29 juni 2022

Elektrische auto opladen via een stopcontact. Doen of niet?

Het is mogelijk om je auto op te laden via een gewoon stopcontact. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

In het kort

  • Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact.

  • Je maakt dan geen kosten voor een privélaadpaal of -pas

  • Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.

Elektrische auto opladen met gewoon stopcontact?

Je kunt een elektrische auto opladen via een doodgewone wandcontactdoos. Maar het is niet ideaal. Kijk maar:

  • Je kunt niet zomaar op een willekeurig stopcontact inprikken. Alleen op een aparte gezekerde groep.

  • Gebruik geen verlengsnoer. Die zijn niet ontworpen om zoveel stroom te vervoeren, waardoor elektrische schokken en brandgevaar kunnen ontstaan.

  • Je mag geen andere zware apparaten op dezelfde groep gebruiken terwijl je de auto oplaadt. Dan raakt je energiesysteem overbelast en springen de stoppen. 

  • Opladen duurt een stuk langer t.o.v. een (thuis)laadpaal.

  • Door de langere laadtijd gaat er meer stroom verloren. Tot wel 30% laadverlies t.o.v. een moderne laadpaal, zo blijkt uit onderzoek van ANWB. Uiteindelijk kost opladen via het stopcontact dus veel meer stroom om je accu vol te laden.

Prima dus als noodoplossing, maar voor dagelijks opladen raden we aan om in een

Hoe snel laadt een auto op via het stopcontact?

Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh

Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden. Met een thuislaadpaal haal je in de meeste gevallen tot wel 11 kWh, waardoor je binnen twee uur laden al 100 kilometer kunt rijden. En bij een openbare laadpaal gaat het nog veel sneller.

Lees ook: Hoe lang duurt elektrisch opladen? Thuis, openbaar en snel

Grootste voordelen en nadelen

Twijfel je tussen een thuislaadpaal en opladen via het stopcontact? We zetten de belangrijkste voors en tegens van opladen via het stopcontact voor je op een rij.

👍 Geen extra kosten. Je hoeft geen thuislaadpaal of laadpas aan te schaffen, maar gebruikt gewoon de standaard meegeleverde laadkabel. 

❌ Alleen thuis opladen.

❌ Langzaam laden.

❌ Meer laadverlies.

❌ Geen inzicht in verbruik en kosten.

❌ Overbelasting ligt op de loer. Om veilig op te laden via het stopcontact moet je altijd een aparte gezekerde groep gebruiken.

Slimmere opties

Opladen via het stopcontact is echt een noodoplossing. Bijvoorbeeld wanneer je op vakantie bent en er geen laadstation in de buurt is. Voor dagelijks laden adviseren we onderstaande opties:

1) Privélaadpaal

Een thuislaadpaal wordt op je oprit of bij je privéparkeerplek geïnstalleerd. De laadpaal is verbonden met je meterkast en gebruikt stroom via je eigen zonnepanelen en energieleverancier. 

Afhankelijk van je voorkeuren is de gemiddelde prijs (inclusief installatie) bij Vandebron tussen de € 1000 en € 2000. Alleen jij hebt toegang tot de laadpaal: onbekenden kunnen er dus niet zomaar hun auto aan verbinden.

Moderne laadpalen maken gebruik van slimme technieken, zoals Dynamic Load Balancing. Dit voorkomt overbelasting, laadt je auto snel op en maakt optimaal gebruik van je zonnepanelen. 

2) Laadpas

Heb je geen oprit of privéparkeerplek? Dan is een laadpas de beste oplossing. Daarmee heb je toegang tot openbare laadpalen, zoals je tegenwoordig bij veel normale tankstations vindt.

Er zijn geen installatiekosten, maar je betaalt per laadsessie een starttarief, kWh-tarief, en/of een tijdtarief. Dat maakt laden per sessie duurder dan thuisladen. Voor de laadpas zelf betaal je maandelijkse servicekosten. Bij de Vandebron-laadpas is dit € 3,50 (incl. btw) en slechts € 1,50 wanneer je ook energie via ons afneemt.

Met onze laadpas heb je toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en in bijna alle andere landen van Europa. Denk aan België, Luxemburg, Duitsland, Engeland, Frankrijk en meer. Met de Vandebron EV-app zie je in een oogopslag de beschikbare laadpalen in de buurt, mét bijbehorende laadtarieven. Lekker makkelijk!

Kijk verder dan het stopcontact

Je elektrische auto opladen via het stopcontact is alleen bedoeld voor noodsituaties. Het is niet praktisch, gaat langzaam en kan (vanwege de grote stroomvraag) zelfs onveilig zijn. Kies daarom liever voor de voordelen van een privélaadpaal of laadpas

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Slim ladenKennisbankElektrisch rijden