25 oktober 2018

De 10 meestgestelde vragen over elektrisch rijden

Elektrisch rijden mag dan steeds normaler worden, bij Vandebron merken we dat het ook nog veel vragen oproept. Want hoe ver kun je rijden? En hoeveel schoner is het nu écht?

Vorige maand vierden we het live gaan van onze dienst Thuisladen. Sindsdien kun je pal voor eigen deur, aan eigen paal, je elektrische auto laden met goeie energie Vandebron! Hoewel elektrisch rijden steeds gewoner wordt, merken we dat veel mensen nog met vragen zitten. Dat begrijpen we goed, dus komen we nieuwsgierige vragers graag tegemoet met dit blog.

gemiddelde leestijd: 6 minuten 

Dus na de tien redenen om over te stappen op elektrisch rijden, presenteren we in dit blog de antwoorden op tien veelgestelde vragen over elektrisch rijden! We trappen af met de meest prangende vraag van allemaal:  

1. Kun je überhaupt lange stukken rijden met een elektrische auto?

Sceptici claimen dat je met een elektrische auto niet op vakantie kan. Met andere woorden, dat je elektrisch slechts kleine afstanden af kunt leggen. De actieradius van een elektrische auto (de afstand die je kunt afleggen met een volgeladen batterij), is de afgelopen jaren echter met grote sprongen vooruit gegaan. Tesla Model S is de elektrische koploper, met volgens de fabrikant een actieradius van rond de 500 kilometer. In alle eerlijkheid is dat uiteraard nog steeds peanuts vergeleken met koplopende benzineauto's, die richting de 1000 kilometer rijden op één tank. De actieradius van elektrische auto’s verhoudt zich direct tot de kracht van de batterij in de auto. Het goede nieuws is dat in vergelijking met de technologie van benzinemotoren, de batterij-technologie van elektrische auto’s nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen staat. Er zijn nu al onderzoeken die suggereren dat de actieradius van elektrische auto’s op korte termijn verdriedubbeld kan worden. Met een grote toename van snellaadstations wordt het sowieso steeds toegankelijker om lange afstanden af te leggen met een elektrische auto.

De Growthinkers zijn voor Vandebron twee weken door Europa gaan rijden in een elektrische Nissan LEAF. Benieuwd hoe het hun verging. Je vindt alle video's hier.

2. Waarom kun je geen caravan trekken met een elektrische auto?

Hier krijgen we veel vragen over! De meeste elektrische auto’s hebben namelijk geen trekhaak, hoe zit dat? Hiervoor zijn twee belangrijke redenen. De eerste is veiligheid: er bestaat een risico dat de batterij van een elektrische auto beschadigd kan raken wanneer er een caravan achter hangt. Dus voordat er massaal trekhaken op elektrische auto’s kunnen komen, moeten deze risico’s voor alle modellen worden ingeperkt. De tweede reden is dat de meeste autobatterijen niet genoeg kracht hebben om een zware caravan te trekken. Ook hier is de strekking gelijk aan die in het antwoord op de vorige vraag: de technologie staat in de kinderschoenen en gaat met sprongen vooruit. Het is zeer aannemelijk dat in de nabije toekomst alle elektrische auto’s een caravan kunnen trekken. Tesla (alweer Tesla) heeft al een model ontwikkeld dat in staat is een caravan te trekken, met een aardige noodgang bovendien, zonder dat dit in drastische mate ten koste gaat van de actieradius.

3. Waarom zijn er zo weinig betaalbare elektrische auto’s?

Eerlijk is eerlijk, elektrische auto’s zijn niet bepaald goedkoop. Ondanks de fiscale voordelen (zoals we in dit blog beschrijven) en het feit dat elektriciteit over het algemeen goedkoper is dan benzine, is elektrisch rijden voor veel mensen nog lang niet betaalbaar. Tesla (serieus, alweer?) heeft halverwege 2017 een betaalbaar(der) model op de markt gebracht: Model 3, te koop voor $35.000. Naar verwachting is Model 3 aan het einde van 2018 ook beschikbaar in Europa. Omdat de ruimte voor innovatie in elektrisch rijden groot is, is het aannemelijk dat de productie steeds kosten-efficiënter wordt en dat daarmee elektrische auto’s op termijn ook gemiddeld gezien goedkoper worden. Naast Tesla heeft een aantal benzine-autofabrikanten zich erop toegelegd om vanaf respectievelijk 2019, 2020, 2022 en 2025 alle modellen ook, of zelfs enkel, in elektrische variant te produceren. Meer daarover lees je hier.

