Goeie vragen over:

  • Populaire vragenMomenteel de meest gestelde vragen
  • VandebronOver Vandebron en contact met ons opnemen
  • GeldzakenAlles over termijnbedragen en energienota's
  • MeterstandenAlles over meterstanden aflezen en doorgeven
  • OverstappenZo sluiten we je aan en regelen alles voor je overstap
  • ZonnepanelenAlles over je eigen energie opwekken en terugleveren
  • EnergieOver 100% duurzame energie en onze energiebronnen
  • Persoonlijke gegevensVoor als je gaat verhuizen of je gegevens wilt wijzigen
  • ContractStartdata, contractsduur, energienota en meer
  • TarievenUitleg over wat je betaalt voor energie via Vandebron
  • IncidentenIs er iets mis? Klik hier voor een oplossing.
  • BesparingsadviesWat je als consument kunt doen
  • MeterwisselAlles over de overgang naar een slimme meter
  • LaadpasHier vind je antwoord op al je vragen over elektrisch rijden met Vandebron
  • ThuisladerAlles wat je wil weten over je thuislader
  • Slim ladenAlles over hoe je met laden geld kunt verdienen

Overstappen

Waarom zou ik naar Vandebron overstappen?

Er zijn veel goede redenen waarom energie van Vandebron beter is dan van andere energieleveranciers. Hieronder noemen we er een aantal.

  • Omdat je via Vandebron niet langer aan een overbodige en ontransparante tussenpartij betaalt die grijze stroom als groen verkoopt.
  • Omdat je je eigen energiebron en prijs wilt en kunt kiezen.
  • Omdat je eindelijk de mogelijkheid hebt om lokale, groene energieopwekking op nationale schaal rechtstreeks te stimuleren.
  • Kortom: omdat jij Nederland een stuk groener wilt maken. Echt groener! Goeie energie noemen wij dat.
Hoe kan ik het beste de prijzen van Vandebron vergelijken met die van andere energieleveranciers?

Om een duidelijke vergelijking te kunnen maken tussen de prijzen bij Vandebron en andere energieleveranciers kun je het beste naar de kale leveringstarieven kijken. Dat zijn de prijzen die je betaalt per kilowattuur stroom of m3 gas zonder overheidsheffing en dergelijke. Daarnaast kun je kijken naar de vaste leveringskosten. De overige onderdelen van je energierekening zijn vastgesteld door de overheid en de netbeheerder en zijn dus bij elke energieleverancier hetzelfde. Alleen de kale leveringstarieven en de vaste leveringskosten verschillen per energieleverancier.

Let op: andere energieleveranciers, zoals de traditionele leveranciers, maken winst op je verbruik. Des te meer energie jij verbruikt, des te beter het voor hun portemonnee is. Bij Vandebron doen we dat niet. Je betaalt alleen de vaste leveringskosten en dat is een vast bedrag per product, per maand inclusief BTW. Wij willen juist dat je minder verbruikt, zodat we meer klanten op dezelfde energiebron kunnen aansluiten.

Overstappen: Van A tot Z.

Na de 14 dagen wettelijke bedenktijd zeggen we je contract bij je huidige energieleverancier op en zetten we je over naar jouw energiebron. Binnen de 14 dagen bedenktijd kun je het contract nog kosteloos annuleren. Als je het contract opzegt buiten de 14 dagen bedenktijd, dan wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht. Het enige wat je zelf nog doet, is het doorgeven van de meterstanden. Dit doe je nadat je hierover een e-mail hebt ontvangen van ons. Wij zorgen er vervolgens voor dat dit wordt doorgegeven aan de netbeheerder en je oude leverancier. Op basis hiervan krijg je van je oude energieleverancier een eindnota toegestuurd voor je werkelijke verbruik tot aan dat moment. Vanaf dan koppelen wij je rechtstreeks aan je energiebron en komt al jouw goeie energie Vandebron.

