21 februari 2024
9 manieren om een elektrische auto op te laden
Hoe laad je een elektrische auto op? Nou gewoon, met een laadkabel. Maar wist je dat er tegenwoordig ook aan andere innovatieve manieren gewerkt wordt? In dit artikel zetten we alle mogelijkheden op een rij.
Hoe laad je een elektrische auto op?
De batterij van een elektrische auto laad je op met stroom. De meest gebruikelijke manier om dat te doen is via een laadpaal. Maar nu elektrisch rijden steeds populairder wordt, ontstaan ook nieuwe innovatieve manieren van opladen. Kijk maar 👇
Verschillende laadmethodes
1. Eigen laadpaal
De makkelijkste manier om je elektrische auto op te laden is met een eigen laadpaal. Je parkeert je auto op je oprit, sluit de laadkabel aan en laadt op met stroom die je afneemt bij je energieleverancier.Â
Je betaalt de stroomkosten zoals afgesproken in je energiecontract. Voor de meeste mensen is dit de voordeligste optie. Afhankelijk van de laadsnelheid die je kunt behalen, kun je je auto al binnen 5 uur volledig opladen.
2. Openbare laadpaal
Nederland telt momenteel zo’n 140.000 openbare laadpunten. Daarmee heeft ons land de grootste laaddichtheid van Europa! In de praktijk kan vrijwel iedereen dichtbij zijn huis openbaar laden.Â
Je betaalt de kWh-prijs die de exploitant hanteert en gebruikt een laadpas om toegang te krijgen. Met de Vandebron-laadpas kun je bij alle openbare laadpalen in Nederland terecht én in een groot deel van Europa. In de Vandebron EV-app zie je de laadtarieven per laadpaal.
3. Snellader
Snellaadstations vind je vooral langs de snelweg. In Nederland zijn er in totaal ruim 5000 snellaadpunten, verspreid over 700 stations. Als je auto de maximale laadsnelheid aan kan, laad je al binnen 15 minuten de accu vol. De laadtarieven zijn wat hoger en, omdat ze dus vooral langs de snelweg te vinden zijn, zijn snelladers vooral handig als je onderweg bent.
4. Via het stopcontact
Je kunt een elektrische auto ook opladen met een gewoon stopcontact. Maar het is niet ideaal. Het laden gaat langzaam, je hebt behoorlijk wat laadverlies en het is minder veilig. Prima dus als noodoplossing, maar voor dagelijks opladen raden we het niet aan.
5. Inductieladen
Nu komen we aan bij de innovatieve technieken. Inductieladen is een manier van draadloos opladen. Je kent misschien wel zo’n oplader waar je je smartphone alleen maar op hoeft te leggen? Zo werkt het bij elektrische auto’s ook. Door de elektrische auto boven de oplaadplaat te zetten, kan deze opgeladen worden. In Zweden wordt er momenteel grootschalig mee getest door elektrische taxi’s.Â
6. Laden tijdens het rijden
Wat als we deze inductietechniek zouden integreren in het wegdek? Dan kunnen elektrische auto’s opladen tijdens het rijden en zou de actieradius praktisch onbeperkt worden. Toekomstmuziek? Nee hoor, Zweden wil in 2025 de eerste e-snelweg openen waarop deze techniek toegepast gaat worden.
7. Laden tijdens het remmen
Door regeneratief remmen kun je al laden tijdens het remmen. Zodra je voet het pedaal loslaat, werkt de elektromotor als een dynamo. Tijdens het uitrollen wordt de bewegingsenergie van de auto opgevangen en opgeslagen in de accu. Vrijwel alle elektrische auto’s hebben deze techniek.
8. Ingebouwde zonnepanelen
Wist je dat er ook een auto bestaat met ingebouwde zonnepanelen in het dak? De Lightyear 0 laadt automatisch op en kan 70 kilometer per dag aan bereik toevoegen. Ook al staat de techniek nog in de kinderschoenen, is het toch veelbelovend. Inmiddels is het bedrijf helaas failliet.
9. Batterij omruilen
De volgende innovatie op het gebied van elektrisch rijden? Je lege autobatterij binnen enkele minuten swappen voor een volle en meteen verder rijden. Samen met NIO werkt Vandebron aan deze innovatieve techniek.
Wat heb je nodig om een elektrische auto op te laden?
Zoals je leest, wordt er volop aan slimme manieren gewerkt om elektrisch laden nog sneller een eenvoudiger te maken. Toch zal laden bij een laadpaal nog wel even de standaard blijven. Om overal op te laden, is het handig om een Vandebron-laadpas op zak te hebben. Dan kun je overal terecht!
Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.