8 maart 2020
Elektrisch rijden in binnen- en buitenland
In het vierde onderdeel van onze serie over elektrisch rijden gaan we in gesprek met Robert. Robert is klant bij Vandebron en rijdt al sinds 2014 elektrisch. We vragen hem naar zijn ervaringen en waarom hij zo blij is met zijn elektrische auto.
Robert, je bent klant bij Vandebron en je rijdt elektrisch. Wanneer heb je bedacht om elektrisch te gaan rijden?
Dat was ergens in 2014. Toen zag ik dat Tesla ook in Nederland beschikbaar kwam en dat leek me een supergave auto.
En dan rijd je dus elektrisch door Europa met je Tesla?
Ja, voor Tesla was dat in 2015 al heel goed mogelijk. Nu zie je dat het voor andere auto’s net zo makkelijk wordt. Er zijn allerlei bedrijven die snellaadnetwerken door Europa bouwen, zoals Fastned, Allego en IONITY. Dus eigenlijk kunnen alle elektrische auto’s nu moeiteloos door Europa rijden.
Wat is de verste bestemming waar je naartoe bent gereden?
Het verste waar we zijn geweest, is de Amalfi Kust in Italië. Daarnaast zijn we diverse keren in Toscane geweest, Oslo, Engeland, Duitsland en Zwitserland. Dat is allemaal geen probleem met de elektrische auto.
Want dat is voor veel mensen nog wel een afweging om over te stappen op elektrisch rijden. Ze zijn bang dat ze niet overal kunnen laden en dat ze zo vaak moeten stoppen. Hoe ervaar je dat zelf?
Ik vind het zelf heerlijk rijden, omdat je toch elke twee uur wel een pauze wilt nemen of even wilt stoppen. En wat ook ontzettend leuk is, is dat er op bestemming vaak meer laadmogelijkheden zijn dan je denkt. Heel veel hotels, pensions en bed & breakfasts hebben tegenwoordig allemaal een mogelijkheid om je auto op te laden. Op Booking.com kun je nu ook filteren op locaties die een laadpaal hebben. Soms willen ze zelfs speciaal voor jou wel wat aanleggen. Dat hebben wij in Toscane drie keer meegemaakt. Dan leggen ze speciaal voor ons even een stopcontact aan op de parkeerplaats.
Wat vind je het grootste voordeel van elektrisch rijden?
Het grootste voordeel is toch wel dat je eigenlijk niet meer hoeft te stoppen om op te laden. 80% van de ritten is gewoon woon-werkverkeer of zijn kortere ritten. En als je dagelijks kan opladen op je werk of thuis, dan hoef je daarvoor niet meer bij te laden onderweg. Voor de paar keer dat je langere ritten maakt of op vakantie gaat, dan zijn er tegenwoordig heel veel snelladers door Europa. Maar zeker in Nederland moet je het echt heel bont maken wil je niet meer ergens bij kunnen laden.
Wat vind je het voordeel van elektrisch rijden ten opzichte van rijden in een benzineauto?
Ik vind een elektrische auto sowieso comfortabeler dan een benzineauto. Het rijdt gewoon makkelijker, stiller en rustiger. Daarbij vind ik het zelf ook heel erg belangrijk dat je elektrisch rijdt op energie die duurzaam wordt opgewekt met wind- of zonne-energie. Op dit moment stoot je met een elektrische auto al minder CO₂ uit dan met een benzine- of dieselauto. En het aanbod groene energie wordt de komende jaren in Nederland alleen maar beter. In 2025 hebben we 50% duurzaam opgewekte elektriciteit en in 2030 70%. Dus als je nu een elektrische auto koopt, dan rijdt hij de komende jaren alleen maar schoner.
Stel: klanten willen overstappen op een elektrische auto. Heb je tips waarop ze moeten letten?
Ik zou om te beginnen kijken naar wat de meeste ritten zijn die je maakt. Kijk naar je woon-werkverkeer, kijk naar de laadmogelijkheden daar. Heb je een laadmogelijkheid thuis? Heb je een laadmogelijkheid op je werk? Misschien wil je werkgever wel laadpalen aanleggen. Want dat is echt het meest comfortabele van een elektrische auto: als je op die vaste ritten van het opladen een gewoonte kan maken. Dan heb je eigenlijk naar dat hele opladen geen omkijken meer. Wil je langere ritten maken, of als je wilt weten hoeveel tijd het gaat kosten om naar Italië of Frankrijk te rijden, zijn er nu ook hele goede websites zoals Chargemap of A Better Routeplanner. Daar kun je gewoon je type auto opgeven, je startpunt en je bestemming, en dan laat hij precies zien welke laadstops je moet nemen en hoe lang dat ongeveer gaat duren.
Kijk daarnaast eens naar de verschillende modellen die er zijn en word bijvoorbeeld alvast lid van de Vereniging Elektrische Rijders. Zij organiseren elke paar maanden heel interessante bijeenkomsten. Daar zitten altijd mensen bij die heel graag hun ervaringen willen delen en ook proefritjes willen geven. Dat is gewoon de beste manier om het te ervaren!
Benieuwd naar de elektrisch rijden-diensten van Vandebron? Klik dan hier.
Geschreven door Margo van Gils
Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.