13 januari 2020
Elektrische auto: leasen of kopen?
In het tweede onderdeel van onze serie over elektrisch rijden gaan we op bezoek bij Mark Schreurs, mede-oprichter van MisterGreen. Met hun leasemaatschappij voor elektrische auto’s willen ze de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen.
Mark, jij bent CEO van MisterGreen. Waarom heb je dit bedrijf opgericht en wat doen jullie precies?
MisterGreen is een leasemaatschappij en volledig gespecificeerd in elektrische auto’s. In 2008 kwamen Florian Minderop en ik op dit idee. We bekeken op de achterkant van een bierviltje de voordelen van elektrisch rijden. Deze waren zo groot dat we dachten: dit moeten we gaan doen! Iedereen moet elektrisch gaan rijden. Mensen gaan elektrisch rijden omdat het goedkoper is en een hele mooie bijkomstigheid is dat het duurzaam is. Als je elektrisch rijdt en je laadt je auto met duurzame energie op, bijvoorbeeld met energie van Vandebron, dan ben je volledig duurzaam bezig. Dat is een hele leuke stimulans om ‘s ochtends mee op te staan en dit bedrijf te leiden.
Wat is volgens jou het grote voordeel van elektrisch leasen in plaats van kopen?
Je ziet een enorme trend van bezit naar gebruik. Vooral bij elektrische auto’s is dat erg belangrijk omdat de techniek is voor een leek onbekend is, het is een black box waarmee je rijdt. De batterij is al 30% van de totale aanschaf van de auto. Dus eigenlijk wil je dat uitbesteden aan iemand die dat in het groot beheert. Wij managen een hele vloot met elektrische auto’s. Daarin kunnen we ook voordelen bieden: inkoop, reparatie, onderhoud, banden. Maar straks komt ook de mogelijkheid om wat te gaan doen met je batterij, vehicle to grid. Op dit moment is het nog niet zo ver maar de techniek ontwikkelt zich steeds sneller.
Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt met vehicle to grid?
We zijn al een aantal jaar bezig met onderzoek daarnaar: je huishouden van stroom voorzien door middel van de batterij in je elektrische auto. De thuislader en de batterij van de auto moeten dit wel kunnen, zo ver is het nog niet. Maar het zou natuurlijk ideaal zijn dat wanneer de zon schijnt en je niet thuis bent, je toch de batterij kunt opladen. Op het moment dat je dan energie nodig hebt, haal je dat uit de batterij van je auto en hoeft er dus geen vieze kolencentrale aangezet te worden.
Je zei net: we gaan steeds meer van bezit naar gebruik. Bedoel je daarmee dat we niet meer meteen alles kopen wat we nodig hebben maar dat we dingen gaan lenen en leasen?
Ja, die trend is tien jaar geleden al ingezet. Je ziet het nu ook met fietsen. Mensen willen een abonnement op een fiets in plaats van eentje kopen. Bij MisterGreen gaan we ook toe naar een subscription based model om een auto te leasen.
Hoe staat de elektrische automarkt in Nederland ervoor?
Het gaat onwijs goed met elektrisch rijden in Nederland. Nederland behoort echt tot de top van de wereld als het gaat om de snelheid waarmee elektrisch rijden wordt geadapteerd. De populairste elektrische auto’s zijn op dit moment de Tesla Model 3, Kia Niro en Hyundai KONA. In Nederland rijden er nu ongeveer 74.000 elektrische auto’s rond.
Dat zijn er behoorlijk veel! Hoeveel zullen dat er over een jaar of vijf zijn?
Het overheidsbeleid is om 1 miljoen elektrische auto’s in 2025 te hebben. Dat gaan we wel redden.
Als je een elektrische auto wilt kopen, of leasen in dit geval, wat zijn dan belangrijke dingen waarop je moet letten?
