Inzicht in je energieverbruik

Een transparant overzicht van je energieverbruik kan helpen om zuiniger met je energie om te gaan. Maar hoe komt Vandebron eigenlijk aan deze data en waardoor loopt de data altijd een paar dagen achter in Mijn Vandebron? In dit blog leggen we het je uit.

Waarom is mijn verbruiksdata niet up-to-date?

Bij Vandebron moedigen we je aan om minder energie te verbruiken. Inzicht in je energieverbruik kan daarbij helpen. Zo weet je op welke momenten je de meeste energie verbruikt en of je verbruik niet ineens onverwachts omhoog gaat. Via Mijn Vandebron heb je eenvoudig inzicht in je energieverbruik. Deze data proberen we zo up-to-date mogelijk te houden, maar ondanks dat loopt het altijd een paar dagen achter. Hoe zit dat precies?

Uitlezen via je slimme meter

Om je verbruiksdata uit te kunnen lezen, is het van belang dat je een slimme meter hebt. De netbeheerder, die verantwoordelijk is voor de aansluiting en het transport van je energie, kan met behulp van de slimme energiemeter je meterstanden automatisch op afstand uitlezen. Met deze data kunnen de netbeheerders sneller storingen opsporen, maar ook beter het energienet in balans houden. Daarom willen de overheid en netbeheerders dat iedereen in Nederland een slimme meter krijgt. Heb je deze nog niet, dan zal de netbeheerder deze gratis bij je komen installeren. Op de website van je netbeheerder kun je in de planning zien wanneer jij aan de beurt bent. 

Hoe zit dat met de privacy?

Het is volgens de wet geregeld dat de netbeheerders elke maand je data mogen uitlezen en mogen delen met je energieleverancier. De slimme meters hebben vele testen doorstaan van het Digital Security van de Radboud Universiteit Nijmegen en zijn zeer veilig beoordeeld. Daarnaast controleren de netbeheerders streng op met wie ze hun data delen. Zo mogen de maandstanden alleen gedeeld worden met energieleveranciers op het moment dat iemand klant is bij die leverancier. Stapt de klant over, dan heeft de leverancier ook geen toegang meer tot die data. Om de data over je energieverbruik zo accuraat mogelijk te maken, kunnen in plaats van elke maand ook elk kwartier je meterstanden worden uitgelezen. Dit worden ook wel de kwartierstanden genoemd. Omdat deze kwartierstanden niet automatisch uitgelezen mogen worden volgens de wet, dien je als klant hier zelf toestemming voor te geven via je energieleverancier. Wil je überhaupt niet dat de netbeheerder je meterstanden automatisch uitleest? Dan kun je de slimme meter ook ‘administratief’ uitzetten. In dat geval moet je zelf je meterstanden doorgeven en krijg je geen kosten- en verbruiksoverzicht van je energieleverancier. Wel kan de netbeheerder nog contact met je meter maken voor onderhoud en beheer.

Verbruiksdata: van aanvraag tot verwerking

Bij Vandebron willen we het energieverbruik zo accuraat mogelijk weergeven in je Mijn Vandebron-omgeving. Heb je ons toestemming gegeven om je kwartierstanden uit te lezen, dan moeten we elke dag opnieuw de data opvragen bij de netbeheerders. De netbeheerder controleert namelijk elke dag weer of je nog steeds klant bent en of zij de data dus mogen delen. Dit klinkt misschien niet ingewikkeld, maar helaas is het (nog steeds) een tijdrovend proces.

‘s-Ochtends om 6:00 dienen we een aanvraag voor kwartierstanden in bij de netbeheerder. Deze aanvraag wordt vervolgens pas om middernacht door de netbeheerder gecollecteerd. De volgende ochtend worden de kwartierstanden door de netbeheerder beschikbaar gesteld. Op dat moment zijn we al zo’n 24 uur na de aanvraag verder. Eenmaal beschikbaar, moet de data eerst door ons systeem binnen gehaald worden. Vervolgens verwerken we de rauwe meterstanden en verrijken we de data (met bijvoorbeeld de tarieven van jouw contract) zodat we duidelijke grafieken kunnen weergeven op de Mijn Vandebron-omgeving. Dit hele proces, van aanvraag tot verwerking, duurt dus zo’n anderhalve dag. Daarnaast hebben we als leverancier ook te maken met verschillende netbeheerders. Zij werken allemaal op hun eigen manier waardoor de aanlevering van de benodigde data bij sommige netbeheerders sneller gaat dan bij andere.

Dit verklaart waarom de data in je Mijn Vandebron-omgeving altijd een paar dagen achterloopt. Wij proberen deze zo up-to-date mogelijk te maken, maar we zijn wel afhankelijk van hoe snel netbeheerders de data aan ons leveren. Dit geldt overigens voor alle energieleveranciers. Wil je toch altijd direct toegang tot je meest recente verbruiksdata? In dat geval kun je een energieverbruiksmanager installeren in je meterkast. Met deze verbruiksmanager kun je zelf direct alle data uitlezen.

Geschreven door Margo van Gils

Margo is content creator bij Vandebron, houdt van schrijven en het bourgondische leven.

Deel dit artikel
Tags
KennisbankTechVandebron