24 juni 2022

Op vakantie met je elektrische auto: alles wat je moet weten

In Nederland is laden al best goed geregeld. Maar hoe zit dat in het buitenland? Dit moet je weten wanneer je met je elektrische auto op vakantie gaat.

Elektrische auto in het buitenland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder en toegankelijker. In Nederland zijn we, met 90.000 openbare laadpunten, voorloper op het gebied van publiek laden. Andere landen in Europa zijn nog lang niet zo ver. Op vakantie gaan met de elektrische auto voelt daarom nog echt als pionieren.

Met de Vandebron laadpas heb je toegang tot openbare laadpalen in een groot deel van Europa. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Meteen aanvragen dus!

Maar met alleen een laadpas ben je er nog niet. Om goed voorbereid op pad te gaan, zetten we in dit artikel de belangrijkste informatie, tips en aandachtspunten voor je op een rij.

Normaal laden of snelladen?

Onderweg kom je verschillende laadpunten tegen. Bij normale laadpalen ‘tank’ je in 4 tot 6 uur je elektrische auto vol. Bij een snellader kan je auto al in 30 minuten voor 80% opgeladen zijn. Dat is top wanneer je op doorreis bent! 

Helaas zijn er ook nadelen:

  • Snelladen is duurder dan normaal laden. 

  • In het buitenland zijn snelladers maar beperkt aanwezig. Daarom staan er soms rijen. Gelukkig vind je bij de meeste snellaadpunten ook normale laadpalen. Je kunt dan ter plekke alsnog beslissen wat je doet.

Praktische informatie per land

Waar ga je naartoe op vakantie? En welke landen doorkruis je onderweg? We zetten de belangrijkste aandachtspunten per land op een rij.

Elektrisch rijden in België

  • België is een verdeeld land. Dat zie je zelfs terug in het aantal openbare laadpalen. In Vlaanderen staan er ruim 6.800 en in Wallonië slechts 200. 

  • De grootste aanbieders zijn Bluecorner en Allego. Samen goed voor 97% van het aanbod. Daar kun je met alle Nederlandse laadpassen terecht. 

  • In Wallonië staan slechts enkele snelladers. Grote kans dat ze bezet zijn. Slim dus om nog even te laden in Vlaanderen als je op doorreis bent, of om door te rijden naar de Franse grens voor een langere laadstop.

  • De laadtarieven zijn in België ongeveer hetzelfde als in Nederland. 

Elektrisch rijden in Luxemburg

  • Luxemburg heeft in korte tijd veel laadpunten toegevoegd. Momenteel zijn er ruim 1700 te vinden, verspreid over het hele land.

  • Snellaadpalen zijn maar beperkt aanwezig en staan vooral in het zuiden van het land. Plan dus goed vooruit wanneer op doorreis bent.

  • De laadtarieven zijn in Luxemburg ongeveer hetzelfde als in Nederland. 

  • Met een Nederlandse laadpas kun je bij de overgrote meerderheid laadstations terecht. 

Elektrisch rijden in Frankrijk

  • In Frankrijk vind je ruim 37.000 laadpunten. Er is een goede landelijke dekking. Alleen in de ‘Franse laadwoestijn’ in de Bourgogne en Auvergne staan weinig laadstations en zul je dus wat beter moeten plannen.

  • Ionity, Allego en Fastned zijn de grote spelers in Frankrijk. Ze voegen regelmatig nieuwe laadstations toe, veelal rondom de grote wegen.

  • Laadstations aan de snelweg zijn in Frankrijk verplicht om alle soorten stekkers aan te bieden. Je kunt dus met elke oplader terecht. Buiten de snelweg vind je vrijwel overal Type 2-aansluitingen die we in Nederland ook gebruiken.

  • Met een Nederlandse laadpas kun je bij 80% van de laadstations terecht. In sommige gebieden (zoals rond Nice) werken ze alleen met Franse laadpassen. Goed uitzoeken dus en eventueel een extra Franse pas aanschaffen van Freshmile, Izivia of KiWhi.

  • Normaal laden is bij de meeste laadpunten wat goedkoper dan in Nederland. Snelladen is ongeveer even duur en er zijn ook gratis laadstations.

  • Buiten de tolwegen, langs de mooie route nationales, vind je ook volop laadstations. Door deze routes te nemen bespaar je flink op tol en zie je nog eens wat van het mooie landschap.

Elektrisch rijden in Duitsland

  • Duitsland heeft ongeveer 58.000 laadpunten. Verspreid over het hele land, maar vooral langs de snelwegen en in de grote steden.

