26 januari 2024

Met je elektrische auto op wintersport: 22 tips

Met je elektrische auto op wintersport is geen probleem. Het vraagt alleen om iets meer voorbereiding en routeplanning dan met een brandstofauto. Met de tips uit dit artikel ga je goed voorbereid naar de sneeuw!

Tips voor de voorbereiding

1. Plan je route

Met een elektrische auto zul je meerdere stops moeten maken om te laden. Omdat er in het buitenland veel minder openbare laadpunten te vinden zijn dan in Nederland, is het slim om vooraf goed je route uit te tekenen. 

2. Reken op minder actieradius

Door de zware bepakking en kou gaat de accu sneller leeg. Wanneer het vriest kan de actieradius met wel 30% afnemen. Je kunt dus minder ver rijden dan je gewend bent. Hou daar rekening mee bij het plannen van je route.

3. Vraag extra laadpassen aan

In Nederland kun je met de Vandebron-laadpas bij elke openbare laadpaal laden. Met dezelfde pas kun je ook bij veel laders in het buitenland laden. Maar niet bij allemaal. Het is daarom slim om wat extra passen aan te vragen. Bijvoorbeeld de populaire laadpassen van de landen die je onderweg tegenkomt, van de aanbieders van laadpunten die je opgenomen hebt in je route en het laadpunt op je eindbestemming.

4. Installeer handige apps

De meeste elektrische auto’s hebben een ingebouwd systeem waarmee je onderweg veel laadpunten kunt vinden. Er zijn ook verschillende apps waarmee je dit kan doen. Helaas is er geen systeem waarin alle laadpunten staan. Door te switchen tussen de verschillende apps vind je ze wél allemaal. 

Onze tips zijn:

5. Neem extra laadkabels mee

De 7-pins aansluiting (type 2 laadkabel) is de standaard laadkabel die in Nederland en de rest van Europa gebruikt wordt. Daar heb je dus in principe voldoende aan. Neem wel voor de zekerheid een reservekabel mee, mocht hij bijvoorbeeld stuk gaan.

Het kan voorkomen dat je op je wintersportlocatie geen oplaadpunt hebt. Met een 230 V (type 3) laadkabel kun je dan toch laden via het stopcontact. Hou er wel rekening mee dat dit veel langzamer gaat.

6. Check of je auto dakkoffer-proof is

Veel wintersporters gooien hun ski’s, snowboards en andere wintersportgear in een dakkoffer. Lekker makkelijk! Maar niet op elke elektrische auto mag een dakkoffer, veelal om dezelfde reden waarom veel elektrische auto’s geen trekhaak hebben. Goed om vooraf te checken dus.

7. Bedenk mini-uitjes voor tijdens het laden

Laden bij een snellader duurt gemiddeld zo’n 30 minuten. Als de lader niet bezet is. Natuurlijk kun je even koffiedrinken en de benen strekken bij de auto, maar je kunt ook creatiever met deze tijd omgaan. 

Maak bijvoorbeeld een mooie wandeling door de natuur van Frankrijk of Oostenrijk. Of bezoek een pittoresk dorpje. Niet bij de snelweg laden is vaak een stuk goedkoper én goed te combineren met een klein uitje.

Lees ook: Hoe lang duurt elektrisch opladen thuis, openbaar en snel?

8. Check de laadmogelijkheden op je bestemming

Het is niet vanzelfsprekend dat er laadpunten zijn bij je wintersportbestemming. Goed om vooraf te checken en misschien zelfs je accommodatie op uit te zoeken. Als er wel een laadpunt is, is er soms de mogelijkheid om hem vooraf te reserveren.

9. Neem de standaard reisuitrusting voor het buitenland mee

Op wintersport met een elektrische auto heb je ook de standaarduitrusting voor onderweg in het buitenland nodig. Winterbanden, sneeuwkettingen, vignetten, milieustickers (ja, zelf bij een EV), alcoholtests, veiligheidshesjes en een gevarendriehoek zijn in sommige landen verplicht.

