29 november 2022
Hoe lang duurt elektrisch opladen? Thuis, openbaar en snel
Een elektrische auto opladen kan de hele nacht duren. Maar het kan ook binnen een uurtje gepiept zijn. Huh? In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.
Elektrische auto opladen
Een benzineauto tank je vol en je rijdt weer verder. Maar bij een elektrische auto ligt het allemaal wat gecompliceerder. Ten eerste duurt opladen een stuk langer. Hoe lang dan? De laadsnelheid is afhankelijk van de accu, het vermogen van de auto, het type laadkabel, het type laadpaal en de stroomkracht.
In dit artikel gebruiken we de Tesla Model 3 als voorbeeld, de populairste elektrische auto van Nederland.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto thuis?
Het liefst laad je thuis op. Handig voor de deur én het goedkoopst. Zeker als je de gratis stroom van je zonnepanelen gebruikt. Maar hoe snel laad een elektrische auto op?
1. Via het stopcontact
De accu van de Tesla Model 3 heeft een capaciteit van 55 kWh. Als je er voor kiest om hem via het stopcontact op te laden duurt dit bijna 24 uur. Het maximale laadvermogen is dan namelijk 2,3 kW per uur. Dit raden we overigens niet aan. Opladen via het stopcontact is meer iets voor noodsituaties.
2. Laadpaal met 3-fase stroomaansluiting
Het fijnste is om op te laden via je eigen laadpaal. In de Tesla Model 3 zit een 3-fase omvormer waarmee een laadsnelheid tot 11kW per uur gehaald kan worden. Wat je verder nodig hebt, is een laadpaal die deze laadsnelheid aan kan, een 3-fase stroomaansluiting van 3x16A en je laadt binnen 5 uur je Tesla vol.
3. Laadpaal met 1-fase stroomaansluiting
De meeste mensen hebben een 1-fase stroomaansluiting van 1x16A in huis. Daarmee haal je een maximale laadsnelheid van 3.7 kW, waardoor je de auto in 15 uur oplaadt. Heb je ook 1-fase in huis? Misschien is het de moeite waard om je meterkast te verzwaren, zodat je wél 3-fase kunt opladen.
Hoe lang duurt openbaar opladen?
Heb je geen oprit of eigen parkeerplaats en mag je de laadkabel niet over de stoep trekken? Dan moet je openbaar laden. Geen probleem, want met het uitgebreide Nederlandse laadnetwerk vind je altijd een laadpunt in de buurt.
Er zijn verschillende aanbieders actief in Nederland. Ze werken allemaal met een gestandaardiseerd systeem. Het laadvermogen van de verschillende punten varieert van 3,7 tot 22 kW. In de Vandebron EV-app vind je een (altijd up-to-date) lijst van laadpunten met bijbehorende tarieven.
Omdat de Tesla Model 3 tot maximaal 11 kW kan opladen, duurt openbaar laden tussen de 5 en 15 uur. Auto’s met dezelfde accucapaciteit die wél 22 kW aankunnen, laden de accu binnen 2,5 uur vol.
Tip: Met een Vandebron laadpas kun je bij elke laadpaal in Nederland terecht! Ook als je geen energiecontract hebt afgesloten bij Vandebron.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto met een snellader?
Snellaadstations vind je vooral langs de snelweg. In Nederland zijn er in totaal ruim 5000 snellaadpunten, verspreid over 700 stations. De meesten hebben een laadvermogen van 50 kW. Daarmee laad je een accu van 55 kW in iets langer dan een uur vol. Als je auto dat vermogen aan kan dan natuurlijk.
Technologie rondom snelladen is volop in ontwikkeling. De Kia EV6 kan bijvoorbeeld tot 250 kW laden. Met een snellader die dat vermogen haalt, zou je de accu van 58 kW binnen 14 minuten volledig opladen.
Volledig opladen is niet nodig
Bij mobiele telefoons werd vroeger aangeraden om de batterij (gemaakt van nikkel) pas op te laden als ie helemaal leeg was. Beter voor de levensduur. Tegenwoordig maken we accu’s van lithium. En die kun je juist beter niet helemaal leeg laten lopen. Bij elektrische auto’s is dat ook het geval.
Met de Tesla Model 3 kun je met een volle accu 368 kilometer rijden. Dat komt neer op ongeveer 6,5 kilometer per kW. Omdat de gemiddelde Nederland maar 30 kilometer per dag rijdt, hoeft de batterij dus echt niet altijd vol te zijn.
Zo laad je slimmer
Elektrisch rijden is de toekomst! Het aantal EV-rijders neemt elk jaar toe, waardoor ook technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling komen. Kijk maar eens naar deze slimmigheidjes.
Een laadpaal met Dynamic Load Balancing past zich bijvoorbeeld aan op het stroomgebruik in huis. Zo gebruik je nooit te veel stroom en voorkom je overbelasting. Maar laad je ook sneller wanneer er maar weinig stroom gebruikt wordt in huis.
Met een bidirectionele laadpaal kan stroom zowel van als naar de elektrische auto gaan. Daarmee kun je je auto als een thuisaccu gebruiken om bijvoorbeeld zonne-energie op te slaan.
Met Slim Laden van Vandebron laad je flexibel, op de momenten dat de energievraag laag is. Zo draag je bij aan het balanceren van het elektriciteitsnet én laad je goedkoper.
Thuis opladen met je eigen laadpaal is het makkelijkst. Kun je geen laadpaal installeren? Dan moet je openbaar laden. Met de laadpas van Vandebron kun je bij alle openbare laadpunten van Nederland terecht!
Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.