Let op: je oude energieleverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de overstap administratief te verwerken. Het kan zijn dat je oude energieleverancier na de overstapdatum nog een termijnbedrag in rekening brengt. Die termijnbedragen worden verrekend op je energienota, zodat je uiteindelijk nooit dubbel betaalt voor je energie.

Zeggen jullie het contract bij mijn oude leverancier op?

Wij regelen de opzegging bij je oude leverancier. Wij brengen de oude energieleverancier op de hoogte van de overstap na de 14 dagen bedenktijd. Enkele dagen voor de overstap sturen we een definitief bericht dat je gaat overstappen. De beginmeterstanden die je aan ons doorgeeft bij de start van je contract geven wij door aan je oude leverancier. Deze meterstanden gebruiken zij als eindmeterstanden. Zij zijn verplicht om je binnen zes weken de eindnota te sturen en daarmee is de overstap helemaal rond. Het kan zijn dat je in de tussentijd niets hoort van je oude energieleverancier, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Let op: als je bent verhuisd naar een nieuw adres en daarvoor bij ons hebt aangemeld, moet je zelf de opzegging regelen voor je oude adres.

Mijn oude leverancier heeft mijn afmelding niet bevestigd, gaat de overstap wel goed?

Niet elke energieleverancier stuurt hiervan een bevestiging. Bovendien heeft elke leverancier wettelijk gezien zes weken de tijd om de overstap administratief te verwerken en een energienota op te stellen. Het kan dus zijn dat je niets hoort van je oude energieleverancier.

Je oude leverancier mag en zal geen persoonlijke klantgegevens met ons delen. Daarom is het van belang dat je zelf contact opneemt met je oude leverancier als je meer informatie wilt ontvangen.

Waar moet ik rekening mee houden bij de eindnota van mijn oude energiebedrijf?
Mogelijk heeft je vorige energieleverancier na de overstapdatum nog termijnbedragen in rekening gebracht. Elke leverancier heeft namelijk wettelijk gezien zes weken de tijd om de overstap administratief te verwerken. Die termijnbedragen moeten ze verrekenen op je eindnota. Zodat je uiteindelijk nooit dubbel betaalt voor je energie.
Ik heb nog een lopend contract. Kan ik mij dan ook aanmelden bij Vandebron?

Je bent altijd welkom als klant bij ons dus ja, dat kan. Wel moet je rekening houden met een eventuele opzegvergoeding (boete) van je huidige energieleverancier voor het vroegtijdig beëindigen van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding kan je vinden op consuwijzer.nl. Weet je niet hoelang je huidige contract nog loopt, neem dan contact met ons op. Wij zoeken dit graag voor je uit.

Ligt de einddatum van je huidige contract niet verder dan zes maanden in de toekomst? Dan kunnen we je nieuwe contract bij Vandebron hierop laten aansluiten. Zodra je contract eindigt bij je huidige leverancier zal het contract bij Vandebron van start gaan. Ligt de einddatum van je huidige contract verder dan zes maanden in de toekomst, dan kunnen we nog geen plek bij een van onze energiebronnen voor je reserveren. Wil je graag dat we een plek voor je reserveren zodra de einddatum van je huidige contract binnen zes maanden ligt, neem dan contact op met ons ServiceTeam.

Hoe lang duurt de overstap van mijn oude leverancier naar Vandebron?
Gemiddeld duurt overstappen van energieleverancier vier tot vijf weken. Dat is gerekend vanaf het moment dat je aangeeft te willen overstappen tot het moment dat je je energie van je nieuwe leverancier krijgt. In ons geval is dat 100% goeie energie. Bij een spoedinhuizing kunnen we dit proces versnellen. Je kunt dan het beste contact opnemen met ons ServiceTeam via 0880 444 555 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar (vrijdag tot 17.00 uur).
Betaal ik dubbel bij een overstap?

Je kunt nooit dubbel betalen bij een overstap. De einddatum van levering bij je oude leverancier is gelijk aan de begindatum bij Vandebron. Ook de eindstanden van je meter zijn gelijk aan de beginstanden. Binnen 6 weken na de overstap ontvang je de energienota (voorheen jaar- of eindafrekening) van je oude energieleverancier.