Tips voor onderweg

10. Ga met 100% accu van huis weg

Thuis heb je alle tijd om de accu helemaal vol te laden. Dan hoef je onderweg niet meteen op zoek naar snelladers, maar kun je meteen aardig wat kilometers maken.

11. Stoppen = laden

Je zult onderweg vaker moeten stoppen. Stel daarom de regel in dat je nooit stopt zonder op te laden. Moet een passagier er toch écht even uit? Laad dan meteen op, zelfs als je accu nog behoorlijk vol zit.

12. Laad tot 80%

De laatste 20% van de accu duurt veel langer om te laden. Om je laadstops kort te houden, is het daarom aan te raden om slechts tot 80% te laden. Liever wat vaker stoppen dan onnodig lang laden.

13. Kleed je warm aan

Je auto verwarmen kost behoorlijk wat stroom. Dat gaat ten koste van je actieradius. Met je wintersportjas aan (of een dekentje voor passagiers) hoeft je verwarming niet vol aan. Ook kun je alleen de stuur- en stoelverwarming aanzetten. Die kosten veel minder stroom en zorgen dat het toch aangenaam blijft.

14. Pas je plan aan bij file

In de file gaat je accu leeg terwijl je niet veel kilometers maakt. Het is dan slim om je route aan te passen en alvast een paar snelladers in de buurt op te zoeken. 

15. Rij niet te hard

Tussen de 80 en 100 kilometer per uur rijden de meeste elektrische auto’s het zuinigst. Boven de 100 stijgt het verbruik snel. Natuurlijk moet je wel een beetje meerijden met de rest van het verkeer, maar kies liever voor 120 dan 150 op die Autobahn.

16. Speel op safe

Het kan altijd voorkomen dat een laadpaal kapot is of dat er een lange wachtrij staat. Zorg daarom altijd dat je je accu niet te ver opmaakt. Een goede vuistregel is dat je de volgende snellader altijd nog moet kunnen halen.

17. Controle na de eerste honderd kilometer

Vertrek met 100% accu van huis en check na de eerste honderd kilometer wat er nog van over is. Dat geeft een goede indicatie van hoe snel je accu leeg gaat en hoe vaak je dus moet laden.

18. Kijk goed waar de laadpaal verstopt zit

Bij tankstations is het altijd even zoeken waar de laadpunten verstopt zitten. Zeker in het buitenland. En wanneer je er voorbij gereden bent, heb je niet altijd de mogelijkheid om nog om te draaien. Rij dus rustig de parkeerplaats op en laat passagiers helpen bij het zoeken naar de laadpunten. Met kinderen kun je hier ook een leuk spelletje van maken.

19. Verwarm je auto tijdens het laden

De meeste elektrische auto’s kun je voorverwarmen tijdens het laden. Zo bespaar je stroom tijdens het rijden. En je stapt in een lekker warme auto weer in!

Tips voor op de bestemming

20. Zorg dat je laadkabel niet bevriest

Als er vocht langs de laadkabel de stekker in kan lopen, kan de laadkabel vastvriezen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Zorg dat je de kabel en aansluiting goed droog maakt voordat je gaat laden. En dat je kabel niet strak naar je auto loopt, maar in een lus naar beneden hangt. 

21. Volladen voordat je er bent

Wanneer je wintersportbestemming in zicht is, wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk zijn. Toch raden we aan om kort ervoor je accu nog één keer volledig vol te laden. Wel zo lekker om met een (bijna) volle accu op de plaats van bestemming aan te komen.

22. Stop met laden wanneer je klaar bent

In Nederland betaal je per kW die je laadt. Maar in het buitenland is het niet ongebruikelijk om ook een tijdtarief te rekenen. Naast de stroom die afneemt, betaal je dan ook per minuut dat je auto aan de lader hangt. Dat kan flink optellen! 

Wanneer er geen tijdtarief geldt, is natuurlijk ook wel netjes naar andere vakantiegangers toe om de laadpaal niet onnodig bezet te houden.

Vraag de Vandebron-pas aan

Op wintersportvakantie met je elektrische auto? Een laadpas is een must! Met de Vandebron-laadpas heb je toegang tot openbare laadpalen in een groot deel van Europa. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Aanvragen doen je hier!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijden