hoe lang mag je bij een laadpaal staan

9 november 2022

Hoe lang mag je bij een openbare laadpaal blijven staan?

Bij een openbare laadpaal moet je elektrische auto direct plaatsmaken wanneer de accu vol is. Tenminste, in de meeste gemeentes dan. Lees hier hoe dat zit.

In het kort

  • Bij een openbare laadpaal blijven staan terwijl je accu al vol is, wordt ‘laadpaalkleven’ genoemd.

  • Laadpaalkleven is in de meeste gemeentes verboden en kost € 95 boete.

  • Wanneer parkeerkosten gelden, is een laadpaal bezet houden soms wel toegestaan.

  • Benzineauto’s mogen nooit in het parkeervak van een openbare laadpaal staan.

Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?

Een laadpaal onnodig bezet houden noemen we ‘laadpaalkleven’ en is behoorlijk irritant voor andere EV-rijders. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van verschillende gemeentes staat dat het verboden is ‘om een voor het opladen gereserveerde plek langdurig bezet te houden’. Maar wat is langdurig? Daar zijn de meningen over verdeeld.

95 euro boete voor twee uur laadpaalkleven

In Noordwijk zag een parkeerwacht aan het groene lampje op de lader dat een auto klaar was met opladen. Twee uur later stond de auto er nog steeds. Hij besloot een boete uit te schrijven. De bestuurder was het daar niet mee eens, maar het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden gaf de parkeerwacht gelijk. De klever kreeg een parkeerboete van € 95.

8 weken laadpaalkleven zonder boete

In Amsterdam mag je zolang blijven staan als je wilt. Reden is dat je bijna overal parkeergeld moet betalen en laadpaalkleven dus een duur grapje is. Maar er zijn ook wijken waar geen parkeerkosten gelden. Een Tesla-bestuurder maakte daar gebruik van en stond 8 weken aan de laadpaal. Geen probleem, vond de Gemeente Amsterdam: "We hebben in Amsterdam een groot netwerk van laadpalen."

Mag ik een brandstofauto parkeren bij een laadpaal?

Met een brandstofauto mag je nooit parkeren in een vak dat hoort bij een openbare laadpaal. Doe je het toch? Dan riskeer je een boete van € 95 voor fout parkeren.

Mag ik mijn elektrische auto parkeren bij een laadpaal?

Ook niet. Dit wordt gezien als het onnodig bezet houden van een laadpaal en kan een boete van € 95 voor fout parkeren opleveren. Tenzij je parkeergeld betaalt, dan is het alleen asociaal.

Hoe weet ik wanneer mijn accu vol is?

De meeste elektrische auto’s hebben tegenwoordig een gekoppelde mobiele app. Daarmee kun je de auto op afstand controleren en aansturen. Je kunt bijvoorbeeld de verwarming of airco alvast aanzetten, zodat je in een prettige temperatuur instapt. Maar je kunt er ook in bijhouden hoe vol je accu is en meldingen instellen. Handig om in de gaten te houden wanneer je auto aan een openbare laadpaal staat.

Lees ook: Hoe lang duurt elektrisch opladen?

Controle is lastig

Het is voor controleurs niet altijd zichtbaar of een auto klaar is met opladen. Op sommige laadpalen wordt met een ledscherm of ledlamp aangegeven dat het opladen voltooid is. Maar niet bij allemaal. Bovendien is het niet zichtbaar hoe lang een auto al klaar is. Dat maakt het voor controleurs lastig.

Hou rekening met parkeerkosten

Naast de stroom die je afneemt, betaal je in veel steden ook parkeerkosten tijdens het opladen. Des te meer reden om niet te lang te blijven kleven. In het buitenland zie je dit ook vaak. In Oostenrijk kunnen tarieven oplopen tot wel 70 cent per minuut.

Tips om een boete te voorkomen

  • Hou in de gaten hoe ver je accu is opgeladen via de app. En stel notificaties in zodra een bepaald percentage bereikt is. Als je app die functie heeft dan.

  • Laad wanneer je tijd hebt. Niet alleen wanneer de accu bijna leeg is.

  • Laad tot wanneer je tijd hebt. Je accu hoeft echt niet altijd 100% vol te zijn. 

  • Laad je auto op het werk. Liever een collega die je aanspreekt dan een boete.

  • Laad over de stoep met je eigen laadpaal. Let wel op de regels.

Zo herken je een parkeerplaats voor elektrische auto’s

Over de bebording rondom openbaar laden en elektrische voertuigen ontstaat nogal eens verwarring. Er worden namelijk verschillende borden gebruikt in Nederland. Dit betekenen ze:

  • Bord 1 & 2: Parkeervak voor elektrische voertuigen waarbij opladen verplicht is.

  • Bord 3: Parkeervak voor elektrische voertuigen. Opladen is niet verplicht.

elektrisch rijden parkeerplaats

Laadpas van Vandebron

Je elektrische auto openbaar opladen? Dan is een laadpas een must! Met de Vandebron-laadpas heb je toegang tot alle openbare laadpalen in heel Nederland én groot deel van Europa. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België. Voor € 3,50 per maand heb je er al één en Vandebron-klanten betalen slechts € 1,50. Aanvragen doen je hier!

Stefan

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

10 veelgestelde vragen over het energielabel van een huis
Alles wat je in 2025 moet weten over salderen