Wanneer je klant bij ons wordt, dan vindt de eerste afschrijving rond drie weken na je aanmelding plaats. Je termijnbedrag wordt vervolgens rond de 20ste van de maand van je rekening afgeschreven. Je betaalt dus altijd tien dagen voor de maand van levering. Dit betekent bijvoorbeeld dat je op 20 januari betaalt voor de maand februari. Let op: de incassodatum van het eerste termijn kan afwijken, omdat je drie weken na je aanmelding de eerste termijn betaalt.

Echter, omdat je oude leverancier wettelijk gezien tot zes weken de tijd heeft om de overstap administratief te verwerken, kan het zo zijn dat je nog een afschrijving van hen ontvangt. Die termijnbedragen moeten ze verrekenen op je energienota, zodat je uiteindelijk nooit dubbel betaalt voor je energie.

Hoe weet Vandebron wanneer mijn huidige contract afloopt?

Vandebron is aangesloten op het Contract Einde Register (CER). Dit is een databank voor energieleveranciers met alle lopende energiecontracten. In de databank staat de einddatum van je contract en de opzegtermijn die hierop van toepassing is.

Let op: Bij een zakelijk contract wordt de einddatum niet in het Contract Einde Register vermeld, in dit geval kunnen wij niet zien wanneer je contract afloopt. Wegens hoge opzegvergoedingen bij een vroegtijdige beëindiging van het contract en de drie maanden opzegtermijn is het bij een zakelijk contract altijd belangrijk goed bij je huidige energieleverancier na te vragen per wanneer het contract kosteloos kan worden opgezegd.

Welke gegevens heb ik nodig om me aan te melden?
Voor je aanmelding hebben wij je persoons-, adres-, contact- en betalingsgegevens nodig.
Ik heb me aangemeld bij Vandebron, maar het contract bij mijn oude energieleverancier staat op een andere naam. Gaat dit goed?
Dit is geen probleem. De overstap van je oude energieleverancier naar Vandebron wordt namelijk gekoppeld aan je adres en niet aan je naam. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je straks twee contracten hebt op hetzelfde adres.
Ik heb stadsverwarming, kan ik me alsnog aanmelden bij Vandebron?
Ja, dat is mogelijk. Als je geen gas gebruikt, kun je bij Vandebron een contract voor alleen stroom afsluiten en daarvoor jouw energiebron uitkiezen. In dat geval betaal je alleen vaste leveringskosten voor elektra. Deze maandelijkse kosten zijn € 6,25 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 3 jaar, € 7,50 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 1 jaar en € 8,75 per product (gas of stroom) bij een variabel contract. Deze bedragen is inclusief BTW.
Moet er voor het overstappen iets aan mijn aansluiting en/of leidingen gebeuren?
Nee. Aan de aansluiting en leidingen hoeft niets gedaan te worden. Vandebron maakt gebruik van dezelfde aansluiting en leidingen als andere leveranciers. De netbeheerder beheert de aansluiting en leidingen en brengt de kosten hiervoor in rekening via je energieleverancier, in dit geval bij Vandebron. Je krijgt dus niet ook nog een aparte rekening van je netbeheerder.
Kan ik overstappen als ik afgesloten ben?

Wanneer je afgesloten bent door de netbeheerder en dus geen gebruik kan maken van stroom of gas, verwacht de netbeheerder dat je eerst weer een nieuw energiecontract afsluit.

Vervolgens neem je contact op met jouw netbeheerder om weer aangesloten te worden. 

Bestaat de mogelijkheid dat ik tijdelijk zonder energie kom te zitten tijdens een overstap?

Nee hoor, je ontvangt altijd energie. De levering van onze energie werkt precies hetzelfde als bij andere energieleveranciers, namelijk via het nationale elektriciteitsnet. Alleen koop je het nu niet van een groot energiebedrijf maar van een lokale energiebron. Zo weet je precies waar jouw goeie energie vandaan komt.

