15 augustus 2023
Op vakantie met je elektrische auto: alles wat je moet weten
In Nederland is laden al best goed geregeld. Maar hoe zit dat in het buitenland? Dit moet je weten wanneer je met je elektrische auto op vakantie gaat.
Laatste update: 15 augustus 2024
Elektrische auto in het buitenland
Elektrisch rijden wordt steeds normaler. In Nederland zijn we, met ruim 162.000 openbare laadpunten, voorloper op het gebied van publiek laden. Andere landen in Europa zijn minder ver. Op vakantie gaan met de elektrische auto voelt daarom soms nog echt als pionieren.
Met de Vandebron laadpas heb je toegang tot openbare laadpalen in een groot deel van Europa. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en België. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Meteen aanvragen dus!
Maar met alleen een laadpas ben je er nog niet. Om goed voorbereid op pad te gaan, zetten we (in samenwerking met LaadpasTop10) de belangrijkste informatie, tips en aandachtspunten voor je op een rij.
Normaal laden of snelladen?
Onderweg kom je verschillende laadstations tegen. Bij normale laadpalen ‘tank’ je in 4 tot 6 uur je elektrische auto vol. Bij een snellader kan je auto al in 20 minuten voor 80% opgeladen zijn. Dat is top wanneer je op doorreis bent!
Lees ook: Hoe lang duurt elektrisch opladen?
Snelladen is in de meeste landen wel duurder dan normaal laden. En in vakantieperiodes kunnen snellaadstations drukker zijn op populaire routes. Vooral in de weekenden aan het begin en einde van de vakantieperiodes. Het drukste moment is de middag. Daardoor tref je soms een korte wachtrij. Na 22.00 en ‘s nachts zijn de meeste snellaadstations wel beschikbaar of simpelweg uitgestorven rustig.
Tip: rondom de populaire vakantieroutes komen er steeds meer snelladers bij. Je kunt daarom ook eenvoudig twee minuten uitwijken naar een snellader net buiten de snelweg. De voorzieningen zijn hier vaak ook beter dan langs de snelweg.
Praktische informatie per land
Waar ga je naartoe op vakantie? En welke landen doorkruis je onderweg? We zetten de belangrijkste aandachtspunten per land op een rij.
Elektrisch rijden in België
België maakt de laatste jaren mooie stappen op het gebied van elektrisch rijden. Inmiddels vind je er 62.333 laadpunten. Het overgrote deel nog altijd in Vlaanderen.
Met de Vandebron-laadpas kun je vrijwel overal in België terecht.
In Wallonië loopt het aanbod achter. Er staan slechts enkele snelladers. Om drukte te voorkomen is het slim om nog even te laden in Vlaanderen als je op doorreis bent.
De laadtarieven zijn in België ongeveer hetzelfde als in Nederland.
Elektrisch rijden in Luxemburg
Luxemburg heeft in korte tijd veel laadpunten toegevoegd. Momenteel zijn er 2186 te vinden, verspreid over het hele land. Best veel voor zo'n klein land!
De snellaadpalen staan vooral in het zuiden van het land.
De laadtarieven zijn in Luxemburg ongeveer hetzelfde als in Nederland.
Met een Nederlandse laadpas kun je bij de overgrote meerderheid laadstations terecht.
Tip: Op doorreis? Omdat Luxemburg zo klein is, kun je met een actieradius van 208 km en een laadstop in Maastricht zowel Wallonië als Luxemburg in één keer overslaan en laden in het Franse Thionville. Daar staan al meer dan 30 snelladers op je te wachten.
Elektrisch rijden in Frankrijk
Frankrijk is zijn laadnetwerk flink aan het uitbreiden. Vanaf mei 2024 vind je er meer dan 131.000 laadpunten.
Sinds 2023 is vooral het snellaadnetwerk stevig gegroeid. Langs de snelweg vind je er meer snelladers dan in Nederland.
Ionity, Allego en Fastned zijn de grote spelers in Frankrijk. Ze voegen regelmatig nieuwe laadstations toe, veelal rondom de grote wegen. Met de Vandebron-laadpas kun je bij al deze partijen terecht.
Laadstations aan de snelweg zijn in Frankrijk verplicht om alle soorten stekkers aan te bieden. Je kunt dus met elke auto terecht. Buiten de snelweg vind je overal Type 2-aansluitingen, die we in Nederland ook gebruiken.
