Overstappen van energieleverancier? Vijf tips waar je op moet letten

Wil je graag overstappen naar een andere energieleverancier omdat je een beter aanbod of betere service wilt? Geen probleem, je kunt (indien je contract het toelaat) het hele jaar door overstappen naar een andere leverancier die voldoet aan je wensen.

Maar waar moet je precies op letten tijdens het overstappen? Wij geven je vijf handige tips!

Tip 1: Voor het eerst een energiecontract nodig? Vergelijk eenvoudig verschillende leveranciers.

Ga je voor het eerst op jezelf wonen of ben je voor het eerst verantwoordelijk voor het regelen van je energie? Met meer dan 30 verschillende energieleveranciers in Nederland is het begrijpelijk dat je de bomen door het bos niet meer ziet. Met behulp van onze energievergelijker kun je eenvoudig verschillende leveranciers met elkaar vergelijken op basis van prijs, service en duurzaamheid. Zo kies je zelf welke leverancier het beste bij je past!

Tip 2: Kijk naar je eigen jaarverbruik.

Wil je een nieuw energiecontract vergelijken met je huidige contract? Dan kun je het beste je eigen jaarverbruik als uitgangspunt nemen. De hoeveelheid gas en stroom die je verbruikt is namelijk afhankelijk van de grootte en ligging van je woning, het aantal bewoners en je gedrag. Je eigen jaarverbruik geeft daarbij het meest realistische beeld van je energieverbruik. Let op: wil je overstappen omdat je gaat verhuizen naar een groter of kleiner huis, neem dan het historisch verbruik van de nieuwe woning als uitgangspunt. Je (nieuwe) leverancier kan je daarbij helpen.

Tip 3: Je nieuwe leverancier regelt de opzegging bij je oude leverancier.

Stap je bijvoorbeeld van een andere leverancier over naar Vandebron, dan regelen wij de opzegging. Na je 14 dagen bedenktijd brengen we je oude leverancier op de hoogte van de overstap. Zodra wij de energielevering overnemen, wordt je oude contract automatisch beëindigd. Let op: meld je je aan voor in je nieuwe woning? Dan moet je wél zelf het contract van je oude woning opzeggen.

Tip 4: Weet dat er verschil bestaat tussen grijze stroom, sjoemelstroom en groene stroom.

Bij een energieleverancier kun je vaak uit verschillende soorten stroom kiezen. Veruit de meeste energie wordt opgewekt uit uitputbare bronnen zoals steenkool en aardgas. Deze vorm van energieopwek zorgt voor veel CO₂-uitstoot en vervuiling van het milieu. Daarnaast kunnen leveranciers grijze stroom ‘vergroenen’ met certificaten uit het buitenland. Sjoemelstroom noemen we dat. Hierdoor denk je dat je groene stroom afneemt, terwijl dit in werkelijkheid gewoon grijs is. Niet eerlijk en niet duurzaam. Daarom bieden we bij Vandebron alleen écht groene stroom aan, opgewekt in Nederland. Bij ons kies je je eigen energiebron waardoor je zeker weet waar je energie vandaan komt en waar je geld naartoe gaat. Meer weten over sjoemelstroom? Lees hier onze blog die we erover schreven.

Tip 5: Tussentijds overstappen van energieleverancier? Houd rekening met een eventuele opzegvergoeding.

Wil je stroom van een andere leverancier geleverd krijgen maar zit je nog vast aan een contract? Houd er dan rekening mee dat je bij een voortijdige opzegging een opzegvergoeding moet betalen aan je oude leverancier. De hoogte van deze opzegvergoeding is landelijk vastgesteld door de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) en afhankelijk van de duur van je contract. 

Let op: je leverancier mag deze opzegboete per product (elektriciteit en gas) in rekening brengen. Neem je dus beide producten af en wil je deze levering allebei voortijdig beëindigen? Houd dan rekening met een dubbele opzegvergoeding.

Geschreven door Margo van Gils

Margo is content creator bij Vandebron, houdt van schrijven en het bourgondische leven.

Deel dit artikel
Tags
KennisbankSjoemelstroomVandebron