4. Maakt de productie van accu’s elektrische auto’s niet net zo, of zelfs vervuilender dan benzine-auto’s?

Voor veel mensen is dit het belangrijkste kritiekpunt op de ‘elektrisch rijden-hype’. De productie van accu’s voor elektrische auto’s is momenteel namelijk niet bepaald milieuvriendelijk te noemen. Deze productie zou zelfs zó belastend zijn voor het milieu, dat elektrisch rijden helemaal niet duurzamer zou zijn dan rijden in benzine-auto’s. Thalia Verkade deed hier namens de Correspondent een objectief, vergelijkend onderzoek naar. Haar belangrijkste conclusie: door de productie van de accu genereert het vervaardigen van een elektrische auto ongeveer twee keer zoveel CO2-uitstoot als de productie van een vergelijkbare benzinevariant.

hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt tijdens de productie van voertuigen, via de Correspondent

Wanneer we ons op dit terrein begeven, is het echter belangrijk om een volledig beeld te schetsen van het verschil in CO2-uitstoot tussen het gebruik van een reguliere benzine-auto en een elektrische variant. Dan praten we over de uitstoot tijdens de productie van de wagen, de uitstoot tijdens de productie van de benodigde brandstof en de uitstoot tijdens het gebruiken van het voertuig zelf.

totale hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens een autoleven, via de Correspondent

Verkade maakt deze uitgebreidere vergelijking en concludeert daarin dat elektrische auto’s onderaan de streep gemiddeld gezien een stuk duurzamer zijn dan auto’s die rijden op benzine. Elektrisch rijden blijkt in al haar vergelijkingen duurzamer te zijn, zelfs wanneer de accu geladen wordt met grijze stroom. Verkade benadrukt hierin dat de duurzame meerwaarde van elektrisch rijden enorm toeneemt wanneer er voornamelijk geladen wordt met groene stroom. Wanneer je dus elektrisch rijdt met goeie energie, ben je dubbel goed bezig! Als je bovendien gebruikt maakt van onze Slim laden-app, kun je met je elektrische auto nog meer positieve impact maken. Meer daarover lees je hier.

5. In deze vergelijking is batterij-afval niet meegenomen, hoe zit het daarmee? Afgedankte auto-accu’s zijn toch erg belastend voor het milieu?

Dat klopt. Maar veel belangrijker nog is dat batterij-afval grotendeels onnodig is! Auto-accu’s zijn namelijk erg goed recyclebaar. NRC publiceerde een artikel waarin deze kwestie helder wordt beschreven. Hierin wordt geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat afgedankte auto-accu’s een toekomstig milieuprobleem zijn, mits er goed wordt toegezien op de correcte recycling van deze accu’s. De meest kostbare metalen uit vermalen accu’s kunnen worden teruggewonnen; dit zijn met name aluminium, koper en kobalt. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een manier van recyclen waarbij ook het vierde waardevolle (en belangrijke) materiaal lithium kan worden teruggewonnen. 

6. Waarom investeert Vandebron niet in diensten voor waterstofauto’s in plaats van elektrisch rijden? Dat is toch nóg veel duurzamer?

Laten we allereerst benadrukken dat we alle vormen van verduurzaming aanmoedigen! Zo ook waterstofmotoren. Waterstofproductie verwijst in het algemeen naar het omvormen van koolwaterstoffen in waterstofgas. Hier is echter veel elektriciteit voor nodig. Een voornaam pluspunt is dat waterstof gemakkelijk is te vervoeren. Wanneer ergens een overschot aan duurzame energie wordt opgewekt, kan dit worden ingezet voor waterstofproductie, waarna de waterstof gemakkelijk vervoerd kan worden naar andere plekken. Veel mensen vermoeden dat waterstof de brandstof van de toekomst is. De technologie die het mogelijk maakt om te kunnen rijden op waterstof bestaat al. De eerste waterstofauto’s zijn zelfs al ontwikkeld!

