
2 september 2022
Elektrisch rijden: 14 ontwikkelingen & trends in 2022
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat helpt innovatie vooruit! In dit artikel zetten we de belangrijkste ontwikkelingen en trends op een rij.
Cijfers in Nederland
Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond in Nederland. Dat is je vast wel opgevallen. Maar laten we eens naar de data kijken.
Volgens cijfers van het RVO reden er op 1 juni 2022 in Nederland 274.810 elektrische auto’s en 158.543 plug-in hybrids rond. In totaal zijn dat 433.353 ‘stekkerauto’s’. Begin 2021 was dit aantal nog maar 273.300. Dat is een groei van ruim 63% in slechts anderhalf jaar tijd!
Nederland is Europees koploper op het gebied van openbaar laden. Momenteel vind je in ons land ruim 90.000 publieke laadpalen. Duitsland staat op nummer twee met 60.000 palen, terwijl het buurland meer dan vier keer zoveel inwoners heeft.
Ontwikkelingen en trends
Door de populariteit van elektrisch rijden gaat de ontwikkeling ervan als een raket. Benieuwd naar de laatste trends en ontwikkelingen? Dit zijn ze!
1. Brandstofauto gaat op de schop
Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzineauto’s meer verkocht worden binnen Europa. Alle nieuwe auto’s moeten dan elektrisch zijn. Die afspraak maakten Europese klimaatministers onlangs. In Nederland zijn daarnaast plannen om vanaf 2025 elektrische auto’s verplicht te stellen bij leasen.
2. Financiële voordelen voor consumenten
Om de transitie naar elektrisch rijden te stimuleren kunnen particulieren de komende jaren nog gebruik maken van verschillende voordelen. Tot en met 2024 betaal je geen wegenbelasting en geen aanschafbelasting.
3. Onvoldoende stimulans voor leaserijders
Voor leasers is elektrisch rijden wat minder interessant. De bijtelling wordt namelijk elk jaar een beetje hoger. In 2022 is dat 16% (tot een drempelwaarde van 35.000 euro), terwijl voor brandstofauto’s 22% geldt.
Uit onderzoek van ALD Automotive blijkt dat dit kleine verschil voor zakelijke rijders onvoldoende stimulans is om de overstap te maken. Maar ja, waarschijnlijk moeten ze binnen enkele jaren wel.

4. Aanbod blijft groeien
Waar Tesla een paar jaar geleden nog gezien werd als pionier, brengt nu praktisch elke autofabrikant een elektrische auto op de markt. Er worden dit jaar zelfs elektrische pick-up trucks op de markt gebracht en ook bedrijven als Apple zouden aan een eigen elektrische auto werken.
5. Aanschafprijs daalt
In 2016 kostte een elektrische auto gemiddeld € 79.000. In 2022 is dat nog maar € 51.000. Vooral doorbraken in de productie van de accu dragen hier aan bij. Ondanks deze daling is een elektrische auto nog steeds prijzig te noemen. Ter vergelijking: een nieuwe benzineauto kost tegenwoordig gemiddeld € 34.000.
6. Grotere actieradius
De verbeterde accu is niet alleen goedkoper, je kunt er ook verder mee rijden! De nieuwste Tesla Roadster heeft bijvoorbeeld een actieradius van 960 kilometer en met de nieuwe Model S haal je tegenwoordig 637 kilometer. Vergelijk dat met de eerste Tesla Roadster uit 2008, die haalde slechts 290 kilometer op een volle batterij.
7. Kia is king
De Kia Niro is in 2022 de meestverkochte elektrische auto van Nederland. Met een marktaandeel van 9% geeft Kia andere merken het nakijken. De nieuwprijs is ongeveer € 40.000, wat in de buurt komt van een gemiddelde brandstofauto.
8. Kortere laadtijd
Bij een thuislaadpaal duurt het ongeveer 5 tot 12 uur om een elektrische auto volledig op te laden. Maar bij de laatste snelladers kun je binnen 30 minuten al 80% opladen. En die snelladers schieten als paddestoelen uit de grond: in 2017 waren er nog 755 punten in Nederland en in 2022 zijn dat er al 3172.
Bovendien zijn ontwikkelingen in volle gang. Op dit moment wordt er gewerkt aan een batterij die binnen 3 minuten tot 50% kan opladen.

9. Tweedehands markt in de lift
Nu elektrische auto’s wat langer op de markt zijn, worden ze steeds vaker tweedehands verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar wisselden er ruim 2400 elektrische auto’s van eigenaar. Meer dan het dubbele vergeleken met het jaar ervoor. De subsidie voor het kopen van een tweedehands elektrische auto speelt daar natuurlijk ook een rol bij.
10. Laadnetwerk moet sneller opschalen
Het aandeel elektrische automobilisten kan wat ons betreft niet snel genoeg omhoog. Zeker wanneer ze op groene stroom van Nederlandse bodem rijden! Maar het vraagt wel wat van ons energienet.
Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven, berekent dat we ongeveer 20% meer elektriciteit nodig hebben wanneer iedereen elektrisch rijdt. Slimmer laden en terugleveren worden onderzocht als alternatieve oplossingen voor dit probleem.
11. Deelauto’s gaan voorop in de transitie
In de deeleconomie wint elektrisch rijden snel aan terrein. In maart 2020 reden er nog 5200 elektrische deelauto’s rond in Nederland en een jaar later waren dat er al 11.500. Op dat moment was dat 13% van het totaal aantal deelauto’s, terwijl in Nederland slechts 3% van alle auto’s elektrisch was.
Onlangs kondigde Greenwheels de ambitie aan om in 2025 volledig elektrisch te rijden. Nu is nog 10% van de vloot elektrisch.
12. Draadloos opladen
Sinds 2017 kun je een iPhone draadloos opladen. Dezelfde techniek is nu ook beschikbaar bij elektrische auto’s. Volvo start in Zweden met een driejarige test om de technologie in de praktijk te testen. De elektrische taxi’s van Cabonline, het grootste Scandinavische taxibedrijf, gaan de proef uitvoeren.

13. Lantaarnpaalladers en pop-up laders
Voor nu betekent meer elektrisch rijden ook meer laadpalen in de openbare ruimte. Om het straatbeeld fraai te houden, wordt er aan creatieve oplossingen gewerkt. Zoals een laadpaal verstopt in een lantaarnpaal of laders die uit de grond komen wanneer je ze nodig hebt.
14. Microauto’s
Piepkleine elektrische auto’s noemen we Mini-EV’s. En ook die worden, vooral onder automobilisten in de stad, steeds populairder. In China zijn ze al niet meer weg te denken. Struikel je er binnenkort ook over in de grote Nederlandse steden?
Elektrisch rijden met Vandebron
Elektrisch rijden is volop in ontwikkeling! Zeker weten dat jouw auto altijd op 100% groene energie rijdt? Stap over naar Vandebron en laad je elektrische auto op met groene stroom van Nederlandse bodem.

Geschreven door Stefan van de Wetering
Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.