Met veel Nederlandse laadpassen kun je bij 80% van de laadstations terecht. Een lokale pas uit een bepaalde stad of streek kan soms aanzienlijk betere tarieven opleveren. Handig als je daar een vast adresje hebt waar je elk jaar bent.
Normaal laden is vrijwel overal goedkoper dan in Nederland. Dat geldt ook voor snelladen. De tarieven liggen zo’n 15% lager.
Buiten de tolwegen, langs de mooie route nationales, vind je ook volop laadstations. Door deze routes te nemen bespaar je flink op je tolkosten en zie je nog eens wat van het mooie landschap.
Elektrisch rijden in Spanje
In Spanje staat de EV-revolutie nog aan het begin. Over het hele land verspreid zijn iets meer dan 30.000 laadpunten te vinden.
De dekking laat te wensen over. Langs de kustlijnen en in en rond grote steden is de dekking voldoende, maar in het binnenland zijn er stukken waar je liever niet met een lege batterij komt te staan.
Het aantal snelladers is nog niet groot. Toch is het land doorkruisen via snelladers geen probleem meer.
Ionity is één van de grootste snellaadaanbieders in Spanje. Met de Vandebron-pas kun je hierbij terecht. Als tweede betaalmiddel is de laadpas van Electromaps aan te raden, waarmee je bij 95% van de openbare laadpunten in Spanje terechtkunt.
Omdat ook de Spaanse overheid elektrisch rijden stimuleert, en er veel duurzame energie is, zijn de laadtarieven lager dan in Nederland.
Elektrisch rijden in Duitsland
Duitsland heeft momenteel 137.726 laadpunten. Verspreid over het hele land, maar vooral langs de snelwegen en in de grote steden.
In Duitsland liggen de tarieven hoger dan in Nederland. Dit komt doordat ze de laatste jaren veel kolencentrales hebben uitgezet en er nog niet voldoende aanbod is van duurzame energie. Vooral bij regulier AC laden zijn tarieven van rond de 50 cent geen uitzondering.
Bij Ionity, Allego en andere grote aanbieders kun je met de Vandebron-laadpas terecht. Neem voor de zekerheid een tweede laadpas mee.
Elektrisch rijden in Italië
Verspreid over Italië vind je 46.882 laadpunten. In het zuiden zijn de mogelijkheden tot snelladen beperkter en zul je beter moeten plannen.
Er staan momenteel 7.038 snelladers in heel Italië. Je vindt ze door het hele land, maar vanzelfsprekend vooral langs de snelweg.
De laadtarieven zijn erg hoog. Laden op straat is ongeveer 75% duurder en langs de snelweg ongeveer 50% duurder dan in Nederland. Er zijn wel lokale laadpassen die flink lagere tarieven hanteren zoals in Nederland. Enige voorbereiding kan je dus veel geld besparen.
De grootste aanbieder in Italië is ENEL.
Een andere grote aanbieder is BeCharge, die onder andere 1000 snelladers beheren. Met de Vandebron-pas kun hier terecht.
Elektrisch rijden in Zwitserland
In Zwitserland vind je ongeveer 15.000 landpunten, verspreid over het hele land. Er is een goede dekking voor snelladers. Normale laadpunten zijn er relatief weinig.
Bij 90% van de openbare laadpalen kun je terecht met een Nederlandse laadpas.
Bij de rest kun je ook vaak met een creditcard terecht, al dan niet via een QR code.
Laadtarieven zijn fors hoger dan we in Nederland gewend zijn. Vooral als je auto niet zo snel laadt. De meeste laadpunten werken namelijk vaak met tijdtarieven. Blijf hier dus nooit langer ‘kleven’ dan nodig is.
Elektrisch rijden in Oostenrijk
Oostenrijk heeft 22.749 openbare laadpalen, waarvan 4285 snelladers. Je vindt ze vooral rondom grote steden, hoofdwegen en wintersportgebieden. Daarbuiten een stuk minder, waardoor een goede voorbereiding van belang is.
De dekking van Nederlandse laadpassen verschilt. Sommige passen bieden 90% dekking, maar er zijn ook laadpassen die nergens worden geaccepteerd. De laadpas van Vandebron werkt op de netwerken ChargePoint Austria, Ionity en Shell Recharge Solutions. Het wordt aangeraden een extra laadpas mee te nemen, dat kan ook een lokale laadpas zijn
Snelladers zijn erg duur in Oostenrijk. Vooral door de tijdtarieven tot wel € 1,50 per minuut. Als je op doorreis bent, kun je dus beter in Duitsland nog even opladen.
