vandebron-606 kopie

6 mei 2021

ACM start onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims

Goed nieuws voor de energie-, zuivel- en kledingsector! De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start onderzoeken naar misleidende duurzaamheidsclaims binnen deze sectoren.

Als bedrijven hun consumenten misleiden, kan de ACM hen vanaf half juni een boete opleggen.

Groen of greenwashing?

Vandebron strijdt al vanaf het begin voor een eerlijke en transparante energiemarkt. Te veel leveranciers zeggen dat ze groen zijn, terwijl hun stroom op een grijze manier in Nederland wordt opgewekt. Dat alles ten nadele van de consument, die denkt groene stroom af te nemen. 

Vorig jaar hebben we met behulp van een campagne gepleit voor meer transparantie binnen de energiemarkt. Daarbij hebben we ook contact opgenomen met de ACM om hun vuistregels omtrent duurzaamheidsclaims te concretiseren. En nu wordt hier eindelijk gehoor aan gegeven!  

Eerlijke en transparante markt

Binnen de energie-, zuivel- en kledingindustrie speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Veel bedrijven spelen daarop in door met hun claims de consument om de tuin te leiden. Daardoor lijkt het alsof ze duurzaam bezig zijn, terwijl dit in werkelijkheid vies tegenvalt. 

Volgens Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM doen ze deze actie omdat consumenten duurzaamheidsclaims van bedrijven moeten kunnen vertrouwen. “Bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden met misleidende claims.” Enkele voorbeelden van zulke misleidende claims binnen de energiesector:

  • “Het merendeel van onze groene stroom wordt opgewekt in Nederland”, terwijl uit het stroometiket blijkt dat slechts 20% van de energie in Nederland wordt opgewekt.

  • “In Nederland presteren wij het beste op het gebied van energietransitie”, terwijl onduidelijk is waarmee wordt vergeleken en op grond waarvan dit bedrijf ‘de beste’ is.

De vuistregels van de ACM moeten voorkomen dat in de toekomst consumenten worden misleid met duurzaamheidsclaims. Zo moeten bedrijven onder andere hun duurzaamheidsclaims onderbouwen en eerlijk en concreet zijn over de duurzaamheidsinspanningen. Vanaf half juni gaat de ACM controleren of bedrijven zich inderdaad aan de opgestelde vuistregels houden. Zo niet, dan kunnen zij het bedrijf een last of boete opleggen die kan oplopen tot 900.000,- euro.

Stap dichter bij onze missie

Dankzij deze nieuwe actie van de ACM lijkt er eindelijk een stap in de juiste richting te worden genomen om de energiemarkt eerlijker en transparanter te maken. Daarmee komen we ook weer een stap dichter bij onze missie: zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie in Nederland. Want door transparant te zijn over waar energie écht vandaan komt, kunnen consumenten een bewuste keuze maken. En hoe meer mensen kiezen voor 100% duurzame energie, hoe groter de impact is die we kunnen maken en hoe sneller we de energiemarkt op z’n kop kunnen zetten!

Margo van Gils

Geschreven door Margo van Gils

Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.

Waarom de zomer hét moment is voor isoleren
Veelgestelde vragen over de jaarafrekening van je energieverbruik