4 april 2024

Hoe duurzaam is de accu van een elektrische auto?

Het produceren van een accu voor een elektrische auto heeft een flinke impact op het milieu. Maar over de hele levensduur is een elektrische auto veel duurzamer dan een benzineauto. We leggen uit hoe dat zit.

Hoe wordt een accu gemaakt?

Elektrische auto’s hebben een lithium-ion-accu. Dat is dezelfde soort batterij als in een smartphone zit. Maar dan een stuk groter. Voor de productie worden onder andere de zeldzame grondstoffen kobalt en lithium gebruikt.

Hoe duurzaam is de productie van de accu?

Milieucentraal berekende dat er 5.000 kg CO₂ de lucht in gaat voor de productie van één accu. En 7.500 kg voor het productieproces van de rest van de auto. In totaal dus 12.500 kg CO₂ voor de hele auto. De productie van een benzineauto is met 7.000 kg CO₂ een stuk schoner.

Bovendien worden zeldzame niet-herbruikbare grondstoffen gebruikt. Als ze op zijn, zijn ze op. Ook vindt ernstige mensenrechtenschending plaats tijdens de winning van sommige van de benodigde grondstoffen. Dat moet echt veranderen.

Tóch is elektrisch rijden duurzamer dan benzine

Uit berekeningen van Milieucentraal blijkt dat een elektrische auto 60% minder CO₂ uitstoot dan een benzineauto, wanneer we de gehele levensduur vergelijken. Wanneer je 18 jaar lang gemiddeld 12.000 km per jaar rijdt, stoot je met een elektrische auto slechts 7.500 kg CO₂ uit, terwijl dat 44.000 kg is voor een auto die op benzine rijdt.

Een benzineauto heeft natuurlijk geen gigantische batterij. Daardoor is de productie van een benzineauto veel minder schadelijk voor het milieu. Maar de motor verbrandt wel vervuilende brandstof om vooruit te komen.

Benzine wordt gemaakt van fossiele brandstoffen. Bij de verbranding van benzine komt 2269 gram CO₂ per liter vrij. Elektrische auto’s rijden op stroom. En die kun je groen opwekken. Bijvoorbeeld met zonnepanelen en windmolens.

Meer voordelen (voor het milieu)

De gebruikskosten zijn veel lager en de ‘brandstof’ is per km goedkoper. Ook heeft een elektromotor veel minder beweegbare onderdelen en is daarmee duurzamer. Denk er wel aan dat je banden moet gebruiken die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontworpen, anders kunnen je banden tot 30% sneller slijten, wat weer tot meer fijnstof leidt.

Hoe lang gaat de accu mee?

Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo’n 10 tot 20 jaar. De accu is dan niet compleet onbruikbaar, maar wel te slecht om nog fijn mee te kunnen rijden.

Lees verder: Alles over de levensduur van de accu

Recycling van de batterij

Door op- en ontladen wordt een accu steeds een beetje slechter. Als de capaciteit van de accu onder de 70 procent komt, is het meestal niet meer praktisch om deze te blijven gebruiken. De actieradius wordt te laag en het opladen duurt steeds langer.

Maar dat betekent niet dat hij weggegooid wordt. De accu kan dienst blijven doen voor stationaire energieopslag of de onderdelen kunnen herbruikt worden voor nieuwe batterijen.

Ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen

Naarmate de populariteit van elektrisch rijden toeneemt, neemt innovatie toe en worden accu’s steeds duurzamer. Kijk bijvoorbeeld naar de opmars van LFP-accu’s, die geen kobalt en nikkel nodig hebben. Deze accu’s gaan langer mee, zijn duurzamer en goedkoper om te maken, maar hebben wel een kleinere energieopslag. Je moet hem dus wat vaker opladen. Experts verwachten dat deze accu in 2030 de overhand zal hebben.

Is waterstof niet een betere optie?

Een waterstofauto bevat geen accu. Er komt dan ook veel minder CO₂ in de lucht bij de productie van een waterstofauto.

Maar helaas wordt de meeste waterstof gemaakt met fossiele brandstof. Ongeveer 80% wordt opgewekt met aardgas. Daarnaast wordt elektriciteit gebruikt om waterstof te maken, die je in de waterstofauto vervolgens weer afbreekt om elektriciteit van te maken. Dat is niet efficiënt. Het is veel duurzamer om elektriciteit direct te gebruiken.

Lees verder: Wat zijn de voor- en nadelen van waterstofauto's?

Opladen met Vandebron

Na het lezen van dit artikel weet je hoe groen een accu is en hoe duurzaam elektrisch rijden is. Vind je het ook belangrijk om je batterij groen op te laden? Sluit je dan aan bij Vandebron! Check onze laadpaal voor thuis, onze laadpas voor onderweg en kies voor 100% Groen Laden.

Geschreven door Stefan van de Wetering

Stefan is freelance tekstschrijver. Hij woont in een gasloos huis, heeft twaalf zonnepanelen en spaart voor een elektrische auto.

Deel dit artikel
Tags
KennisbankElektrisch rijdenTech