1 november 2023
Technologie en groene energie: een gesprek met onze CTO Arno van den Berg
Ontdek hoe technologie en groene energie samenkomen in de energiemarkt en wat Vandebron doet om de energietransitie te versnellen in dit interview met Arno van den Berg, de Chief Technical Officer (CTO) van Vandebron.
Wat is een CTO en wat doe je bij Vandebron?
Zes jaar geleden begon ik aan mijn reis bij Vandebron, met de diepe ambitie om een merkbare impact te maken op de energietransitie. Als CTO bij Vandebron staat technologie centraal in mijn werk. Technologie hét belangrijkste middel voor de volgende fase van de energietransitie. Ik zorg ervoor dat alles optimaal functioneert én dat we innoveren op de juiste gebieden. Dat doe ik natuurlijk niet alleen maar samen met een dynamisch en gedreven team. Wat Vandebron voor mij bijzonder maakt is de verantwoordelijkheid die mensen voelen. Dit zorgt niet alleen voor dat je kunt vertrouwen op de expertise van anderen, maar ook voor een kennisrijke omgeving waar iedereen leert en groeit. Het is erg gaaf om in de rol van CTO mijn passie en expertise te zien samenkomen.
Technologie en energie, hoe komt dat samen bij Vandebron?
De focus van Vandebron is heel lang geweest: het toevoegen van meer groene energie aan de Nederlandse energiemix. Dat is nog steeds onze missie en dat gaat de goede kant op. De volgende stap is ervoor zorgen dat groene energie op de juiste momenten beschikbaar is en gebruikt wordt. We willen technologisch innovatieve producten en diensten ontwikkelen die antwoorden bieden op de uitdagingen van de energietransitie. Daarmee willen we onze klanten helpen om op de groenste én goedkoopste momenten energie te gebruiken.
Hoe wordt die innovatie mogelijk gemaakt binnen Vandebron?
Innovatie zit in onze cultuur en aanpak. Het begint met een duidelijke visie op waar de markt naartoe beweegt. Vervolgens kijken we welke stappen nodig zijn om dat te bereiken. Technologie speelt hier een centrale rol in. Maar het is ook belangrijk dat we het niet te complex maken en vertragen. Daarom richten we onze organisatie zo in dat we snel kunnen inspelen op veranderingen en de behoeften van klanten.
Een goed voorbeeld is onze Groene stroom-voorspeller, waarmee je van tevoren ziet op welke momenten van de dag de meeste groene energie in de energiemix aanwezig is. Een ander voorbeeld is ons dynamische contract, waarbij je per uur een andere prijs voor energie krijgt op basis van de marktprijs. Er is natuurlijk nog meer, zoals het slim laden van elektrische auto’s, en we werken ook continu aan het verbeteren van ons platform.
Wat betekent dit voor klanten? Hoe kunnen zij bijdragen aan de energietransitie?
Om met zijn allen de volgende stap te zetten in de energietransitie moeten we bewuster energie gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door de vaatwasser, de wasmachine en de elektrische auto zoveel mogelijk te gebruiken en op te laden als er 100% groene energie beschikbaar is. Als we dat allemaal doen, maken we echt een groot verschil. Je kunt bijvoorbeeld wel 20 zonnepanelen op je dak hebben liggen, maar als je ‘s avonds je wasmachine aanzet dan draait die niet op je groene energie.
Het doel van Vandebron is om onze klanten daar zo veel mogelijk bij te helpen en het makkelijk en gebruiksvriendelijk te maken dit allemaal te regelen. Technologische innovatie is daarvoor cruciaal.
Hoe begeleid je dat allemaal als CTO?
Ik heb geleerd dat effectief leiderschap niet altijd betekent dat je vooraan staat. Ja, soms is het mijn taak om het voortouw te nemen en duidelijke richting te bieden. Maar vaak is het net zo waardevol om op de achtergrond te opereren, te luisteren naar de behoeften van het team en waar nodig te ondersteunen. Wat ik wil, is een omgeving creëren waarin Vandebron en al haar medewerkers en klanten kunnen groeien en onze missie met succes kunnen voortzetten: Zo snel mogelijk 100% groene energie in Nederland.
Geschreven door Michiel van der Linden
Michiel is woordvoerder bij Vandebron en zet zich dagelijks in voor 100% groene energie in Nederland.