Elektrisch rijden in Kroatië
Kroatië heeft momenteel 1550 laadstations, waarvan een derde snelladers. Langs de kustlijn, de A1 hoofdweg en in grote steden is de dekking voldoende. Verder is het nog behoorlijk beperkt. Je zult je route dus goed moeten plannen.
Bij alle laadpalen wordt de Type 2-stekker gebruikt.
Bij veel stations kun je met creditcard of via een QR-code die op de paal staat betalen. Als backup is de laadpas van ELEN aan te raden, aangezien dat de grootste laadpaalaanbieder van Kroatië is.
De laadtarieven kunnen behoorlijk variëren, maar zijn over het algemeen lager dan in Nederland. Wel geldt er vaak een minimumtarief.
Download de Vandebron EV app!
Met de Vandebron EV-app zie je in een oogopslag de beschikbare laadpalen in de buurt, mét bijhorende laadtarieven. In Nederland, maar ook in de rest van Europa. Daarbij heb je snel en makkelijk inzicht in je laadsessies en kosten. Download 'm nu via de App Store of Google Play Store en ga goed voorbereid op pad!
Tips en aandachtspunten
1. Plan je route
Wat openbare laadpunten betreft zijn we in Nederland echt verwend. Dat is in Europa lang niet overal zo. Vooral aan de randen van het Europese vasteland is plannen aanbevolen. Zeker als je in koudere seizoenen rijdt en de actieradius afneemt.
Er zijn verschillende online routeplanners die je kunt gebruiken.
Chargetrip - Onze favoriete EV-routeplanner! Kies je begin- en eindpunt, merk en model auto, batterijniveau en geef aan met hoeveel mensen je reist. De planner vindt vervolgens de snelste route. Per laadstop staat informatie over de aanbieder, aanwezige faciliteiten en laadtijd. In het overzicht vind je de totale reistijd, geschatte kosten en hoeveel CO2 je bespaart.
EV Navigation - Zeer uitgebreide routeplanner. Selecteer het merk, model en jaartal van je auto. Vul je batterijniveau in, het aantal personen, je rijgedrag, maximumsnelheid, wegenvoorkeur en meer. Voer vervolgens je start- en eindpunt in en de planner berekent de beste route. Per stop staat aangegeven hoe lang je op moet laden en in het overzicht vind je de totale laadtijd van je trip.
ANWB EV-Routeplanner - Selecteer het merk en model van je auto. De planner berekent de snelste route. Daarbij wordt rekening gehouden met strategisch gelegen laadpunten en je actieradius.
ChargeMap Routeplanner - Stel filters in voor beschikbare laadstekkers en minimale laadsterkte. Voer je begin- en eindpunt in. De routeplanner berekent de beste route en toont alle laadstations die je passeert.
2. Maak gebruik van snelladers
De meeste vakantiegangers willen zo snel mogelijk van A naar B. Voor lange afstanden zul je verschillende keren moeten stoppen om te laden. Filter daarom in je routeplanner op snelladers.
Heb je een auto die kan snelladen met hoge vermogens? Filter dan op ‘HPC’ of ‘Ultrasnel’. Snelladers die langzamer dan 150 kW laden, verdwijnen dan van de kaart.
Heb je een auto die niet sneller kan dan 50 kW? Filter dan op je maximum laadsnelheid. Zo houd je geen snellere laders bezet voor auto’s die dit wél kunnen.
Ga je er een echte roadtrip van maken met veel overnachtingen? Dan kun je natuurlijk ook alle snelladers overslaan, en met stroom van de hotels of openbare laadpalen in de omgeving je auto ‘voldruppelen’.
3. Neem de juiste laadkabels mee
Bij alle snellaadstations hangen de kabels aan de snelladers en hoef je je eigen laadkabel niet eens uit de kofferbak te pakken. Bij de reguliere laadstations kun je terecht met je eigen Type 2 laadkabel (ook wel Mennekes genoemd). In Italië vind je naast de Type 2 socket nog wel eens Type 3A-stekkers, die zijn bedoeld voor Italiaanse (deel)scooters en stepjes. Er is altijd ook een Type 2 stopcontact op deze palen aanwezig.