De voornaamste reden waarom we ons nu richten op elektrisch vervoer en niet op waterstofauto’s, is omdat elektrische auto’s ons een mogelijkheid geven om direct bij te dragen aan de balans op het elektriciteitsnet. Door de groei van het aantal duurzame energiebronnen, wekken we steeds meer goeie energie op. Als gevolg hiervan raakt het net vaker in onbalans. Dat willen we graag voorkomen, omdat onbalans op het net voornamelijk wordt opgelost met behulp van fossiele brandstoffen. Een slimme opslag van duurzame energie kan hier verandering in brengen, en dat is precies wat de accu’s van de elektrische auto’s kunnen doen! Door goeie energie op te slaan in de accu’s van elektrische auto’s, kunnen we deze gebundeld aanbieden wanneer er een piek op het net ontstaat. De flexibiliteit van de accu’s maakt het dus mogelijk om duurzame energie in te zetten om het elektriciteitsnet te stabiliseren. In deze video zie je precies hoe dat werkt. We sluiten overigens niet uit dat we ons in de toekomst ook op waterstofauto’s gaan richten. 

7. Oké, elektrische auto’s zijn dus beter voor het milieu dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, maar de productie van autobatterijen richt ook maatschappelijk gezien veel schade aan. Is dit niet nog veel kwalijker?

De manier waarop de benodigde metalen momenteel gewonnen worden, is niet geheel ethisch te noemen. In deze serie artikelen legt The Washington Post haarfijn bloot hoe schadelijk het delven van grondstoffen voor autobatterijen is voor de lokale bevolking. Tesla’s CEO Elon Musk pleit voor een andere verdeling van de productie. Volgens Musk zouden grondstoffen gedolven moeten worden op dezelfde plek als waar de productie van de auto plaatsvindt. Alle materialen die nodig zijn voor de productie van autobatterijen, zijn immers ook in Noord-Amerika te vinden. 

8. Hoe kan het productieproces duurzamer én ethischer verlopen?

Het vervoeren van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten zorgt voor een grote druk op het milieu. Het lokaliseren van alle stappen in het productieproces is wellicht de grootste uitdaging in het verduurzamen van de productie van batterijen. Volledig lokale productie zou een breuk betekenen met de trend van globalisering, die onze economie de afgelopen decennia heeft gekenmerkt. De globaliserende trend is hoofdzakelijk ontstaan vanuit de mogelijkheid om op andere plekken ter wereld, kostenefficiënter te produceren. Na decennia van lokale uitbuiting en overmatig vervoer, zijn we toe aan een vernieuwing van onze economische modellen, waarin externaliteiten als milieu- en maatschappelijke schade, naast kostenefficiëntie worden meegenomen in economische overwegingen.

9. Een behoorlijke uitdaging dus. Reden genoeg om de toekomstmuziek van elektrisch vervoer aan me voorbij te laten gaan en te wachten op een waterstofmodel? 

Think again! We moeten doorgaan met de productie van elektrische autobatterijen. De reden daarvoor is een vrij cruciale: ze gaan het milieu redden! Als we van fossiele brandstof af willen, zullen we deze elektrische batterijen hard nodig hebben. Ze kunnen bijdragen aan het balanceren van het elektriciteitsnet, een uitdaging die ontstaat door de toename van duurzame energieproductie. Om een toevoer van energie te creëren die net zo regelmatig is als de huidige, moeten we de opslag van duurzame energie uitbreiden. Via een dienst als Slim laden, bieden autobatterijen deze mogelijkheid.

10. Al met al is de hype rond elektrisch rijden dus eigenlijk wel terecht?

Absoluut! Ondanks dat elektrische auto’s nog verder verduurzaamd kunnen worden, is elektrisch rijden wel degelijk duurzamer dan rijden op traditionele brandstoffen. Met elektrisch rijden maken we de broodnodige stappen in de richting van een duurzamere mobiliteit en transportsector!

 

Vandebron-laadstation langs de A12, ter hoogte van Harmelen

Voor meer informatie over elektrisch rijden met Vandebron ga je naar vandebron.nl/elektrisch-rijden.

Geschreven door Koen Konings

Koen Konings was kennisspecialist bij Vandebron en duikt dieper in de energietransitie.

Deel dit artikel
Tags
Slim ladenElektrisch rijdenKennisbankTech