vdb mt-1-2 copy

30 juni 2020

Maak kennis met Paul, onze nieuwe CEO

1 juli draagt onze CEO en oprichter Matthijs het stokje over. Paul, sinds 2017 werkzaam als CCO binnen Vandebron, zal de taken van Matthijs overnemen en heeft hier enorm veel zin in. Wij zagen direct een kans om hem het hemd van het lijf te vragen!

Hi Paul, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe functie! Voor iedereen je nog niet kent, zou je jezelf kort willen introduceren?

‘Ik ben Paul de Raad, 42 jaar en woon in Amsterdam samen met Marthe. Na mijn studie Civiele Techniek in Delft ben ik bij KLM gestart als management trainee. In de jaren daarna heb ik verschillende commerciële functies gehad binnen KLM, Air France en Transavia voordat ik in 2017 als CCO bij Vandebron aan de slag ben gegaan. In mijn vrije tijd sport ik graag; met name hardlopen, fietsen en af en toe tennissen. Daarnaast heb ik mezelf voorgenomen om meer te gaan lezen, maar eerlijk gezegd lukt dat nog niet altijd.’

Dat lezen klinkt herkenbaar! Waarom heb je destijds de overstap van luchtvaart naar duurzame energie gemaakt?

‘Ja die vraag krijg ik vaker, de luchtvaart is natuurlijk niet de meest duurzame sector. KLM is een zeer interessant bedrijf, waarbinnen ik veel mooie kansen gekregen heb. Toch merkte ik bij mezelf dat ik de behoefte had om meer met duurzaamheid te doen. Air France-KLM is de afgelopen jaren structureel de meest duurzame luchtvaartmaatschappij geweest, maar elektrische of hybride vliegtuigen zullen sowieso tot 2030 nog geen reële optie zijn. Hierdoor is het op dit moment eigenlijk onmogelijk om de luchtvaart echt serieus te verduurzamen. Daarom ben ik om me heen gaan kijken. De energietransitie is één van de grootste uitdagingen waar we de komende jaren voor staan. Nederland loopt nog steeds flink achter op andere Europese landen als het gaat om het aandeel lokaal opgewekte groene energie. Dit zal de komende jaren wel iets gaan verbeteren, maar het gaat niet snel genoeg. Vandebron kaart dit probleem aan en biedt daarbij ook een oplossing - overstappen van sjoemelstroom naar groene stroom van een producent naar keuze - zonder veroordelend te worden. Dat spreekt me nog steeds enorm aan.’

Waar kijk je het meest naar uit in je rol als nieuwe CEO?

‘In mijn rol als CCO was ik verantwoordelijk voor de groei van Vandebron, het aantrekken van nieuwe en het behouden van bestaande klanten en producenten. Daarnaast hield ik me bezig met de ontwikkeling van Vandebron als merk, om ervoor te zorgen dat heel Nederland ons kent. Als CEO word ik logischerwijs eindverantwoordelijk voor de hele organisatie, wat ik oprecht een hele eer vind. Ik kijk ernaar uit om samen met het team Vandebron verder te laten groeien. Vandebron vormt een mooie club mensen die op authentieke wijze werken om de wereld een beetje beter te maken. Ik denk dat mijn ruime werkervaring in combinatie met drie jaar Vandebron de juiste bagage vormt om enerzijds zuinig te zijn op het dna van Vandebron en anderzijds verbeteringen door te voeren die ons gaan helpen nog succesvoller te worden.’ 

Wat is naar jouw idee de grootste uitdaging waar Vandebron de komende tijd mee te maken krijgt?

‘Deze uitdaging is grotendeels dezelfde als de afgelopen jaren: de energiemarkt transparanter maken zodat iedereen zich bewust is waar zijn of haar energie vandaan komt. Inmiddels kent een kleine 30% van de Nederlanders ons als duurzame energieleverancier, maar willen we echt verandering realiseren dan is dat nog niet genoeg. De komende jaren zal dit percentage moeten groeien naar 50%. We willen we zo’n 400.000 huishoudens gaan voorzien van onze goeie energie. Daarnaast zal Vandebron zich ook gaan ontwikkelen tot een serieuze speler op de markt voor elektrisch rijden. We zijn heel goed gepositioneerd om deze doelstellingen te gaan realiseren, zolang we er maar in blijven slagen mensen steeds bewuster te maken van de keuze voor echt groene energie. Ik denk dat het ons de afgelopen jaren goed gelukt is om de discussie los te maken over de keuze voor duurzame energie van Nederlandse bodem. Dit zullen we de komende tijd nog meer gaan doen. ’

De komende jaren zal je ook gaan samenwerken met Essent. Hoe ga jij ervoor waken dat we zelfstandig kunnen blijven opereren en de missie niet uit het oog verliezen?

‘Natuurlijk zoeken we op een aantal gebieden de samenwerking met Essent op, het zou onlogisch zijn om dat niet te doen. Ik zie echter dat er binnen Essent ook veel waardering en respect is voor hoe wij als Vandebron werken en voor de missie die wij nastreven. Uiteindelijk gaat het - net als de afgelopen jaren - om de resultaten die we boeken, het waarmaken van onze missie en onze doelstelling bereiken om Nederland verder te verduurzamen. Essent ziet dat ook zo.’

Dat is goed om te horen! Nog een laatste vraag: waar ben je het meest trots op bij Vandebron?

‘Ik ben het meest trots op het team. Een groep jonge mensen heeft binnen zes jaar een energiemaatschappij van formaat uit de grond gestampt. Bovendien is energie niet de makkelijkste sector om een bedrijf in op te starten. Iedereen in het team is gemotiveerd om Vandebron (nog verder) te laten groeien en wil onze missie realiseren. Dit gaat uiteraard gepaard met ontdekken, durven en soms falen. Maar uiteindelijk leer je daarvan. En door het vervolgens wél goed te doen, heeft het ons gebracht tot waar we nu staan, een mooi startpunt voor een nieuw hoofdstuk!’

Margo van Gils

Geschreven door Margo van Gils

Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.

De energietransitie versnellen met Uber Green
Alles wat je in 2025 moet weten over salderen