Overstappen

Overstappen van energie­leverancier kan nogal wat vragen oproepen. Want wat zijn de voordelen? Waarom zou je ervoor kiezen om bij Vandebron een energiecontract af te sluiten? En hoe gaat overstappen in z’n werk? We zetten het voor je op een rij.

Direct naar het onderwerp

Waarom zou ik overstappen van energie­leverancier?

Stap over op goeie energie van Vandebron

Vandebron is vijf jaar geleden opgericht met een duidelijke missie: zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie. Daarom bieden wij alleen energie aan die écht duurzaam is opgewekt op Nederlandse bodem. Goeie energie, noemen we dat! Als je bij ons een energiecontract afsluit, kies je via ons energieplatform zelf van welke producent jij energie afneemt.

Lees meer

Zo kun je altijd kiezen voor een bron die bij jou past, en krijg je wind-, zonne- of bio-energie gewoon uit je eigen regio. Door te kiezen voor Vandebron werk je samen met nog 190.000 anderen toe naar een volledig duurzaam energienet. Goed bezig! Klanten zijn heel belangrijk voor Vandebron en daarom doen we er alles aan om hen zo goed mogelijk te helpen. 97% van de klanten beveelt ons aan. Daar zijn we trots op!

Het verdienmodel van Vandebron

We begrijpen dat naast de mate van duurzaamheid ook prijs een belangrijke factor blijft bij het kiezen van een energie­leverancier. Daarom hebben we bij Vandebron gekozen voor een nieuw verdienmodel: een model dat de prijs voor onze klanten laag houdt maar tegelijkertijd een goede prijs voor onze producenten garandeert. Wij maken geen marge op jouw energieverbruik. Als klant bij Vandebron betaal je een laag, vast bedrag per maand, dat je kunt zien als abonnementskosten.

Meer

Wat je daarnaast betaalt voor je energie gaat rechtstreeks naar je producent. Wij verdienen dus niet méér naarmate jij meer energie verbruikt. Sterker nog: hoe minder energie onze klanten verbruiken, hoe meer huishoudens we op een bron kunnen aansluiten. Zo kunnen onze energiebronnen investeren in nog meer duurzame oplossingen, zonder dat jij een hoger maand­bedrag betaalt.

Hoe stap ik over naar Vandebron?

Overstappen van energie­leverancier klinkt misschien als een lastig proces. Maar we hebben goed nieuws: dat is het niet! In slechts een paar stappen heb je je aangemeld bij Vandebron. Wij zeggen voor jou je contract bij je oude leverancier op.

  1. Bereken je maandbedrag
  2. Kies een energiebron die bij jou past
  3. Vul je gegevens in en druk op akkoord

Wat gebeurt er daarna?

Meer

Je ontvangt je contract, je inloggegevens en een welkomstmail. Vanaf dit moment heb je twee weken bedenktijd.

Als je een slimme meter hebt, ontvang je een aantal werkdagen na je startdatum een bevestiging van het uitlezen van je meterstanden. Als je een conventionele meter hebt, ontvang je (meestal twee dagen) voor de start van levering een mail waarin wij je vragen om de meterstanden door te geven.

Wij zeggen het contract bij je oude energie­leverancier op en geven het door aan je netbeheerder.

Je krijgt van je oude leverancier een eindnota toegestuurd voor je werkelijke gebruik. Je oude energie­leverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de overstap administratief in orde te maken. Het kan zijn dat je oude energie­leverancier na de overstapdatum nog een termijnbedrag in rekening brengt. Die termijnbedragen worden verrekend op je eindnota, zodat je nooit dubbel betaalt voor je energie.

Denk je nu: dat klinkt wel héél simpel? Dat is het ook. Klanten geven het overstapproces naar Vandebron een 9,0. En als je vragen hebt, staat onze klantenservice elke dag (behalve op zondag) voor je klaar om je te helpen.

Meer weten over overstappen van energie­leverancier? Op deze pagina vind je nog veel meer informatie.

Hulp nodig? 0880 444 555

We zijn morgen weer bereikbaar vanaf 9:00

Met spoed overstappen naar Vandebron

Waar kan ik overstappen van energie­leverancier?

Elke energie­leverancier biedt via de eigen website een overstapservice aan. Er zijn ook steeds meer websites waar je energie­leveranciers met elkaar kunt vergelijken op aanbiedingen, klantervaringen en prijs. Zo’n overzicht is natuurlijk handig, maar houd bij het vergelijken in gedachten dat er op de website van de specifieke leveranciers veel meer informatie te vinden is over het bedrijf, hun missie, de prijs en de service.

Is overstappen van energie­leverancier gratis?

Als je niet meer in een vast contract zit, kun je gratis overstappen van leverancier en hoef je geen boete te betalen. Heb je nog een jaarcontract of zelfs een meerjarencontract en wil je toch overstappen? Dan kan het zijn dat je oude energie­leverancier een boete rekent. Hoe hoog die boete is, hangt af van de lengte van je contract. Deze boete wordt verrekend op je eindnota.

Wanneer kan ik overstappen van energie­leverancier?

Als je in een variabel contract zit, kun je maandelijks je contract opzeggen en overstappen naar een nieuwe energie­leverancier. Zit je in een vast contract, dan kun je een paar maanden voor het einde van je contract overstappen naar een nieuwe leverancier. Je kunt dan zelf de startdatum bepalen. Veel consumenten denken dat ze net als bij zorgverzekeringen aan het einde van het jaar moeten overstappen, maar dat is niet het geval. Je kunt in principe het hele jaar door overstappen van energie­leverancier.

Ik wil mijn overstap naar Vandebron ongedaan maken

Bij elke energie­leverancier heb je vanaf het moment van aanmelden een bedenktijd van veertien dagen. In deze veertien dagen kun je alsnog bepalen om af te zien van je contract. Na deze periode maken we het contract officieel en is het niet meer mogelijk om (zonder opzegboete) op te zeggen. Wil je in die veertien dagen opzeggen, dan kun je dat doen door te mailen naar onze klantenservice of door ons te bellen.

Wil je goeie energie voor een goede prijs?

Als klant kies je zelf van welke bron je energie afneemt: zo weet je precies waar je goeie energie vandaan komt, en waar je geld naartoe gaat.