27 december 2022

Wat zijn de voor- en nadelen van waterstofauto's?

Een waterstofauto tank je binnen no-time vol. Ze hebben geen vervuilende accu en de brandstof is schoon. Waarom kiezen we dan toch voor elektrische auto's?

Wat is waterstof?

Laten we bij het begin beginnen. Waterstof is een gas dat wordt gemaakt door elektrolyse. Bij deze methode wordt elektriciteit gebruikt om water (H2O) op te splitsen in waterstof (H2) en zuurstof (O2). Momenteel wordt het vooral in de procesindustrie gebruikt voor de productie van kunstmest. Maar het kan ook voertuigen aandrijven.

Hoe werkt een waterstofauto?

Een waterstofauto werkt bijna hetzelfde als een elektrische auto. Het verschil: in plaats van een accu heeft een waterstofauto een brandstofcel. Hierin wordt de waterstof, met behulp van zuurstof uit de lucht, omgezet in water. De energie die bij dit proces vrij komt, wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven en de auto in beweging te brengen.

Hoe duurzaam is deze toepassing?

Wanneer groene stroom gebruikt wordt voor elektrolyse, kan waterstof duurzaam geproduceerd worden. En omdat er geen CO2 vrijkomt bij de verbranding is het een interessante vorm van duurzame energie. Een ander voordeel is dat een waterstofauto geen accu bevat. Bij de productie van een accu komt zo’n 4000 tot 7000 kilo CO2 vrij.

Maar helaas wordt de meeste waterstof gemaakt met fossiele brandstof. Ongeveer 80% wordt opgewekt met aardgas. Daarnaast wordt elektriciteit gebruikt om waterstof te maken, die je in de waterstofauto vervolgens weer afbreekt om elektriciteit van te maken. Dat is niet efficiënt. Het is veel duurzamer om de elektriciteit direct te gebruiken.

Voordelen van de waterstofauto

  • Snel laden - Een waterstofauto tank je op dezelfde manier als een brandstofauto. Bij een tankstation gooi je hem binnen enkele minuten vol en rij je weer verder. Bij een elektrische auto duurt het bij de snelste laders nog 30 minuten voordat de accu op 80% zit.

  • Flinke actieradius - Waterstofauto's kunnen een behoorlijk eind rijden op een volle tank. Zo’n 500 kilometer. Dat is van Amsterdam naar Parijs. Moderne elektrische auto’s halen deze afstand inmiddels ook.

  • Geen accu - Minder CO2-uitstoot doordat er geen accu in zit. En dus ook geen vervuilend afval wanneer de auto afgedankt is.

  • Oplossing voor zwaarder vervoer - Voor bijvoorbeeld bussen of vrachtwagens is elektrische rijden momenteel niet ideaal. De accu is veel te snel leeg. Waterstof is dan een interessant alternatief.

Nadelen van waterstof

  • Klein aanbod en hoge prijs - In Nederland zijn op dit moment slechts twee waterstofauto’s verkrijgbaar. Nieuwprijs is rond de € 70.000.

  • Minder efficiënt - Omdat elektriciteit nodig is om waterstof te maken en de waterstof vervolgens weer omgezet wordt in elektriciteit, is het twee keer efficiënter om direct elektrisch te rijden.

  • Weinig stations - In Nederland zijn momenteel vijftien waterstofstations te vinden. En in de meeste EU-landen zelfs helemaal geen. Ter vergelijking: in ons land staan ruim 100.000 publieke laadpalen.

  • Dure brandstof - Per kilometer is waterstof maar iets goedkoper dan benzine. Elektrisch rijden is daarom veel goedkoper. 

  • Grote opslagtanks - Waterstof sla je op in tanks. Die nemen ruimte in en moeten gebouwd worden. Elektriciteit gaat gewoon via het bestaande energienet.

Welke waterstofauto’s zijn in Nederland te koop?

In Nederland zijn op dit moment twee waterstofauto’s te koop: 

  • Toyota Mirai - Heeft een actieradius van 650 kilometer, heeft 0,79 kilo waterstof nodig per 100 kilometer en is beschikbaar vanaf € 69.450. 

  • Hyundai Nexo - Heeft een bereik van 665 kilometer, heeft 0,95 kilo waterstof per 100 kilometer nodig en is te koop vanaf € 69.995.

Ondertussen geven BMW en Toyota, Jaguar Land Rover en Renault aan dat ze werken aan een waterstofauto. Maar de plannen zijn nog niet concreet.

Waarom is elektrisch rijden populairder?

Eind 2022 reden er in Nederland bijna 500.000 stekkerauto’s rond en slechts 500 waterstofauto’s. En dit verschil wordt elk jaar groter. Elektrisch rijden lijkt de strijd dan ook te gaan winnen als het gaat om personenvervoer. Voor zwaar transport, langeafstandsvervoer en de opslag van energie is waterstof wel veelbelovend

Vergeleken met elektrische auto’s staat rijden op waterstof echt nog in de kinderschoenen. Ondanks dat waterstof een paar unieke voordelen heeft, verbetert de technologie en betaalbaarheid van elektrische auto’s veel harder. Daarmee worden de voordelen van rijden op waterstof steeds kleiner. 

Zo wordt de actieradius van EV’s steeds groter, gaat laden sneller, komen er wekelijks nieuwe laadpunten bij en blijft het aanbod groeien. Ook is elektrisch rijden goedkoper en duurzamer. Als deze ontwikkelingen zich doorzetten, racet de elektrische auto de waterstofauto op alle fronten voorbij.

Wij willen nú verandering!

Vandebron geeft de voorkeur aan elektrisch rijden. Wij willen namelijk nú verandering! Daarom zetten we in op de gedoodverfde winnaar en niet op de underdog die nog een lange weg te gaan heeft. Maak je ook de overstap naar elektrisch rijden? Bekijk onze thuislaadpaal of onze laadpas en laad altijd met 100% groene stroom!

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
VandebronKennisbankElektrisch rijdenTech