24 juni 2022

Wat is Dynamic Load Balancing? En wat zijn de voordelen?

Een elektrische auto opladen kost enorm veel stroom. Voorkom dat de stoppen springen en kies een laadpaal met Dynamic Load Balancing. Ontdek hoe dat werkt.

In het kort

  • Een laadpaal met Dynamic Load Balancing past de stroomtoevoer aan op het stroomgebruik in huis. Er wordt nooit teveel stroom gebruikt, waardoor overbelasting voorkomen wordt.

  • Door dit systeem laadt je elektrische auto op maximale snelheid op. Je kunt zelfs meerdere auto's tegelijk opladen.

  • Ook maak je optimaal gebruik van de energie die je opwekt met jouw zonnepanelen.

Elektrische auto opladen

Het opladen van een elektrische auto kost enorm veel stroom. Zo’n 19 kW per 100 kilometer. Nederlanders rijden gemiddeld 20.000 kilometer per jaar, wat neerkomt op 3.800 kW per jaar. Om dat in perspectief te zetten: een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt jaarlijks slechts 2.760 kW in huis.

Overbelasting voorkomen

Om een elektrische auto een ‘volle tank’ te geven, moet je energienetwerk flink aan de bak. En als je ook nog andere zware apparaten gebruikt, terwijl je de auto oplaadt, kan dit voor overbelasting zorgen. Dan springen de stoppen en valt de stroom uit. En het kan zelfs schade aan je meterkast veroorzaken, doordat de aardedraad knapt.

Dat wil je allemaal niet.

Er zijn drie manieren om overbelasting te voorkomen:

  1. Je 1-fase aansluiting laten aanpassen naar een 3-fase aansluiting, waardoor je elektriciteit over drie aansluitingen verdeeld wordt.

  2. De elektriciteitsaansluiting in je huis laten vergroten. Je kunt dan meer stroom gebruiken.

  3. En de veiligste manier: Een laadpaal met Dynamic Load Balancing gebruiken.

Wat is Dynamic Load Balancing?

Om overbelasting te voorkomen, is Dynamic Load Balancing (DBL) bedacht. Dit wordt ook wel ook wel Active Load Balancing genoemd. Veel moderne laadpalen bezitten tegenwoordig deze functionaliteit. 

Zo werkt het:

  • Het systeem zorgt ervoor dat de stroomtoevoer afneemt zodra er meer stroom in huis gebruikt wordt. Je hoeft dus niet zelf de stekker van je auto los te koppelen wanneer je een wasje draait. 

  • Wanneer er weinig stroom in huis gebruikt wordt, zet het systeem juist een tandje bij. Je auto laadt zo sneller op dan bij een traditionele laadpaal.

Door dit systeem wordt je auto altijd snel en efficiënt opgeladen, zonder dat je bang hoeft te zijn voor overbelasting. Slim bedacht!

Voordelen van een laadpaal met Dynamic Load Balancing

Het belangrijkste voordeel van Dynamic Load Balancing is het voorkomen van overbelasting. Maar het systeem brengt nog meer voordelen met zich mee.

  • Geen aanpassing in de meterkast nodig. Om overbelasting te voorkomen zonder Dynamic Load Balancing is een aanpassing van je meterkast nodig. Je betaalt dan voor de werkzaamheden van een elektricien en krijgt mogelijk te maken met hogere kosten bij je energieleverancier (vastrechttarief). 

  • Minimale laadtijd. De laadpaal zorgt er altijd voor dat de maximale hoeveelheid stroom richting je auto gaat.

  • Meerdere auto’s tegelijk opladen. Handig voor bedrijven of gezinnen met meerdere elektrische auto’s. Het systeem zorgt dat alle auto’s zo snel mogelijk laden, maar het is ook mogelijk om prioriteit te geven aan één van de auto’s. 

  • Zonnepanelen prioriteit geven. Sommige laadpalen met Dynamic Load Balancing kun je zo instellen dat de stroom van je zonnepanelen voorrang krijgt. Is het bewolkt, maar moet de auto binnen korte tijd gevuld worden? Dan vult het systeem aan met stroom via het energienet. Heb je wat meer tijd? Dan neemt het systeem rustig zijn tijd en wordt alleen de stroom van je zonnepanelen benut. Lekker duurzaam!

Onze favoriete laadpaal

Vandebron is opgericht met een duidelijke missie: zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie in Nederland. Niet alleen voor thuis, maar ook voor onderweg. Daarom is het ook mogelijk om bij ons een laadpaal te kopen

Na veel onderzoek zijn we uitgekomen bij de Eve Single Pro-line: een elegant en compact laadstation met een laadvermogen van 3,7kW tot en met 22kW. Uiteraard met Dynamic Load Balancing. Binnenkort verwachten we nog meer producten toe te voegen!

Heb ik een slimme meter nodig?

Ja, voor Dynamic Load Balancing is een slimme meter vereist, jonger dan 2014 of met DSMR-software. De meeste huizen hebben dit gelukkig al. De overheid en netbeheerders willen namelijk dat iedereen in Nederland een slimme meter krijgt.

Heb je deze nog niet, dan zal de netbeheerder deze gratis bij je komen installeren. Op de website van je netbeheerder kun je in de planning zien wanneer jij aan de beurt bent. Wil je niet wachten? Tegen een vergoeding komen ze al eerder langs.

100% groen laden

Een laadpaal met Dynamic Load Balancing heeft veel voordelen. Je stoppen springen niet, je auto laadt sneller op, je meterkast hoeft niet verzwaard te worden en je zonnepanelen worden optimaal benut. Win-win-win!

Wil je zeker weten dat je altijd op 100% groene energie rijdt? Laad je elektrische auto op de juiste momenten met groene energie van Nederlandse bodem, zonder daarbij in te leveren op gebruiksgemak. Zo maken we gas- en kolencentrales overbodig. Ontdek onze laadpaal met 100% Groen laden!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Slim ladenKennisbankElektrisch rijdenTech