4 januari 2023

Wat is regeneratief remmen?

Tijdens het remmen kun je energie terugwinnen om de accu van je elektrische auto op te laden. Regeneratief remmen noemen we dat. Lees er alles over!

Hoe remt een elektrische auto?

Zodra je in een benzineauto de rem indrukt, worden de remblokken tegen de remschijven gedrukt. Daardoor vertragen de wielen en neemt de snelheid af. Elektrische auto's hebben hetzelfde remsysteem, maar kunnen daarnaast ook 'regeneratief remmen'.

Wat is regeneratief remmen?

Regeneratief remmen is de techniek waarmee de accu van een elektrische auto oplaadt tijdens het remmen. Zodra je voet het pedaal loslaat, werkt de elektromotor als een dynamo. Tijdens het uitrollen wordt de bewegingsenergie van de auto opgevangen in de accu en kan opnieuw gebruikt worden. Zo vult de accu zich tijdens het remmen en wordt de actieradius vergroot.

Deze techniek is niet nieuw. Al in 1886 werd het gebruikt in elektrische treinen en sinds 2009 is het een veelgebruikte techniek in Formule 1. 

Voordelen van regeneratief remmen

  • Minder stroom nodig. En dus lagere kosten!

  • Hogere actieradius. Tot 10% meer actieradius in optimale omstandigheden.

  • Minder slijtage van de remschijven. Dat bespaart in onderhoud.

  • Minder verspreiding van fijnstof. Omdat er geen remblokken tegen een remschijf worden gedrukt. Dat is beter voor de gezondheid.

Verschillende regeneratiestanden

Het regeneratief remsysteem van een elektrische auto heeft meerdere standen. Van uit tot licht tot zwaar. Daarmee bepaal je hoe vrij een auto blijft uitrollen wanneer het pedaal losgelaten wordt.

Op de snelweg heeft het de voorkeur om een lichte stand aan te houden of het systeem zelfs helemaal uit te schakelen. Anders begint de auto meteen te remmen wanneer je het pedaal even loslaat. Maar in de stad of in de file, wanneer je de auto regelmatig tot stilstand brengt, is juist de zwaarste stand ideaal om de meeste energie terug te winnen.

Bekijk deze video waarin de verschillende remstanden van de Kia EV6 worden getest.

Remlichten

Tijdens regeneratief remmen lichten de remlichten van de auto op, net als wanneer je gewoon aan het remmen bent. Zo waarschuw je andere weggebruikers.

Slimme regeneratieve remsystemen

Technologie rondom elektrisch rijden is constant in ontwikkeling. Ook de techniek rondom regeneratief remmen. Nieuwe modellen gebruiken slimme sensoren om de omgeving in de gaten te houden. Het remsysteem reageert vervolgens zo efficiënt mogelijk. 

Een slim systeem begrijpt bijvoorbeeld dat je op de snelweg bent en remt hier dus minder hard dan in de stad. En wanneer een voorligger snelheid mindert, past het systeem automatisch de zwaarte aan om voldoende afstand te houden. Handig!

One pedal driving

Als je écht hard moet remmen, gebruik je de rem. Maar in andere gevallen is het beter om de rem zo weinig mogelijk te gebruiken en te rijden op je regeneratieve remsysteem. One pedal driving noemen we dat ook wel: rijden met één pedaal. Dat is even wennen, maar al snel weet je niet meer beter.

Kan elke auto regeneratief remmen?

Alle hybride en elektrische auto’s die in Nederland verkocht worden, hebben een regeneratief remsysteem. En het zit zelfs in sommige moderne benzineauto’s.

Laadpaal of laadpas van Vandebron

Regeneratief remmen laadt de accu natuurlijk nooit helemaal op. Je moet je elektrische auto wel gewoon aan de laadpaal zetten. Daar gebruik je natuurlijk de laadpaal van Vandebron of de laadpas van Vandebron voor! 

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijdenTech