3 februari 2023

Plug & Charge: Wat je als EV-rijder moet weten over ISO 15118

Inpluggen, opladen en weer door. Met Plug & Charge wordt opladen weer een stukje makkelijker. We vertellen je alles over deze innovatieve techniek.

Elektrische auto openbaar opladen

Om je elektrische auto bij een openbare laadpaal op te laden, heb je een laadpas nodig. Met deze pas kun je bij alle aangesloten laadpaalnetwerken openbaar laden. Met de laadpas van Vandebron heb je bijvoorbeeld toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en een groot deel van Europa.

Je gebruikt een laadkabel om je elektrische auto te verbinden met de laadpaal. Daarna hou je je pas tegen de paal en de laadsessie begint. Easy, toch?

Wat is Plug & Charge?

Met Plug & Charge wordt opladen nóg makkelijker. Door deze techniek heb je geen pas meer nodig. Je prikt de laadkabel in en je oplaadsessie begint. Dat werkt zo: de (eigenaar van de) auto wordt door de software geïdentificeerd. Doordat de factuurgegevens bekend zijn, kan de oplaadsessie direct starten.

Wat is ISO 15118?

Bij Superchargers van Tesla kun je al sinds 2012 met Plug and Charge opladen. Organisatorisch was dat niet zo lastig te organiseren: de auto’s zijn van Tesla en de laders ook. 

Maar als je met verschillende automerken en laadsystemen één laadtechniek wil ontwikkelen, is daar een internationale communicatiestandaard voor nodig waar iedereen achter staat. En die is er gekomen: ISO 15118. 

Voordelen van ISO 15118

  • Software herkent de auto, waardoor je geen laadpas meer nodig hebt. Vooral in het buitenland scheelt dat veel verschillende passen en uitzoekwerk.

  • Vrije keuze in laadaanbieders. De gegevens die voorheen op de laadpas stonden worden in de auto ingeladen.

  • Veilige communicatie tussen laadpaal en elektrische auto.

  • Mogelijkheid om slim op te laden met laadprofielen en vertrektijden.

Kan elke EV gebruikmaken van Plug & Charge?

De software in de elektrische auto én in de laadpaal moeten allebei geschikt zijn voor Plug & Charge om er gebruik van te maken. Vrijwel alle EV-auto’s kunnen (in de toekomst) gebruikmaken van Plug & Charge. Nieuwe auto’s zijn er al klaar voor, oudere elektrische auto’s kunnen geüpdatet worden en enkele modellen hebben een hardware-update nodig. 

Wat gebeurt er met mijn laadpas?

Wanneer je gebruikmaakt van Plug & Charge heb je in principe geen laadpas meer nodig. Je pasgegevens worden in je auto geïnstalleerd en uitgelezen zodra je met een laadstation verbindt. Toch is het wel handig om je laadpas in je dashboardkastje te laten liggen. Voor het geval er een storing plaatsvindt bijvoorbeeld.

Waar kan ik opladen met Plug & Charge?

Ondanks dat de communicatiestandaard er is, is Plug & Charge is nog geen gemeengoed. Verschillende laadstations ontwikkelen hun eigen technologie rondom de standaard, zoals Fastned met Autocharge. Ook werken verschillende thuislaadpalen aan een soortgelijke techniek, waardoor zowel de eigenaar van de laadpaal als bezoekers zonder laadpas kunnen opladen.

Hoe kunnen we opladen nóg makkelijker maken? 

Andere innovatieve oplossingen zijn bijvoorbeeld inductieladen. Dat is opladen met magnetische velden, waarbij ook de laadkabel overbodig wordt. Volvo test daar bijvoorbeeld nu mee in Zweden.

Ondertussen wordt er ook gewerkt aan elektrische auto’s die helemaal niet meer hoeven op te laden. Bijvoorbeeld doordat er zonnepanelen in het dak geïntegreerd zijn, zoals bij Lightyear 0.

Laadpas van Vandebron

De ontwikkelingen rondom openbaar laden zijn in volle gang. Voor nu heb je nog wel een laadpas nodig. De laadpas van Vandebron is dan een goeie keuze. Kost maar € 3,50 per maand. En je kunt ook kiezen voor een handige keychain die je aan je sleutelbos hangt. Uiteraard houden we je op de hoogte waar en wanneer Plug & Charge beschikbaar is.

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijdenTech