vandebron elektrisch rijden

27 augustus 2020

De elektrische auto: het nieuwe normaal?

De populariteit van de elektrische auto neemt razendsnel toe. Niet alleen wordt het aanbod veelzijdiger, dankzij de subsidie van de overheid wordt de keuze voor een elektrisch model ook aantrekkelijker.

Je ziet ze steeds vaker op de weg: elektrische auto’s. Waar je een paar jaar geleden vooral de modellen van Tesla in het straatbeeld zag, zijn ze tegenwoordig in allerlei maten en prijsklassen te verkrijgen. En met de toenemende populariteit van de EV komen ook steeds meer tweedehands modellen op de markt. Dat maakt ze prijstechnisch aantrekkelijk voor een veel groter publiek.  

 

Financiële voordelen

Het valt niet te ontkennen: elektrische auto’s zijn veel beter voor het milieu dan brandstofauto’s. Gemiddeld stoot een stekkerauto tijdens zijn hele gebruik 40% minder CO₂ uit dan een benzine- of dieselauto. Laad je hem op met écht groene stroom, dan is dit nog minder. Bovendien komt er tijdens het rijden ook geen fijnstof en stikstofoxide vrij. Daarom wil de overheid mensen stimuleren om te kiezen voor een elektrisch model in plaats van een brandstofauto. Om die keuze aantrekkelijker te maken, kun je sinds 1 juli een subsidie van € 4.000,- ontvangen bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto en € 2.000,- bij aankoop van een tweedehands model. Deze subsidies zullen door veel (toekomstige) elektrisch rijders met open armen ontvangen worden, gezien de vaak hoge aanschafkosten van een elektrisch auto.

Toch is de elektrische auto op den duur ook zonder de subsidie een voordelige keuze. Kijk je puur naar het verbruik van de auto en de kosten daarvoor, zijn elektrische auto’s vaak nu al goedkoper dan brandstofauto’s. Uit onderzoek blijkt dat, als je rekening houdt met alle kosten van een auto, de elektrische variant na vier jaar al voordeliger is dan de benzineauto. Als elektrisch rijder hoef je bijvoorbeeld geen wegenbelasting te betalen. Daarnaast zijn de onderhouds- en energiekosten voor een stekkerauto volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) flink lager dan bij benzine- en dieselauto’s. 

 

Jaarlijkse groei van 36% 

Niet alleen in Nederland zal het aantal elektrische auto’s rap toenemen. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) zullen we wereldwijd dit jaar nog de grens van tien miljoen elektrische voertuigen (accu-gevoerde auto’s en plug-in hybriden) aantikken. Daarmee wordt de verwachting geschept dat de verkoop van elektrische auto’s beter gaat presteren dan de markt voor brandstofauto’s. Het aandeel van elektrische voertuigen zal ondanks de coronapandemie volgens IEA in 2020 nog stijgen van 2,7 naar 3 procent, een recordaantal. Ter vergelijking: tien jaar geleden - in 2010 - reden er wereldwijd nog maar 17.000 elektrische auto’s op de weg. 

Ook de toekomst wordt rooskleurig ingezien. IEA verwacht dat het wereldwijde aanbod van elektrische voertuigen met 36% per jaar zal groeien. Daarnaast denken ze dat er binnen tien jaar 245 miljoen elektrische en hybride auto’s wereldwijd rondrijden: ruim 30 keer zoveel als nu het geval is!  

 

Inspelen op de trend

Sommige bedrijven spelen nu al in op de toenemende populariteit van elektrische auto’s. Zo ook Caparis, een talent- en werkbedrijf in Friesland dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt coacht naar en op een passende werkplek. Het hele wagenpark van Caparis gaat over op elektrisch; daarom heeft het bedrijf laadpleinen laten aanleggen bij haar locaties in Drachten en Heerenveen. Die zijn niet alleen toegankelijk voor eigen medewerkers, maar ook voor mensen van buiten het bedrijf. Dat is prettig gezien het geringe aantal laadpunten in de omgeving.

Zowel in Drachten als Heerenveen zijn de parkeerplaatsen en carports voorzien van Smart Charging-oplaadpunten. Deze zijn aangesloten op CO2-neutrale energie afkomstig van de zonnepanelen op de daken van het bedrijf. De opgewekte zonne-energie wordt via de laadpalen direct in de auto’s geladen. Eind 2020 komen er op beide plekken superchargers bij.

Bijzonder is dat de medewerkers van Caparis zelf meewerkten aan de assemblage van de zonnepanelen. Daarmee konden zij hun talent op dit gebied ontwikkelen en zijn ze nu ook interessant voor andere bedrijven die zonnepanelen willen plaatsen.

Op de Caparis-locaties in Drachten en Heerenveen is de hele productie en assemblage van goederen en de uitvoering van diensten energieneutraal. Er zijn transformatoren geplaatst voor energieopslag van 1 megawattuur of groter, die ook zijn voorbereid op kleine windmolens en op de productie van waterstof.   

Vandebron laadpaal

 

Wees ook goed voorbereid

Als zakelijke ondernemer moet je er niet aan denken: een parkeerplaats vol elektrische auto’s van medewerkers en klanten, maar nergens een mogelijkheid om ze op te laden. Bij Vandebron bieden we daarom een totaaloplossing voor iedereen die zakelijk elektrisch rijdt. Zo ben je net als Caparis voorbereid op de ontwikkelingen in de toekomst. Ben je van plan om privé een elektrische auto aan te schaffen? Ook dan kun je bij ons terecht voor een laadpas, handige app en Slim laden.

Margo van Gils

Geschreven door Margo van Gils

Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.

Zo woon je nóg duurzamer in jouw huurhuis!
Alles wat je in 2025 moet weten over salderen