20 juli 2023

Wat is een actieradius en welke EV's hebben de grootste?

De actieradius van je elektrische auto bepaalt hoe ver je ermee kunt rijden. Bepaalde zaken hebben hier invloed op. In dit artikel lees je hoe dat zit.

Laatste update: 20 juli 2023

Wat is een actieradius?

Met een actieradius bedoelen we de afstand die een elektrische auto met een volle batterij kan rijden. Dit wordt ook wel het bereik of de range genoemd. 

De actieradius wordt door de fabrikant vastgesteld onder ideale omstandigheden. Rijgedrag, bezetting van de auto, omgeving en weersomstandigheden hebben (net als bij een brandstofauto) allemaal invloed op het werkelijke bereik.

Elektrische auto’s met de grootste actieradius

Technische ontwikkelingen rondom de accu volgen zich steeds sneller op. De batterij laadt sneller op en je kunt er steeds verder mee rijden. Welke elektrische auto’s hebben vandaag de dag het grootste bereik?

In juli van 2023 voerde Auto Review een grootschalige test uit. De fabrieksopgave en de werkelijke actieradius bij 100 en 130 km per uur werden getest. Deze dertig elektrische auto’s hebben de grootste actieradius in 2023.

Invloed van weer op de actieradius

Zoals je in de tabel hierboven ziet, is er nogal een verschil tussen het werkelijke bereik en de fabrieksopgave. Dat heeft onder andere te maken met het weer. Accu’s werken optimaal bij 21 graden. Bij kouder of warmer weer lopen ze sneller leeg.

  • Bij koud weer loopt de accu sneller leeg. Bij de batterij van je smartphone is dat ook het geval. En je zet bij koud weer waarschijnlijk ook de verwarming aan. Die heeft stroom nodig, waardoor de actieradius nog kleiner wordt.

  • Erg heet weer kan een batterij beter aan. Boven de dertig graden loopt de batterij maar een paar procent sneller leeg. Maar let op: de airconditioning slurpt wel behoorlijk wat stroom. 

Invloed van bezetting, rijgedrag en omgeving

Naast het weer zijn er nog meer zaken van invloed op je actieradius.

  • Als er iemand op je bagagedrager zit, kost fietsen je meer energie. En als een auto vol zit met mensen en bagage, is er meer brandstof nodig om vooruit te komen. Bij een elektrische auto gaat dit ten koste van actieradius. Hoe voller de auto, hoe kleiner de actieradius.

  • Met een constante snelheid rij je het meest energiezuinig. Bij 130 km/uur verbruik je al snel een stuk meer energie. Dat geldt bij brandstofauto’s, maar ook bij elektrische auto’s. De ideale snelheid verschilt per model, maar ligt meestal rond de 90 tot 100 km/uur.

  • Op de snelweg heb je meer luchtweerstand (= meer energie nodig) dan in de stad, waardoor de actieradius lager wordt. Vaker moeten remmen speelt bij elektrische auto’s geen rol, vanwege de energieterugwinning tijdens het remmen.

Tips voor een maximaal bereik

Hoe rijd je zo energiezuinig mogelijk en haal je zoveel mogelijk actieradius uit je batterij? Je weet al wat van negatieve invloed is, maar we hebben ook tips voor je om juist zuiniger te rijden.

  • Vermijd airco en verwarming tijdens het rijden - Dat zijn echte stroomvreters! Zonde van je actieradius. Als ze niet écht nodig zijn, hou je ze liever uit. Je kunt veel beter…

  • Op temperatuur brengen tijdens het laden - Sommige auto’s kun je met de app alvast verwarmen of verkoelen terwijl ze aan de laadpaal staan. Handig, want dan gaat het niet ten kosten van je bereik.

  • Liever wat langzamer - Zoals je in de tabel hierboven wel gezien hebt, is de actieradius bij 130 km/uur een stuk lager. Met een snelheid van 100 km/uur rij je gemiddeld 20% verder. Hebben wij even geluk dat dat in Nederland bijna overal de maximumsnelheid is!

  • Gebruik cruisecontrol - Met een constante snelheid verbruikt een elektrische auto minder stroom. Cruisecontrol is hier de perfecte tool voor.

  • Niet remmen, maar uitrollen - Wanneer je het ‘gas’ loslaat, remt de auto vanzelf. De energie die daarbij vrijkomt, laadt je accu weer op. Anticipeer dus goed in het verkeer en laat zoveel mogelijk uitrollen.

  • Rij met volle banden - Check regelmatig je bandenspanning. Volle banden betekent minder weerstand, waardoor je zuiniger rijdt.

  • Vermijd files - Constant optrekken en afremmen is funest voor je accu. Check daarom vooraf de drukte op de weg en vermijd wegen waar files staan.

  • Rustig optrekken - Een elektrische auto kán snel optrekken. Maar rustig wegrijden is beter voor je batterij.

  • Geen overbodige bagage - Met een lege kofferbak en achterbank rijd je zuiniger.

Hoeveel bereik heb je nodig in Nederland?

90% van de autoritten in Nederland zijn 75 kilometer of korter. Voor dagelijks woon- en werkverkeer kom je met een kleine actieradius dus prima uit de voeten. Zelfs met een laag bereik moet je heen en terug kunnen zonder tussendoor te laden. 

Daarnaast zijn we in Nederland gezegend met een hoge dekking van openbare laadpunten. Met ruim 100.000 laadpunten zijn we voorloper op het gebied van publiek laden. Moet je onderweg dus tóch laden, dan kun je op veel plekken terecht. Daar gebruik je je laadpas voor.

En in het buitenland?

Andere landen in Europa zijn helaas nog niet allemaal zo ver. Wanneer je op vakantie gaat, is het daarom belangrijk om je laadpauzes goed te plannen. De Bourgogne en Auvergne staan bijvoorbeeld bekend als ‘de Franse laadwoestijn’ vanwege het beperkte aantal laadpalen. Rij je regelmatig naar het buitenland, dan is het verstandig om een auto uit te kiezen met een grotere actieradius.

Lees verder: Op vakantie met je elektrische auto: alles wat je moet weten

Hoe lang duurt opladen?

Moet je onderweg toch opladen? Thuisladen duurt, afhankelijk van je laadpaal, zo’n 5 tot 15 uur. Bij een openbare laadpaal gemiddeld 4 uur en bij snelladers is je batterij binnen 30 minuten al voor 80% opgeladen. Na de 80% gaat het laden een stuk langzamer. Dit is zo ingesteld om degradatie van de accu zoveel mogelijk te voorkomen. 

Lees verder: Hoe lang duurt elektrisch opladen?

Neem een Vandebron-laadpas!

Rij je wel eens wat verder dan de actieradius van je elektrische auto toestaat? Dan is een laadpas een must. Met de Vandebron-laadpas heb je toegang tot vrijwel alle openbare laadpalen in Nederland, maar ook in een groot deel van Europa. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Aanvragen doen je hier!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijdenActueel