
Elektrische auto opladen met zonnepanelen: 5 manieren
5 januari 2023
Je kunt je auto openbaar opladen of met je eigen laadpaal. Maar kun je je elektrische auto ook opladen met je zonnepanelen? We leggen het uit.
Zonnepanelen, huis en auto
Je elektrische auto opladen met zonnepanelen doe je door zonnepanelen te installeren op het dak van je woning en vervolgens op te laden wanneer de zon schijnt. Zo simpel is het. Je zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer en die is weer aangesloten op de meterkast. Van daaruit wordt de zonnestroom verdeeld over je woning en je laadpaal.
Lees verder: Hoe werken zonnepanelen?
Auto direct opladen met zonnepanelen
In theorie zou je de zonnepanelen ook direct op je laadpaal kunnen aansluiten. Maar dat is niet efficiënt. Wanneer je auto vol of niet aangesloten is, maar je panelen wél energie opwekken, gaat de zonne-energie namelijk verloren.
Elektrische auto opladen met zonnepanelen
We begrijpen dat je je eigen zonnestroom maximaal wilt benutten. Bij deze verschillende manieren om dat te doen.
1. Gebruik de salderingsregeling
In Nederland hebben we de salderingsregeling. Hierdoor mag je de stroom die je niet meteen nodig hebt, terugleveren aan het net en wegstrepen tegen je verbruik (tot maximaal de hoogte van je jaarverbruik). Zo gebruik je het net dus eigenlijk als een gigantische thuisbatterij. Wel betaal je terugleveringskosten voor de stroom die je teruglevert aan het net. En vanaf 2027 wordt deze regeling afgeschaft.
2. Thuisaccu
Je kunt de stroom die je over hebt ook zelf opslaan in een thuisbatterij. Zo kan je je zonne-overschot later gebruiken om de accu van je elektrische auto op te laden. Voordeel is dat je geen (of in ieder geval minder) terugleveringskosten betaalt. Nadeel is dat de aanschaf kosten met zich meebrengt.
3. Slimme laadpaal met zonnestroomverdeler
Je kunt er ook voor kiezen om je elektrische auto alleen op te laden met zonnestroom die over is. Veel moderne laadpalen hebben deze functionaliteit ingebouwd. De beschikbare zonne-energie kan dan verdeeld worden en je kunt je laadpaal bijvoorbeeld voorrang geven. Op die manier gaat alle zonnestroom, die anders teruggeleverd zou worden aan het net, naar je elektrische auto.
Het is dan wel belangrijk om je auto eigenlijk altijd aan de laadkabel te hangen wanneer je thuis bent. Gedurende de dag kan hij dan steeds een beetje opladen met zonnestroom die over is.
4. Bidirectionele laadpaal
Met een bidirectionele laadpaal kan stroom zowel van als naar de elektrische auto gaan. Tenminste, als je auto deze techniek ook beschikt. Op die manier kun je je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken. Je hoeft dan geen aanvullende thuisaccu te kopen.
Op momenten dat de zon schijnt, laad je de accu vol. ‘s Nachts wordt er geen zonne-energie opgewekt en laat je de accu weer leeglopen om in huis te gebruiken. Voor je vaatwasser en wasdroger bijvoorbeeld. De volgende dag laad je hem weer op.
Deze techniek vraagt natuurlijk wel om een goede planning. Als je ver moet rijden en een volle accu nodig hebt, moet je wel een ‘volle tank’ hebben op het moment dat je de auto nodig hebt.
5. Openbaar opladen met zonne-energie
Wil je onderweg ook graag opladen met zonne-energie? Doe je goed! In Nederland zijn verschillende snellaadstations te vinden waar je letterlijk onder een dak van zonnepanelen je auto oplaadt. Een laadpas waarmee je gegarandeerd oplaadt met groene energie bestaat helaas niet. De stroom komt van het net en maakt geen onderscheid tussen groene of grijze stroom.
Wanneer kan ik het beste opladen?
Als de zon schijnt! Dan wekken je zonnepanelen namelijk energie op. Volle zon is niet eens nodig. Ook als het bewolkt is werken ze, al is het in mindere mate. Je hoeft ook niet te wachten tot je accu helemaal leeg is. Hang gewoon de auto aan de lader wanneer de zon schijnt en je er tijd voor hebt.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?
Nederlanders rijden gemiddeld 20.000 kilometer per jaar, wat neerkomt op zo’n 3.800 kWh stroom per jaar. Met onderstaande formule rekenen we uit hoeveel zonnepanelen daarvoor nodig zijn.
Verbruik / (Wp zonnepaneel x 0,85) = aantal zonnepanelen
Het aantal Wp van een zonnepaneel wordt in een testomgeving onder ideale omstandigheden bepaald. Die 0,85 is een correctie voor een realistisch rendement op een Nederlands dak.
Laten we voor de rekensom uitgaan van panelen met een vermogen van 400 Wp.
3800 / (400 x 0,85) = 11,18 = 12 zonnepanelen.
Let op: we gaan er in deze berekening wel vanuit dat je 100% van je eigen zonnestroom gebruikt voor het opladen van je auto. Dat is zeldzaam.
Elektrische auto mét zonnepanelen
Wist je dat er ook een auto bestaat met ingebouwde zonnepanelen in het dak? De Lightyear 0 laadt automatisch op en kan 70 kilometer per dag opladen. Ook al staat de techniek nog in de kinderschoenen, is het toch veelbelovend.

Ook wordt er onderzoek gedaan naar plakfolie met zonnecellen dat de actieradius van een elektrische auto kan vergroten. Jaarlijks zou het gaan om wel 4000 extra kilometers.
Op naar 100% groen met Vandebron
Zoals je ziet, zijn er verschillende manieren waarop je je elektrische auto kunt opladen met zonnepanelen. Zolang de salderingsregeling geldt, is dat de makkelijkste en voordeligste manier.

Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.