25 oktober 2018
De 10 meestgestelde vragen over elektrisch rijden
Elektrisch rijden mag dan steeds normaler worden, bij Vandebron merken we dat het ook nog veel vragen oproept. Want hoe ver kun je rijden? En hoeveel schoner is het nu écht?
Vorige maand vierden we het live gaan van onze dienst Thuisladen. Sindsdien kun je pal voor eigen deur, aan eigen paal, je elektrische auto laden met goeie energie Vandebron! Hoewel elektrisch rijden steeds gewoner wordt, merken we dat veel mensen nog met vragen zitten. Dat begrijpen we goed, dus komen we nieuwsgierige vragers graag tegemoet met dit blog.
gemiddelde leestijd: 6 minuten
Dus na de tien redenen om over te stappen op elektrisch rijden, presenteren we in dit blog de antwoorden op tien veelgestelde vragen over elektrisch rijden! We trappen af met de meest prangende vraag van allemaal:
1. Kun je überhaupt lange stukken rijden met een elektrische auto?
Sceptici claimen dat je met een elektrische auto niet op vakantie kan. Met andere woorden, dat je elektrisch slechts kleine afstanden af kunt leggen. De actieradius van een elektrische auto (de afstand die je kunt afleggen met een volgeladen batterij), is de afgelopen jaren echter met grote sprongen vooruit gegaan. Tesla Model S is de elektrische koploper, met volgens de fabrikant een actieradius van rond de 500 kilometer. In alle eerlijkheid is dat uiteraard nog steeds peanuts vergeleken met koplopende benzineauto's, die richting de 1000 kilometer rijden op één tank. De actieradius van elektrische auto’s verhoudt zich direct tot de kracht van de batterij in de auto. Het goede nieuws is dat in vergelijking met de technologie van benzinemotoren, de batterij-technologie van elektrische auto’s nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen staat. Er zijn nu al onderzoeken die suggereren dat de actieradius van elektrische auto’s op korte termijn verdriedubbeld kan worden. Met een grote toename van snellaadstations wordt het sowieso steeds toegankelijker om lange afstanden af te leggen met een elektrische auto.
De Growthinkers zijn voor Vandebron twee weken door Europa gaan rijden in een elektrische Nissan LEAF. Benieuwd hoe het hun verging. Je vindt alle video's hier.
2. Waarom kun je geen caravan trekken met een elektrische auto?
Hier krijgen we veel vragen over! De meeste elektrische auto’s hebben namelijk geen trekhaak, hoe zit dat? Hiervoor zijn twee belangrijke redenen. De eerste is veiligheid: er bestaat een risico dat de batterij van een elektrische auto beschadigd kan raken wanneer er een caravan achter hangt. Dus voordat er massaal trekhaken op elektrische auto’s kunnen komen, moeten deze risico’s voor alle modellen worden ingeperkt. De tweede reden is dat de meeste autobatterijen niet genoeg kracht hebben om een zware caravan te trekken. Ook hier is de strekking gelijk aan die in het antwoord op de vorige vraag: de technologie staat in de kinderschoenen en gaat met sprongen vooruit. Het is zeer aannemelijk dat in de nabije toekomst alle elektrische auto’s een caravan kunnen trekken. Tesla (alweer Tesla) heeft al een model ontwikkeld dat in staat is een caravan te trekken, met een aardige noodgang bovendien, zonder dat dit in drastische mate ten koste gaat van de actieradius.
3. Waarom zijn er zo weinig betaalbare elektrische auto’s?
Eerlijk is eerlijk, elektrische auto’s zijn niet bepaald goedkoop. Ondanks de fiscale voordelen (zoals we in dit blog beschrijven) en het feit dat elektriciteit over het algemeen goedkoper is dan benzine, is elektrisch rijden voor veel mensen nog lang niet betaalbaar. Tesla (serieus, alweer?) heeft halverwege 2017 een betaalbaar(der) model op de markt gebracht: Model 3, te koop voor $35.000. Naar verwachting is Model 3 aan het einde van 2018 ook beschikbaar in Europa. Omdat de ruimte voor innovatie in elektrisch rijden groot is, is het aannemelijk dat de productie steeds kosten-efficiënter wordt en dat daarmee elektrische auto’s op termijn ook gemiddeld gezien goedkoper worden. Naast Tesla heeft een aantal benzine-autofabrikanten zich erop toegelegd om vanaf respectievelijk 2019, 2020, 2022 en 2025 alle modellen ook, of zelfs enkel, in elektrische variant te produceren. Meer daarover lees je hier.
4. Maakt de productie van accu’s elektrische auto’s niet net zo, of zelfs vervuilender dan benzine-auto’s?
Voor veel mensen is dit het belangrijkste kritiekpunt op de ‘elektrisch rijden-hype’. De productie van accu’s voor elektrische auto’s is momenteel namelijk niet bepaald milieuvriendelijk te noemen. Deze productie zou zelfs zó belastend zijn voor het milieu, dat elektrisch rijden helemaal niet duurzamer zou zijn dan rijden in benzine-auto’s. Thalia Verkade deed hier namens de Correspondent een objectief, vergelijkend onderzoek naar. Haar belangrijkste conclusie: door de productie van de accu genereert het vervaardigen van een elektrische auto ongeveer twee keer zoveel CO2-uitstoot als de productie van een vergelijkbare benzinevariant.
hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt tijdens de productie van voertuigen, via de Correspondent
Wanneer we ons op dit terrein begeven, is het echter belangrijk om een volledig beeld te schetsen van het verschil in CO2-uitstoot tussen het gebruik van een reguliere benzine-auto en een elektrische variant. Dan praten we over de uitstoot tijdens de productie van de wagen, de uitstoot tijdens de productie van de benodigde brandstof en de uitstoot tijdens het gebruiken van het voertuig zelf.
totale hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens een autoleven, via de Correspondent
Verkade maakt deze uitgebreidere vergelijking en concludeert daarin dat elektrische auto’s onderaan de streep gemiddeld gezien een stuk duurzamer zijn dan auto’s die rijden op benzine. Elektrisch rijden blijkt in al haar vergelijkingen duurzamer te zijn, zelfs wanneer de accu geladen wordt met grijze stroom. Verkade benadrukt hierin dat de duurzame meerwaarde van elektrisch rijden enorm toeneemt wanneer er voornamelijk geladen wordt met groene stroom. Wanneer je dus elektrisch rijdt met goeie energie, ben je dubbel goed bezig! Als je bovendien gebruikt maakt van onze Slim laden-app, kun je met je elektrische auto nog meer positieve impact maken. Meer daarover lees je hier.
5. In deze vergelijking is batterij-afval niet meegenomen, hoe zit het daarmee? Afgedankte auto-accu’s zijn toch erg belastend voor het milieu?
Dat klopt. Maar veel belangrijker nog is dat batterij-afval grotendeels onnodig is! Auto-accu’s zijn namelijk erg goed recyclebaar. NRC publiceerde een artikel