Head of Electric Mobility Vandebron

11 mei 2017

Slim laden: hoe werkt dat?

Fardau, head of Electric Mobility, is verantwoordelijk voor elektrisch rijden binnen Vandebron. Een onderdeel daarvan is Slim laden, dat al een tijd loopt voor Tesla-klanten en binnenkort ook beschikbaar wordt voor alle elektrisch rijders.

Vandebron is deze Slim laden-pilot met TenneT gestart om het energienet te balanceren met elektrische auto’s. Want hoe beter de balans op het net is, hoe minder hard de gas- en kolencentrales hoeven te draaien. Daarmee hopen we uiteindelijk gas- en kolencentrales buiten spel te zetten.

Nog geen Vandebron-laadpas? Klik hier!

Maar, hoe werkt Slim laden precies?

‘Normaal gesproken als je je auto in het stopcontact doet, bijvoorbeeld om zes uur als je terugkomt van je werk, dan begint het laden direct. Als hij tegen twaalf uur ‘s avonds vol is, staat hij de rest van de nacht aan de laadpaal en doet hij niets meer. Precies op het moment waarop de vraag naar energie het laagst is! Het nadeel is dat er om zes uur in de avond een enorme piek is in de vraag naar elektriciteit. Gascentrales, kolencentrales, alles moet maximaal aan om in die vraag te kunnen voorzien, terwijl het beter is als je op een ander moment je auto gaat laden. Wij stoppen met het laden van je auto als er meer vraag dan aanbod naar energie en starten weer als het andersom is. Zo zijn we minder afhankelijk van extra capaciteit van gas- en kolencentrales.’ 

Oké, maar stel, ik moet onverwachts naar het ziekenhuis. Zorgen jullie er dan voor dat mijn auto ver genoeg opgeladen is?

‘Ja, als je snel ergens naartoe moet, wil je dat je auto genoeg opgeladen is. Jij kunt als klant in de app instellen hoe jij wil dat je auto opgeladen wordt. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je auto morgenochtend om acht uur 80 procent vol moet zijn, maar vanaf het moment dat de stekker in de laadpaal gaat, de auto in ieder geval voor 20 procent opgeladen wordt voor onverwachte uitstapjes.  Als klant hoef je alleen je voorkeuren aan te geven. Wij regelen de rest voor je.’

En waarom is het zo innovatief?

‘Voorheen kon je alleen maar meedoen als je heel veel capaciteit kon leveren: minimaal 1 megawatt, wat gelijk staat aan 100 elektrische auto’s die tegelijk aan het laden zijn. Tennet, de nationale netbeheerder waarmee we samenwerken, ziet dat er zoveel kleinere capaciteit op de markt komt, zoals die van auto’s, dat het niet meer anders kan. Vandebron wordt een soort aggregator: wij zetten genoeg auto's uit om de capaciteit van minimaal 1 megawatt te halen. Heel veel consumenten met een klein onderdeeltje, hun auto, kunnen dus nu meedoen. Je hoeft niet gelijk een grote gascentrale te hebben. En de tweede reden is dat het op Blockchain werkt. Blockchain is een heel groot platform waar iedereen in kan kijken. En daarin wordt alles wat er gebeurt geregistreerd. Daarmee kunnen we dus bewijzen dat we stoppen met laden. Als we dat namelijk doen, wordt dat gelijk op de Blockchain geregistreerd. Alle transacties zijn dus voor zowel Tennet, als voor Vandebron inzichtelijk en staan voor iedereen vast. Zo kan er ook niet mee gerommeld worden en blijft het transparant, waar we natuurlijk blij van worden als Vandebron!’ 

Vraag en aanbod van zonne-energie

Bron: vervoergroen.nl

Ja zeker! Maar als je nu als consument mee kunt doen, betekent het dan ook dat je met je auto kunt terugleveren aan het net?

‘Voor nu nog niet. Ik denk dat het wel heel gaaf is voor de toekomst, dat je dat eventueel zou kunnen doen. Want dan kun je namelijk echt je duurzame energie opslaan. Alleen voor nu zijn er best wel veel autobedrijven die daartegen zijn, waaronder Tesla als grote partij. Een van de grootste drempels voor elektrisch rijden is dat mensen zeggen dat de batterijen het niet goed genoeg doen, dat je er niet ver genoeg mee kunt rijden. Op het moment dat je met de batterijen die nu in elektrische auto’s gebruikt worden gaat terugleveren aan het net, schaad je ook je batterij. Of tenminste, de levensduur wordt korter. Daarom zijn heel veel automerken daar nog niet enthousiast over. Voor nu is het dus alleen het verschuiven van de vraag en misschien in de toekomst ook terugleveren aan het net.’

Maar, door slim te laden kun je ook geld terugverdienen toch? Is het dan niet gek dat je eigenlijk “gratis” je auto aan het laden bent?

‘Je betaalt natuurlijk wel voor je energie. Dat lijkt me logisch. Het element waarmee je geld terug kunt verdienen, heeft te maken met het geld dat Tennet betaalt als er onbalans is op het net. Wat zij doen is ervoor zorgen dat vraag en aanbod van energie de hele dag in balans is op het net. Dat houdt in dat zij gascentrales betalen om klaar te staan als er onbalans op het energienet is. Deze centrales kunnen heel snel aan- en uitgezet worden en op die manier het net in balans houden. Anders valt alles uit. Zij zijn er dus voor verantwoordelijk dat het in balans is en daarvoor betalen zij dus echt veel geld aan die gascentrales. Soms wel tot 300 euro per megawatt! Wat er gaat gebeuren als we Slim laden, is dat wij de elektrische auto’s uitzetten om vraag en aanbod in balans te brengen. Tennet hoeft dan niet het geld aan die gascentrales te betalen, maar aan ons. En dat geld kunnen we dan teruggeven aan de klant. Voor een gemiddelde leaserijder die gemiddeld 25.000 kilometer per jaar rijdt, betekent dat dus dat diegene een bedrag van € 250,- per jaar kunt verdienen. Je kunt dus eigenlijk slapend, als jouw auto aan het laden is, geld verdienen.

Jacqueline de Vent Escalante

Geschreven door Jacqueline de Vent Escalante

Jacqueline de Vent Escalante, voormalig copywriter bij Vandebron

Wij willen #Hemweg
Alles wat je in 2025 moet weten over salderen