 ‘s ochtends dienen we een aanvraag in voor de kwartierstanden bij de netbeheerders.
Deze aanvraag wordt vervolgens pas om middernacht door de netbeheerder gecollecteerd.
De volgende ochtend worden de kwartierstanden door de netbeheerder beschikbaar gesteld. Op dat moment zijn we al zo’n 24 uur na de aanvraag verder.
Eenmaal beschikbaar, moet de data eerst door ons systeem binnen gehaald worden. Vervolgens verwerken we de rauwe meterstanden en verrijken we de data (met bijvoorbeeld de tarieven van jouw energiecontract) zodat we duidelijke grafieken kunnen weergeven in je Mijn Vandebron-omgeving.
Dit hele proces, van aanvraag tot verwerking, duurt dus zo’n anderhalve dag. Daarnaast hebben we als leverancier ook te maken met verschillende netbeheerders. Zij werken allemaal op hun eigen manier waardoor de aanlevering van de benodigde data bij sommige netbeheerders sneller gaat dan bij andere.
Realtime data is onmogelijk
Je begrijpt nu waarom de data in je Mijn Vandebron-omgeving altijd een paar dagen achterloopt. Wij proberen deze zo up-to-date mogelijk te maken, maar we zijn wel afhankelijk van hoe snel netbeheerders de data aan ons leveren. Dit geldt overigens voor alle energieleveranciers.
Wil je toch altijd direct toegang tot je meest recente verbruiksdata? In dat geval kun je een energieverbruiksmanager installeren in je meterkast. Met deze verbruiksmanager kun je zelf direct alle data uitlezen. Per stopcontact of apparaat is ook mogelijk. Daar gebruik je een elektriciteitsmeter voor.
Ook interessant
Geschreven door Margo van Gils
Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.