Zonne-energie van Remy Luijten

Voor ondernemer Remy Luijten is 11 juni 2003 een datum om niet te vergeten. “’s Ochtends kreeg ik mijn diploma, ’s middags zat ik bij de Kamer van Koophandel om mijn eigen bedrijf in te schrijven”, schetst de toen 21-jarige de gebeurtenissen op die heugelijke dag. Remy wist heel zeker waar zijn toekomst lag: “In de groene sector. En daarin wilde ik uniek zijn. Ik wil de verantwoordelijkheid nemen voor de footprint die ik met mijn activiteiten achter laat.” Zijn maatschappelijke missie vult hij concreet in met investeringen in duurzaamheid. Zoals in zonnepanelen. Op de daken van het kantoor en de nieuwbouwloods liggen er in totaal 530 in oost-west formatie, goed voor de eigen energiebehoefte en die van nog eens zo’n 60 huishoudens.

Meer over deze bron

Maatschappelijke plicht.
Luijten maakt van duurzaam ondernemen sowieso een prioriteit. Hij is er continu mee bezig en merkt dat er nog volop mogelijkheden zijn. “Ik ben bijvoorbeeld kritisch op de fossiele brandstoffen die we gebruiken. Ons wagenpark moet natuurlijk de weg op. We werken met trekkers en graafmachines, er rijden zo’n 20 busjes van ons rond. Als ik de uitstoot daarvan kan reduceren, doe ik dat. Op termijn zullen we waar dat kan overstappen op elektrisch rijden, wat ik zelf trouwens al doe. Ik voel het als mijn maatschappelijke plicht om het milieu niet zwaarder te belasten dan nodig is. Dat kan al met simpele ingrepen. We wassen onze voertuigen bijvoorbeeld met regenwater in plaats van kraanwater. En door kritisch te kijken naar onze afvalstromen hebben we die uiteindelijk kunnen reduceren tot slechts één container met restafval per twee weken.”


Net als hijzelf zijn ook Remy’s 30 medewerkers dag in dag uit bewust bezig met de duurzame visie van het bedrijf. Of ze nu werken bij Luijten Groentechniek, bij Equipment Service Zuid, bij Greenspot & Co of bij het Biomassa bedrijf. Alle vier ondernemingen binnen de Groep hebben het groene DNA in zich. “We merken, dat klanten daar ook steeds meer op letten bij het aanbesteden van hun projecten”, aldus Remy Luijten. “Opdrachtgevers verlangen meer en meer, dat je CO2 neutraal werkt. Daarbij komt dat de ecologische en natuurmarkt in de voorbij jaren verveelvoudigd is. Mijn filosofie is dat we met onze duurzame visie en aanpak meerwaarde leveren aan onze klanten. En dat is wat werkelijk telt.”