24 juli 2023
Elektrisch rijden: Alles over de levensduur van de accu
Elektrisch rijden is de toekomst. Maar hoe zit het met de accu? Hoelang gaat de batterij mee en wat kost het om hem te vervangen? Lees er alles over.
Accu van een elektrische auto
Er zijn verschillende soorten batterijen. Ook voor elektrische auto’s. In de meeste auto’s zit een lithium-ion accu. Dat is dezelfde techniek die in de batterij van een iPhone zit.
Dit type accu heeft een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie in een beperkt formaat past. Ook hebben ze een lange levensduur, zijn ze relatief licht, hebben ze geen onderhoud nodig en is het geen probleem om hem helemaal op te maken.
Over de duurzaamheid van een lithiumbatterij is wel eens discussie. Maar hij is eigenlijk helemaal niet zo slecht voor het milieu. Als de batterij écht niet meer gebruikt kan worden, wordt deze uit elkaar gehaald en kan tot wel 96% van de onderdelen worden gerecycled. In dit gastartikel van Richard de Jong lees je er meer over.
Degradatie van de accu
Het steeds ontladen en opladen zorgt ervoor dat een batterij het steeds minder goed doet. Degradatie noemen we dat. Heel hard gaat het gelukkig niet. De lithium-ion accu degradeert gemiddeld 2,3% per jaar. Tenminste, dat zegt onderzoek uit 2020. De technologie is constant in ontwikkeling, waardoor auto’s die nu op de markt komen het waarschijnlijk veel beter doen.
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo’n 10 tot 20 jaar. Fabrikanten zijn zelf iets minder optimistisch en geven doorgaans een garantie op een minimale accucapaciteit van 70 procent van 5 tot 8 jaar.
Update: uit nieuw onderzoek blijkt dat accu's tot wel 40 procent langer meegaan dan eerder werd aangenomen!
Tips om de levensduur te verlengen
Bij normaal gebruik gaat de accu van je elektrische auto dus lang mee. Maar wil je er écht goed voor zorgen en elke kilometer eruit persen, dan hebben we nog wat tips voor je.
Vermijd volledige ontlading: het is beter om je accu niet helemaal leeg te rijden. Probeer altijd een buffer over te houden van ongeveer 20% van de acculading.
Vermijd extreme temperaturen: hete en koude temperaturen kunnen de levensduur van je accu verkorten. Parkeren in de volle zon of in de vrieskou kan leiden tot overmatige slijtage. Zet je auto tijdens extreme temperaturen dus waar mogelijk onder een afdak of in een garage.
Laad de accu regelmatig op: Regelmatig laden is goed voor de gezondheid van je accu. Zorg ervoor dat je je accu regelmatig oplaadt, ook als je de auto niet vaak gebruikt.
Laat je auto niet te lang stilstaan: als je je auto voor een lange periode niet gebruikt, kan dit de accu beschadigen. Zorg er daarom voor dat je de accu regelmatig oplaadt en dat je de auto af en toe start en laat rijden.
Beperk de belasting van de accu: functionaliteiten als airconditioning en verwarming gebruiken ook stroom. Gebruik ze daarom met mate.
Laad op met de juiste lader: gebruik altijd de juiste lader voor je auto en volg de instructies van de fabrikant op. Dit verkleint het risico op beschadiging.
Plan je ritten: Kies de meest efficiënte route en vermijd heuvelachtige wegen of drukke wegen. Zo verbruik je minder energie en belast je de accu minder.
Invloed van bidirectioneel laden
Met sommige modellen kun je bidirectioneel laden. Deze techniek maakt het mogelijk om een elektrische auto als thuisaccu te gebruiken. Je kunt de auto opladen om er mee te rijden, maar je kunt hem ook weer ontladen en zo de opgeslagen stroom in huis gebruiken. Je overschot aan zonnestroom kun je op die manier tijdelijk opslaan voor later gebruik.
Hoe het met degradatie zit bij bidirectioneel laden wordt nog onderzocht. Uit één onderzoek blijkt dat er bijna geen verschil is in vergelijking met normaal gebruik. Maar omdat de batterij vaker op- en ontladen wordt, degradeert de batterij natuurlijk wel sneller.
Wat kost een nieuwe accu?
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De kleine Nissan Leaf accu (40 kWh) kost bijvoorbeeld € 10.306 en zijn grote broer (62 kWh) kost € 15.516. Maar het kan ook lager: de accu van de Kia e-Soul (39,2 kWh) kost bijvoorbeeld ‘slechts’ € 5826. Of erger: de accu van de Kona-e (150 kW) kost maar liefst € 33.772.
De verschillen in prijzen hebben vooral te maken met het vermogen en de kwaliteit van de accu. Check voor meer prijzen dit artikel van het AD.
Waarom zijn accu’s zo duur?
Dat komt vooral door de dure grondstoffen waarmee ze gemaakt worden. Lithium, kobalt en nikkel zijn verre van gratis.
Daarnaast zijn EV accu’s complex om te produceren, waardoor er veel expertise, gespecialiseerde apparatuur en investering in innovatie nodig is. En omdat het nog altijd om relatief lage productieaantallen gaat, zijn de productiekosten per stuk vanzelfsprekend hoger.
Kun je de batterij van een elektrische auto recyclen?
Als de capaciteit van de accu van een elektrische auto onder de 70 procent komt, is het meestal niet meer praktisch om deze te blijven gebruiken. De actieradius wordt te laag en het opladen duurt steeds langer.
Maar wist je dat afgedankte accu's vaak wel nog geschikt zijn voor andere doeleinden? Zo kunnen ze bijvoorbeeld worden gebruikt voor de opslag van (duurzame) energie of worden gerecycled voor de waardevolle materialen die erin zitten. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in het recyclen van accu's spelen hierin een belangrijke rol.
Opladen met Vandebron
Na het lezen van dit artikel weet je alles over (het verlengen van) de levensduur van je accu. Vind je het ook belangrijk om je batterij groen op te laden? Sluit je dan aan bij Vandebron! Check onze laadpas voor onderweg en kies voor 100% Groen Laden.
Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.