5 september 2023

5 redenen waarom elektrische auto's geen trekhaak hebben

Elektrische auto's worden standaard zonder trekhaak geleverd. Betekent dit dat je caravan op Marktplaats moet als je elektrisch wilt gaan rijden?

Elektrische auto en de trekhaak

Is het je wel eens opgevallen dat bijna alle elektrische auto’s zonder trekhaak worden geleverd? En dat je er ook niet zomaar zelf eentje op kunt monteren? Ze kunnen dus geen aanhanger of caravan trekken en je kunt er geen fietsenrek op monteren. 

Lees ook: Alles wat je moet weten over vakantie met je elektrische auto

Waarom ontbreekt de trekhaak bij EV’s?

Daar zijn verschillende redenen voor.

1. Te weinig trekkracht

Een elektrische motor kan niet zoveel gewicht trekken. Een Volkswagen e-Golf kan bijvoorbeeld maximaal 400 kg trekken. Terwijl een normale caravan ongeveer 1000 kg weegt en de kleinste aanhanger al op 200 kg zit zonder inhoud. 

2. Actieradius gaat flink omlaag

Als een auto honderden kilo’s trekt, krijgt de motor het zwaarder en wordt de actieradius kleiner. Daarmee bedoelen we hoever je kunt rijden. Een middenklasse elektrische auto haalt tegenwoordig ongeveer 300 kilometer op een volle accu. Grote kans dat de actieradius gehalveerd wordt bij veel gewicht. Je kunt dan niet eens op en neer van Amsterdam naar Rotterdam.

3. Accu zit in de weg

Bij het monteren van een trekhaak kun je de accu beschadigen. Die ligt bij sommige auto’s namelijk achterin. Dat wil je voorkomen, want de accu is het duurste onderdeel van de auto. Maar zelfs als de accu meer naar het midden ligt, bestaat het gevaar dat de trekhaak de accu beschadigt bij een aanrijding. Ook dat is een reden dat een trekhaak afgeraden wordt.

4. Remweg wordt langer

Door het grote batterijpakket zijn elektrische auto’s nogal zwaar. Gewicht is een factor die de remweg bepaalt en die wordt bij het trekken van een zware caravan dus erg lang. De Volkswagen e-Golf is bijvoorbeeld ruim 1600 kg. Dat is 400 kilo zwaarder dan een Golf die rijdt op benzine. Tel daar nog een caravan van 1000 kilogram bij op en je hebt wel erg veel kilo’s die je in bedwang moet houden. 

4. Koelcapaciteit kan het niet aan

De accu en motor van een elektrische auto worden constant gekoeld door het koelsysteem. Wanneer je op een hete zomerdag de motor extra belast door 1000 kilo een berg op te trekken, is het mogelijk dat de koelcapaciteit het niet aan kan. Oververhitting ligt dan op de loer met alle gevolgen van dien.

5. Hogere prijs

Een elektrische auto die een flink gewicht kan trekken, moet zodanig versterkt en verbeterd worden dat de prijs fors omhoog moet. Omdat een elektrische auto sowieso al flink duurder is om te produceren, kiezen de meeste fabrikanten daar niet voor. Ze bieden liever een auto met een acceptabele prijs maar zonder trekhaak.

Welke elektrische auto’s hebben wél een trekhaak?

Is het hebben van een trekhaak echt een dealbreker voor jou? Gelukkig zijn er genoeg elektrische auto’s waar je wél een trekhaak op kunt monteren. Belangrijkste eigenschap om op te letten is het trekvermogen van de auto.

Uitschieters zijn bijvoorbeeld de BMW iX, Tesla Model X, Polestar 3 Longe Range, Volvo IX90 en de NIO ET7 die allemaal ruim 2000 kg kunnen trekken. Op de website van EV-database.org vind je een overzicht met het maximale trekvermogen per model.

Elektrische auto en een fietsenrek

Twee fietsen en een fietsendrager wegen bij elkaar ongeveer 50 kilogram. Dat kunnen de meeste elektrische auto’s nog wel aan. Hiervoor kun je een speciale fietsendragertrekhaak kopen, ook wel een RMC-trekhaak genoemd. Dubbelcheck wel even of je auto dit trekvermogen inderdaad kan hebben.

Komt de trekhaak weer terug?

Ontwikkelingen rondom elektrisch rijden zijn in volle gang. De gemiddelde actieradius en laadsnelheid nemen elk jaar fors toe. Naar verwachting zal de trekhaak dan ook vanzelf terugkomen wanneer de pioniersfase voorbij is.

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijdenKennisbankTech