
Elektrisch rijden: Alles over de levensduur van de accu
10 juli 2025
Elektrisch rijden is de toekomst. Maar hoe zit het met de accu? Hoelang gaat de batterij mee en wat kost het om hem te vervangen? Lees er alles over.
Accu van een elektrische auto
Er zijn verschillende soorten batterijen. Ook voor elektrische auto’s. De meeste elektrische auto’s hebben een lithium-ion batterij, net als de batterij van een iPhone, vaak van het type NMC of LFP.
Dit type accu heeft een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie in een beperkt formaat past. Ook hebben ze een lange levensduur, zijn ze relatief licht en hebben ze geen onderhoud nodig.
Over de duurzaamheid van een lithiumbatterij is wel eens discussie. Maar hij is eigenlijk helemaal niet zo slecht voor het milieu. Als de batterij écht niet meer gebruikt kan worden, wordt deze uit elkaar gehaald en kan tot wel 96% van de onderdelen worden gerecycled. In dit gastartikel van Richard de Jong lees je er meer over.
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee
Het steeds ontladen en opladen zorgt ervoor dat een batterij het steeds minder goed doet. Degradatie noemen we dat. Heel hard gaat het gelukkig niet. De lithium-ion accu degradeert gemiddeld 1,8% per jaar, zo blijk uit onderzoek uit 2025.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo’n 10 tot 20 jaar. Fabrikanten zijn zelf iets minder optimistisch en geven doorgaans een garantie op een minimale accucapaciteit van 70 procent van 5 tot 8 jaar.
Mooi nieuws: uit nieuw onderzoek blijkt dat accu's tot wel 40 procent langer meegaan dan eerder werd aangenomen.
Tips om de levensduur te verlengen
Bij normaal gebruik gaat de accu van je elektrische auto dus lang mee. Maar wil je er écht goed voor zorgen en elke kilometer eruit persen, dan hebben we nog wat tips voor je.
Niet helemaal leegrijden: het beste voor je batterij is om een buffer te houden van ongeveer 20%.
Laad tot 80% op: de laatste procentjes zijn het zwaarst. Tot 80% wordt de batterij minder warm en slijt hij minder hard. Tenzij je ver moet rijden, dan laad je gewoon tot 100%.
Snelladen met mate: doe het liever alleen bij lange ritten, bijvoorbeeld op vakantie. Snelladen zorgt voor meer warmte en chemische belasting dan gewoon laden.
Werk regelmatig software-updates bij: fabrikanten verbeteren voortdurend het batterijmanagementsysteem. Een slimme update kan veel besparen.
Zet hem op de 'eco-stand': gebruik “Battery Care Mode” of “Long Life Mode” als je auto dat heeft. Dat is een instelling die de laadlimiet en temperatuurregeling optimaliseert voor acculevensduur.
Vermijd extreme temperaturen: hete en koude temperaturen kunnen de levensduur van je accu verkorten. Parkeren in de volle zon of in de vrieskou kan leiden tot overmatige slijtage. Zet je auto tijdens extreme temperaturen dus waar mogelijk onder een afdak of in een garage.
Laat je auto niet te lang stilstaan: een week stilstaan is prima, maar als je je auto voor een lange periode niet gebruikt, is dat niet bevordelijk voor je accu. Hou de auto dus in beweging.
Beperk de belasting van de accu: functionaliteiten als airconditioning en verwarming gebruiken ook stroom. Gebruik ze het liefst met mate.
Laad op met de juiste lader: gebruik altijd de juiste lader voor je auto en volg de instructies van de fabrikant op. Dan voorkom je beschadiging.
Plan je ritten: Kies de meest efficiënte route en vermijd heuvelachtige wegen of drukke wegen. Zo verbruik je minder energie en belast je de accu minder.
Invloed van bidirectioneel laden
Met sommige modellen kun je bidirectioneel laden. Deze techniek maakt het mogelijk om een elektrische auto als thuisaccu te gebruiken. Je kunt de auto opladen om er mee te rijden, maar je kunt hem ook weer ontladen en zo de opgeslagen stroom in huis gebruiken. Je overschot aan zonnestroom kun je op die manier tijdelijk opslaan voor later gebruik.
Hoe het met degradatie zit bij bidirectioneel laden wordt nog onderzocht. Uit één onderzoek blijkt dat er bijna geen verschil is in vergelijking met normaal gebruik. Maar omdat de batterij vaker op- en ontladen wordt, degradeert de batterij natuurlijk wel sneller.
Wat kost een nieuwe accu?
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. In 2025 liggen accuprijzen gemiddeld rond de € 100 tot € 120 per kWh. Bij een gemiddelde accu van 65 kWh kost dat dus € 6.500 tot € 7.800. De verschillen in prijzen hebben vooral te maken met het vermogen en de kwaliteit van de accu. De techniek is constant in ontwikkeling en wordt dus steeds voordeliger én beter.
Waarom zijn accu’s zo duur?
Dat komt vooral door de dure grondstoffen waarmee ze gemaakt worden. Lithium, kobalt en nikkel zijn verre van gratis. Daarnaast zijn EV accu’s complex om te produceren, waardoor er veel expertise, gespecialiseerde apparatuur en investering in innovatie nodig is. Maar door de toenemende populaireit van EV's, worden de productiekosten per stuk steeds lager.
Kun je de batterij van een elektrische auto recyclen?
Als de capaciteit van de accu van een elektrische auto onder de 70 procent komt, is het meestal niet meer praktisch om deze te blijven gebruiken. De actieradius wordt te laag en het opladen duurt steeds langer.
Maar wist je dat afgedankte accu's vaak wel nog geschikt zijn voor andere doeleinden? Zo kunnen ze bijvoorbeeld worden gebruikt voor de opslag van (duurzame) energie of kunnen de waardevolle materialen worden gerecycled die erin zitten. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in het recyclen van accu's spelen hierin een belangrijke rol.
Opladen met Vandebron
Na het lezen van dit artikel weet je alles over (het verlengen van) de levensduur van je accu. Vind je het ook belangrijk om je batterij groen op te laden? Sluit je dan aan bij Vandebron!

Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.





