5 januari 2023
Elektrische auto opladen met zonnepanelen: 5 manieren
Je kunt je auto openbaar opladen of met je eigen laadpaal. Maar kun je je elektrische auto ook opladen met je zonnepanelen? We leggen het uit.
Zonnepanelen, huis en auto
Je elektrische auto opladen met zonnepanelen doe je door zonnepanelen te installeren op het dak van je woning en vervolgens op te laden wanneer de zon schijnt. Zo simpel is het. Je zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer en die is weer aangesloten op de meterkast. Van daaruit wordt de zonnestroom verdeeld over je woning en je laadpaal.
Lees verder: Hoe werken zonnepanelen?
Auto direct opladen met zonnepanelen
In theorie zou je de zonnepanelen ook direct op je laadpaal kunnen aansluiten. Maar dat is niet efficiënt. Wanneer je auto vol of niet aangesloten is, maar je panelen wél energie opwekken, gaat de zonne-energie namelijk verloren.
Elektrische auto opladen met zonnepanelen
We kunnen ons voorstellen dat je je eigen zonnestroom maximaal wilt benutten. Bij deze verschillende manieren om dat te doen.
1. Gebruik de salderingsregeling
In Nederland hebben we de salderingsregeling. Tot aan de hoogte van je jaarverbruik krijg je hetzelfde tarief uitbetaald voor de stroom die je teruglevert aan het net. Je mag je verbruik en teruglevering dus tegen elkaar wegstrepen op je energierekening.
Door deze regeling is het niet nodig om je overschot aan zonne-energie zelf op te slaan met een thuisaccu. Salderen is het voordeligst. Tot 2027 tenminste, want dan stopt de salderingsregeling.
2. Slimme laadpaal met zonnestroomverdeler
Vanaf 2027 kun je niet meer salderen. Om toch voordelig te laden, zullen we nieuwe technieken moeten gebruiken. Een slimme laadpaal die zonnestroom voorrang geeft op stroom via je energieleverancier bijvoorbeeld.
Om dit mogelijk te maken moet je een apparaatje plaatsen bij de hoofdaansluiting. De Sunny Home Manager van SMA of de SolarEdge EV bijvoorbeeld. Hiermee wordt de beschikbare zonne-energie verdeeld en kun je de laadpaal dus voorrang geven.
Het is dan wel belangrijk om je auto eigenlijk altijd aan de laadkabel te hangen wanneer je thuis bent. Gedurende de dag kan hij dan steeds een beetje opladen met zonnestroom die over is.
3. Thuisbatterij
Zonnestroom moet je direct in huis gebruiken of terugleveren. Maar met een thuisaccu kun je het ook opslaan voor later gebruik. Als je meer opwekt dan je verbruikt, kun je het opslaan en op een later moment gebruiken om de accu van je auto op te laden.
Thuisbatterijen zijn nu nog niet echt populair. De prijs is hoog, de levensduur kort en de opslagcapaciteit is beperkt. De techniek zal eerst stappen moeten maken voordat het een efficiënte oplossing wordt om zonnestroom in op te slaan. Dat heeft natuurlijk ook met de salderingsregeling te maken. Zolang die er is, haal je de investering er simpelweg niet uit. En wanneer er meer vraag is naar thuisaccu’s, zal ook innovatie toenemen.
4. Bidirectionele laadpaal
Met een bidirectionele laadpaal kan stroom zowel van als naar de elektrische auto gaan. Tenminste, als je auto deze techniek ook beschikt. Op die manier kun je je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken. Je hoeft dan geen aanvullende thuisaccu te kopen.
Op momenten dat de zon schijnt, laad je de accu vol. ‘s Nachts wordt er geen zonne-energie opgewekt en laat je de accu weer leeglopen om in huis te gebruiken. Voor je vaatwasser en wasdroger bijvoorbeeld. De volgende dag laad je hem weer op.
Deze techniek vraagt natuurlijk wel om een goede planning. Als je ver moet rijden en een volle accu nodig hebt, moet je wel een ‘volle tank’ hebben op het moment dat je de auto nodig hebt.
5. Openbaar opladen met zonne-energie
Wil je onderweg ook graag opladen met zonne-energie? Doe je goed! In Nederland zijn verschillende snellaadstations te vinden waar je letterlijk onder een dak van zonnepanelen je auto oplaadt.
Een laadpas waarmee je gegarandeerd oplaadt met groene energie bestaat helaas niet. De stroom komt van het net en maakt geen onderscheid tussen groene of grijze stroom.
Wanneer kan ik het beste opladen?
Als de zon schijnt! Dan wekken je zonnepanelen namelijk energie op. Volle zon is niet eens nodig, ook als het bewolkt is werken ze. Al is het in mindere mate. Je hoeft ook niet te wachten tot je accu helemaal leeg is. Hang gewoon de auto aan de lader wanneer je er tijd voor hebt.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?
Nederlanders rijden gemiddeld 20.000 kilometer per jaar, wat neerkomt op zo’n 3.800 kWh stroom per jaar. Met onderstaande formule rekenen we uit hoeveel zonnepanelen daarvoor nodig zijn.
Verbruik / (Wp zonnepaneel x 0,85) = aantal zonnepanelen
Het aantal Wp van een zonnepaneel wordt in een testomgeving onder ideale omstandigheden bepaald. Die 0,85 is een correctie voor een realistisch rendement op een Nederlands dak.
Laten we voor de rekensom uitgaan van panelen met een vermogen van 400 Wp.
3800 / (400 x 0,85) = 11,18 = 12 zonnepanelen.
Elektrische auto mét zonnepanelen
Wist je dat er ook een auto bestaat met ingebouwde zonnepanelen in het dak? De Lightyear 0 laadt automatisch op en kan 70 kilometer per dag opladen. Ook al staat de techniek nog in de kinderschoenen, is het toch veelbelovend.
Ook wordt er plakfolie met zonnecellen ontwikkelt dat de actieradius van een elektrische auto kan vergroten. Jaarlijks gaat het om zo'n 4000 extra kilometers.
Op naar 100% groen met Vandebron
Zoals je ziet, zijn er verschillende manieren waarop je je elektrische auto kunt opladen met zonnepanelen. Zolang de salderingsregeling geldt, is dat de makkelijkste en voordeligste manier.
Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.