  • Op veel plekken kun je gratis laden. Vooral bij supermarkten en grote winkelketens vind je regelmatig gratis (snel)laders. Handig om te combineren met een snelle boodschap dus. 

  • Bij betaalde laadpunten is normaal laden net wat duurder en snelladen juist wat goedkoper dan in Nederland. Maar de verschillen zijn niet schokkend.

  • Op de meeste plaatsen kun je met een Nederlandse pas ‘tanken’. Voor de zekerheid neem je extra Duitse pas van Maingau mee. Die wordt bij vrijwel alle Duitse netwerken geaccepteerd.

Elektrisch rijden in Italië

  • Verspreid over Italië vind je ongeveer 23.000 laadpunten. In het zuiden en op de eilanden zijn de mogelijkheden een stuk schaarser en zul je beter moeten plannen. 

  • Er staan slechts 300 snelladers in heel Italië. Die vind je vooral langs de grote snelwegen en vooral in het noorden.

  • Laadtarieven zijn vergelijkbaar met Nederland. Snelladen is iets goedkoper.

  • Langs de tolwegen vind je enkele laadpleinen waar je gratis kunt laden. 

  • Bij veel laadpalen kun je met een Nederlandse pas terecht. Maar een extra ENEL-X-laadpas kan geen kwaad. 95% van de publieke laadpunten behoort namelijk tot het ENEL-netwerk.

Elektrisch rijden in Zwitserland

  • In Zwitserland vind je ongeveer 8000 landpunten, verspreid over het hele land. Er is een goede dekking, al vind je de meeste laadpalen langs de grote snelwegen. 

  • De 275 snelladers vind je ook vooral rond de grote wegen.

  • Bij 90% van de openbare laadpalen kun je terecht met een Nederlandse laadpas. Met een extra pas van Maingau of EVPass weet je zeker dat je overal kunt laden.

  • Net als in Duitsland vind je ook in Zwitserland bij veel supermarkten en winkelketens gratis (snel)laadpunten. 

  • Laadtarieven zijn hoger dan we in Nederland gewend zijn. Vooral als je auto niet zo snel laadt: de laadpunten werken namelijk vaak met tijdtarieven. Door af en toe een gratis laadpaal te gebruiken, compenseer je het weer.

  • Veel laadpalen zijn voorzien van een QR-code. Daarmee kun je betalen met PayPal of creditcard. De kosten zijn wat hoger, maar zo ben je wel verzekerd van stroom.

Elektrisch rijden in Oostenrijk

  • Oostenrijk heeft bijna 13.000 openbare laadpalen, waarvan 200 snelladers. Vooral rondom grote steden, hoofdwegen en wintersportgebieden. Daarbuiten een stuk minder, waardoor een goede voorbereiding van belang is.

  • Nederlandse laadpassen werken slechts bij 25% van de openbare laadpunten. Neem daarom een Oostenrijkse laadpas van Maingau mee óf gebruik de QR-code op de laadpaal om te betalen met creditcard of PayPal. 

  • In het binnenland wordt gewerkt met lokale passen van bijvoorbeeld Energie Graz, Wien Energie en Smatrics. Die kun je gratis aanvragen.

  • Snelladers zijn erg duur in Oostenrijk. Vooral door de tijdtarieven tot wel 70 cent per minuut. Als je op doorreis bent, kun je dus beter vlak voor of na de grens opladen.

  • Net als in Duitsland en Zwitserland, vind je bij veel grote supermarkten en winkelketens wel gratis snelladers. En ook veel hotels bieden gratis laadpalen voor gasten aan.

Tips en aandachtspunten

1. Plan je route

Nederland heeft een veel betere dekking dan andere Europese landen. Waar je hier op elke straathoek een openbaar laadpunt vindt, moet je in het buitenland je reis goed plannen. Zeker omdat je langere afstanden rijdt en de actieradius nog altijd lager is dan bij een benzineauto. Vooral als je in koudere seizoenen rijdt.

Er zijn verschillende online routeplanners die je kunt gebruiken. 

  • Chargetrip - Onze favoriete EV-routeplanner! Kies je begin- en eindpunt, merk en model auto, batterijniveau en geef aan met hoeveel mensen je reist. De planner vindt vervolgens de snelste route. Per laadstop staat informatie over de aanbieder, aanwezige faciliteiten en laadtijd. In het overzicht vind je de totale reistijd, geschatte kosten en hoeveel CO2 je bespaart.