Wil je onderweg ook gebruik maken van je noodlaadkabel (met normale 230V ‘schuko’ stekker)? Hou er dan rekening mee dat je in sommige landen een verloopstuk moet gebruiken. Probeer dit te vermijden. Als het echt niet anders kan, gebruik dan een verloopstekker die geschikt is voor vermogens tot 16A. Veel goedkope vakantie-reisstekkers zijn prima voor een schemerlampje, maar niet bedoeld om langere tijd hoge vermogens door te laten.
4. Vergeet je noodlaadkabel niet
Neem een 230V/Type 3 laadkabel mee. In noodgevallen kun je je elektrische auto opladen via het stopcontact. Je kunt in veel Europese landen dezelfde stekker gebruiken als die we in Nederland gebruiken. Behalve in Zwitserland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Cyprus. Ook In Scandinavië en in Wallonië werkt de noodlaadkabel vaak niet vanwege een ander aardingssysteem.
5. Plan niet te strak
Heb je een actieradius van 400 kilometer? Plan de volgende stop dan niet op 375 kilometer, maar neem het wat ruimer. Of plan optionele laadstations tussendoor in.
Is het toch nodig een grote afstand te overbruggen, plan dan een groot station in van bijvoorbeeld Fastned of Ionity, met 8 laders of meer. Zo weet je zeker dat je bij aankomst snel een plekje hebt.
6. Laadpaal reserveren bij je vakantiebestemming
Na een lange reis is het niet fijn om nog op zoek te moeten naar een laadpaal. De betere vakantiebestemmingen hebben tegenwoordig steeds vaker (gratis) laadpunten voor hun gasten. Handig om hier vooraf rekening mee te houden en meteen een laadpunt te reserveren. Bij Booking.com kun je bijvoorbeeld filteren op accommodaties met laadpalen, al kom je nog regelmatig een ‘stopcontact in de garage’ tegen.
7. Extra laadpas meenemen
In Europese landen kun je met een Nederlandse laadpas op veel plekken terecht. Zeker langs de grote wegen tijdens je doorreis worden Nederlandse passen overal geaccepteerd. Voor een volledige dekking is het slim om toch ook lokale laadpassen aan te vragen en een tweede pas van een Nederlandse aanbieder mee te nemen als backup. Vooral wanneer je het binnenland doorkruist en afwijkt van de grote steden. Een lokale pas is veelal gratis of kost je slechts enkele euro’s. Een kleine verzekering tegen ongemak onderweg. Better safe than sorry!
8. Creditcard voor noodgevallen
Geen werkende laadpas? Dan kun je bij veel laadpunten in het buitenland (door middel van een QR-code op de paal) met je creditcard of PayPal betalen.
9. Meer kans op een aanvullende kosten
In Nederland zie je het niet vaak, maar in het buitenland wel: tijdtarieven naast het kWh-tarief. Je betaalt dan een bedrag per minuut dat je oplaadt. Als je auto langzaam laadt, kan dit een duur grapje worden. Zeker in Oostenrijk, waar tarieven soms wel oplopen tot € 1,50 per minuut. Boetetarieven komen ook voor, bijvoorbeeld als je langer dan 45 minuten een snellader bezet houdt.
10. Omgaan met laadpaalproblemen
Als de Vandebron EV-app aangeeft dat je bij een laadpaal kunt opladen, maar bij aankomst blijkt je pas niet te werken, kun je het beste het telefoonnummer op de laadpaal bellen. In 95% van de gevallen is de reden namelijk een storing van de laadpaal. Daar kan onze klantenservice je helaas niet bij helpen. Hou het nummer van de laadpaal bij de hand tijdens het bellen, zodat het probleem snel verholpen kan worden.
11. Lees de ervaringen van anderen
Het is altijd fijn om praktijkervaringen van anderen te horen. Geen vrienden of familie in je omgeving die op vakantie zijn geweest met de elektrische auto? Lees dan de ervaringen van reizigers online. We hebben een kleine selectie voor je gemaakt.
Vraag de Vandebron-pas aan
Naar het buitenland met de elektrische auto? Een laadpas is een must! Met de Vandebron-laadpas heb je toegang tot openbare laadpalen in een groot deel van Europa.. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Aanvragen doen je hier!
Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.