3 januari 2022

Mobiliteitstransitie, wat staat ons te wachten?

In dit blog zetten we de relevante (inter)nationale plannen voor je op een rij.

We kunnen er niet omheen: de wereld moet de schoner, de mondiale broeikasuitstoot moet flink naar beneden. En dat liever vandaag dan morgen. Regeringen van over de hele wereld komen met verduurzaamheidsplannen om dit aan te pakken, waarin duurzame mobiliteit vaak een hoofdrol speelt. Maar wat staat er nou precies op de planning voor elektrisch vervoer?

Kilometerheffing

Het lijkt erop dat er komende jaren, uiterlijk per 2030, een verschuiving gaat plaatsvinden van wegenbelasting en BPM (aankoopbelasting) naar belasting van gebruik. Oftewel: kilometerheffing. Aan de ene kant moet dit bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van ons land. Want waar nu wordt gekeken naar het gewicht van je auto, wordt er bij rekeningrijden waarschijnlijk gekeken naar de CO2-uitstoot en de emissie. Aan de andere kant zorgt kilometerheffing ervoor dat de overheid ook belasting ontvangt van elektrisch rijders, als zij de brandstofaccijnzen niet meer hoeven te betalen.

Het positieve aan rekeningrijden? Consumenten betalen eerlijker. De exacte kosten voor kilometerheffing moeten we nog even afwachten, maar gespeculeerd wordt over zo’n € 0,06 tot € 0,07 per gereden kilometer. Daarmee is een gemiddelde Nederlandse automobilist niet méér kwijt dan aan de huidige wegen- en brandstofbelasting.

Aankoopsubsidies en bijtellingsvoordeel elektrische auto’s

Het verkeer op de weg is op dit moment verantwoordelijk voor ongeveer ⅕ van de broeikasuitstoot in Nederland. Daarom is de mobiliteitstransitie zo belangrijk. Om de aankoop van elektrische auto’s extra te stimuleren, biedt de overheid fiscale regelingen en subsidies aan. Bijvoorbeeld een subsidie voor de aankoop of lease van een elektrische auto. Vanaf 3 januari 2022 is hiervoor weer een nieuw subsidiebudget beschikbaar gesteld. Benieuwd naar wat voor fiscale regelingen er vanuit de overheid nog meer zijn? Hier vind je de volledige lijst.

Vermindering CO2-uitstoot

De Europese Commissie wil de CO2-uitstoot van de industrie in 2030 verlaagd hebben met 55%. Dit heeft als gevolg dat er ook strengere doelstellingen voor auto’s komen. Zo stelt de Europese Unie in de wetgeving dat autofabrikanten verplicht zijn om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2021. Met als direct gevolg dat auto- en vrachtwagenfabrikanten veel meer elektrische voertuigen gaan fabriceren. 

Verlagen maximum snelheid

Volgens de meest recente plannen van het kabinet zal de maximumsnelheid in de bebouwde kom waar mogelijk worden verlaagd naar 30 kilometer per uur. Niet alleen om zo het aantal verkeersdoden te verminderen, maar ook om de luchtkwaliteit te verbeteren. De vraag is echter in hoeverre het verlagen van de snelheid een positief effect heeft voor het milieu.

Garantie levensduur accu

De Europese Unie wil dat er garanties gegeven gaan worden voor de levensduur van een EV-accu. Want hoe duurzaam is een elektrische auto nou echt, als de accu redelijk snel zijn capaciteit verliest? Daarom zal er hoogstwaarschijnlijk een wetsvoorstel komen dat autofabrikanten verplicht een garantie af te geven over de accu’s. Deze mogen binnen vijf jaar óf binnen 10.000 gereden kilometers niet meer dan 20 procent van hun capaciteit verliezen. Na acht jaar mag dit niet meer dan 30 procent zijn. Officieel wordt er in 2022 nog gestemd op dit wetsvoorstel, waarna hij in 2023 in de praktijk kan worden gebracht in de landen die ermee instemmen. 

Investering laadinfrastructuur

De ambitie van het kabinet is om in 2030 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen op de weg te hebben. Met een laadbehoefte van 7.100 gigawattuur, zijn hier 1,7 miljoen laadpunten voor nodig. Er moet dus een flinke investering in de laadinfrastructuur komen. Want ondanks dat de actieradius van elektrische auto’s steeds groter wordt, willen elektrisch rijders zekerheid hebben dat ze altijd en overal in Nederland kunnen laden. En dan hebben we het nog niet eens over de elektrische bussen, bestelauto’s, vrachtwagens, binnenvaartschepen en overig elektrisch vervoer. Om de laadinfrastructuur in goede banen te leiden, is er een Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Deze beleidsagenda moet helpen bij het nakomen van de afspraken, lokaal en regionaal. 

Met de grotere laadinfrastructuur moet er ook worden gekeken naar de capaciteit van het landelijke energienet. Want als straks iedereen tegelijkertijd zijn auto aan de lader gooit, is het belangrijk dat het energienet niet uit balans raakt. Bij Vandebron houden we ons al volop bezig met het balanceren van het net, bijvoorbeeld met Slim laden. Zo kun je elektrisch rijden én draag je tegelijkertijd bij aan een betere balans van het energienet.

Naast Slim laden bieden we ook andere diensten voor elektrisch rijden aan, zoals een laadpas, laadpaal en 100% Groen laden. Want de mobiliteitstransitie kan ons niet snel genoeg gaan. Met het totaalpakket voor elektrisch rijden van Vandebron ben je gelijk klaar voor de (elektrische) toekomst!

Geschreven door Margo van Gils

Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.

Deel dit artikel
Tags
ActueelBeleidElektrisch rijdenKennisbankKlimaatSlim ladenTechVandebron