  • EV Navigation - Zeer uitgebreide routeplanner. Selecteer het merk, model en jaartal van je auto. Vul je batterijniveau in, het aantal personen, je rijgedrag, maximumsnelheid, wegenvoorkeur en meer. Voer vervolgens je start- en eindpunt in en de planner berekent de beste route. Per stop staat aangegeven hoe lang je op moet laden en in het overzicht vind je de totale laadtijd van je trip. 

  • ANWB EV-Routeplanner - Selecteer het merk en model van je auto. De planner berekent de snelste route. Daarbij wordt rekening gehouden met strategisch gelegen laadpunten en je actieradius.

  • ChargeMap Routeplanner - Stel filters in voor beschikbare laadstekkers en minimale laadsterkte. Voer je begin- en eindpunt in. De routeplanner berekent de beste route en toont alle laadstations die je passeert.

2. Maak gebruik van snelladers

Waarschijnlijk wil je zo snel mogelijk van A naar B. Maar voor lange afstanden zul je verschillende keren moeten stoppen om te laden. Filter daarom in je routeplanner op snelladers. Tenzij je van plan bent om er een echte roadtrip van te maken met veel overnachtingen natuurlijk. 

3. Neem de juiste laadkabels mee

Bij de meeste laadstations kun je terecht met een gewone Type 2 laadkabel (ook wel Mennekes genoemd). In Frankrijk en Italië vind je nog wel eens Type 3C stekkers, maar deze worden op steeds meer plekken vervangen voor Type 2. 

Het is slim om voor vertrek uit te zoeken welke stekkers er gebruikt worden op de stations waar je van plan bent te laden. Mogelijk zul je nog een verloopstuk of extra kabel moeten kopen.

4. Vergeet je noodlaadkabel niet

Neem altijd een 230V/Type 3 laadkabel mee. In noodgevallen kun je je elektrische auto opladen via het stopcontact. Je kunt in alle Europese landen dezelfde stekker gebruiken als die we in Nederland gebruiken. Behalve in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Cyprus.

5. Plan niet te strak

Heb je een actieradius van 400 kilometer? Plan de volgende stop dan niet op 375 kilometer, maar neem het wat ruimer. Of plan optionele laadstations tussendoor in. Als je in de file komt te staan, loopt de accu namelijk ook leeg en dan haal je de volgende bestemming niet. 

6. Laadpaal reserveren bij je vakantiebestemming

Na een lange reis is het niet fijn om nog op zoek te moeten naar een laadpaal. De betere vakantiebestemmingen hebben tegenwoordig steeds vaker (gratis) laadpunten voor hun gasten. Handig om hier vooraf rekening mee te houden en meteen een laadpunt te reserveren. Bij Booking.com kun je bijvoorbeeld filteren op accommodaties met laadpalen.

7. Extra laadpas meenemen

In Europese landen kun je met een Nederlandse laadpas op veel plekken terecht. Zeker langs de grote wegen tijdens je doorreis. Voor een volledige dekking is het slim om toch ook lokale laadpassen aan te vragen. Vooral wanneer je het binnenland doorkruist en afwijkt van de grote steden. Een pas is veelal gratis of slechts enkele euro’s. Better safe than sorry!

8. Creditcard voor noodgevallen

Geen werkende laadpas? Dan kun je bij veel laadpunten in het buitenland (door middel van een QR-code op de paal) met je creditcard of PayPal betalen. Meestal wel veel duurder, dus echt iets voor noodgevallen. Het is goedkoper om wat extra laadpassen mee te nemen.

8. Meer kans op een tijdtarief

In Nederland zie je het niet vaak, maar in het buitenland wel: tijdtarieven naast het kWh-tarief. Je betaalt dan een aantal cent per minuut dat je oplaadt. Als je auto wat langzaam laadt, kan dit een duur grapje worden. Zeker in Oostenrijk, waar tarieven soms wel oplopen tot 70 cent per minuut. Des te meer reden om je route goed(koop) te plannen.

9. Lees de ervaringen van anderen

Het is altijd fijn om praktijkervaringen van anderen te horen. Geen vrienden of familie in je omgeving die op vakantie zijn geweest met de elektrisch auto? Lees dan de ervaringen van reizigers online. We hebben een kleine selectie voor je gemaakt.

Vraag de Vandebron-pas aan

Naar het buitenland met de elektrische auto? Een laadpas is een must! Met de Vandebron-laadpas heb je toegang tot openbare laadpalen in een groot deel van Europa. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Aanvragen doen je hier!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is tekstschrijver en deelt graag de laatste ins en outs over de energiemarkt met je.

Deel dit artikel
Tags
InspiratiebronnenSlim ladenKennisbankElektrisch rijdenActueelTech