De belangrijkste keuze is: neem een elektrische auto. Het maakt niet uit of je die elektrische auto koopt, least of financial least, maar let erop dat die auto over vijf jaar een hogere restwaarde heeft. Wanneer heeft een elektrische auto nou een hogere restwaarde? Dat wordt in onze ogen eigenlijk door drie belangrijke dingen bepaald. De eerste is efficiency. Daardoor verbetert het bereik van je auto. Hoe efficiënter je auto is, hoe groter het bereik van je batterij en des te verder je kan rijden. De tweede is zorgen dat je kan snelladen. Dat heeft ook te maken met de efficiency van je auto. Dus zorg voor een efficiënte auto van een merk dat heeft nagedacht over zijn luchtweerstand. Daarmee kun je sneller laden en je kunt verder rijden. Het derde punt wat belangrijk is, is toegang tot een openbaar snellaadnetwerk. Als jij naar Zuid-Frankrijk wilt rijden, weet dan zeker dat je een laadpas hebt met een netwerk in Zuid-Frankrijk.
In welke dingen rondom elektrisch rijden, of eigenlijk rondom de elektrische auto, gaat de komende jaren volgens jou nog geïnnoveerd worden?
Dit zijn een aantal dingen, zeker meer dan die ik nu ga noemen. Maar een van de belangrijkste is de batterijtechnologie. Toen ik in 2008 begon was de batterij-prijs 1000 euro per KwH. Een enorm bedrag. Inmiddels ligt de prijs rond de 150 euro per KwH. Dat is dus echt een groot verschil. Ook de batterijen worden beter. Het wordt mogelijk om die batterijen nóg sneller te laden. Daarnaast denk ik dat er veel gaat veranderen in het design van de auto. Een elektrische auto moet je van onder naar boven bouwen. Dat heeft allemaal te maken met het gewicht en de luchtweerstand. Dus een auto ombouwen naar elektrisch is een leuke hobby maar dat voegt verder niet zoveel toe. Een andere innovatie is de elektromotor. De elektromotor die nu gebruikt wordt, is een vrij simpele techniek. Daarin kunnen ook nog slagen worden gemaakt. En als ik nog een vierde mag noemen: het onderhoud van de auto. Straks wordt er steeds minder onderhoud aan een elektrische auto gepleegd.
Jullie zitten voor zo’n groen bedrijf wel op een hele mooie ironische locatie, tegenover Shell. Zorgt dat voor extra inspiratie en motivatie?
Jazeker, dat zorgt inderdaad voor extra motivatie. Onze missie is de transitie versnellen naar duurzaam transport en eigenlijk willen we ook dat het gebruik van fossiele brandstoffen de wereld uit gaat. Op onze ramen staat ook in reuzenletters ‘END FOSSIL FUEL’ richting het Shell-gebouw.
Zijn er dingen waarvan je denkt dat ze in de toekomst nog een mooi alternatief kunnen vormen voor elektrisch rijden?
We heten MisterGreen, we heten niet MisterElektric. MisterGreen kan dus ook een alternatief worden. Een alternatief waarover gesproken wordt is de waterstofauto. Wij denken dat dat station al gepasseerd is, dat het niet efficiënt genoeg is. De elektrische auto is eigenlijk al een grote slag verder dan de waterstofauto. Ik zeg niet dat de techniek zelf niets gaat worden, de waterstoftechniek is een prachtige techniek. Maar niet voor een personenauto.
Heb je nog één tip voor alle mensen die overwegen om elektrisch te gaan rijden?
Jazeker. De afgelopen tien jaar hebben wij natuurlijk gestreden om elektrisch rijden op de kaart te krijgen. Op feesten en partijen zijn er altijd mensen die zeggen dat elektrisch rijden niets gaat worden. Maar bij deze de oproep aan iedereen die nu toch wel enigszins overtuigd is: spread the word. Blijf volhouden, elektrisch rijden gaat hem gewoon worden!
Bekijk hier het eerste onderdeel van deze serie, waarin we Walther Ploos van Amstel spraken over de toekomst van elektrisch rijden.
Geschreven door Margo van Gils
Margo is brand marketeer bij Vandebron en enthousiasmeert anderen graag over de energietransitie.