Wanneer je je aanmeldt bij Vandebron regelen wij de overstap met je huidige energieleverancier. Dit betekent dat wij na de 14 dagen bedenktijd je huidige energieleverancier laten weten dat je naar Vandebron overstapt. Zodra je de meterstanden aan ons doorgeeft, geven we deze door aan je vorige energieleverancier, zodat zij de eindnota kunnen opmaken.

Het gemiddelde jaarverbruik dat jullie hebben berekend, is het verbruik van de vorige bewoners. Dit verbruik zal dus niet altijd kloppen, wat nu?

Wij baseren het termijnbedrag inderdaad op het historisch verbruik dat bekend is op jouw adres. Het gaat om het verbruik van de laatste twee a drie jaar. Dit verbruik krijgen wij door van de netbeheerder en heet ook wel het standaard jaarverbruik van het adres waarop je energie wordt geleverd. Het is mogelijk dat het standaard jaarverbruik niet in lijn ligt met jouw daadwerkelijke verbruik.

Je kunt je termijnbedrag aanpassen als je wilt. Omdat wij gas en elektra van te voren inkopen aan de hand van het bij ons bekende verbruik, kunnen wij het maandelijks termijnbedrag momenteel met maximaal 10% verlagen en maximaal 100% verhogen. Aanpassen kan via je persoonlijke pagina of per mail of telefonisch via ons ServiceTeam.

Wanneer je het termijnbedrag graag met meer wil verhogen of verlagen, zijn er meerdere mogelijkheden:

Wanneer de vorige woning qua oppervlakte, isolering en apparatuur lijkt op de huidige woning, is het mogelijk ons de eindnota te sturen van het vorige adres. We zullen dan een herberekening maken aan de hand van het verbruik genoemd op de eindafrekening. We adviseren je dan wel om 4 maanden na de startdatum de meterstanden nogmaals naar ons te mailen, zodat wij aan de hand van jouw persoonlijke verbruik in die periode een herberekening van je termijnbedrag kunnen maken. Op die manier betaal je maandelijks niet onnodig veel of kom je bij je energienota niet voor verrassingen, zoals een bijbetaling, te staan.

Wanneer je nog geen eindnota hebt ontvangen, maken we graag een herberekening voor je aan de hand van meterstanden over een periode van drie maanden.

Hoe kies ik mijn energiebron?

Klik op de homepage van Vandebron op ‘Onze energiebronnen. Wanneer je linksboven op de pagina je verbruik invult, krijg je een indicatie van je termijnbedrag. Let op: de gegevens die je hier invult, worden niet meegenomen bij de aanmelding. Bovendien is dit slechts een indicatie en kan het werkelijke termijnbedrag afwijken, ook omdat we het termijnbedrag iets naar boven afronden om een evt. hoge rekening aan het einde van het jaar te voorkomen.

Vervolgens klik je op de energiebron van jouw keuze. Door op een energiebron te klikken vind je foto's en krijg je uitleg over hoe de energie wordt opgewekt. Als je je keuze hebt gemaakt, klik dan op ‘Verder’. Je kunt nu je gegevens invullen en je aanmelding voltooien. Binnen enkele dagen ontvang je van ons je welkomstmail en snel daarna je contract. Na afloop van de 14 dagen bedenktijd zullen wij het contract bij je huidige leverancier opzeggen. Bovendien zullen wij rond de overstapdatum de meterstanden die je aan ons doorgeeft, doorgeven aan je oude leverancier, zodat zij de eindnota kunnen opstellen.

Wat als mijn energiebron even niet produceert?
Vandebron zorgt er dan voor dat je stroom geleverd krijgt van andere energiebronnen, zodat je altijd zeker bent van je energie. Hier merk je niets van, want de levering van energie wordt niet onderbroken. Iedere energiebron levert namelijk aan het nationale net en jij haalt je stroom van hetzelfde net. Er is geen fysieke verbinding tussen je energiebron en jouw huis, want dan zouden we een stroomlijn moeten spannen tussen jouw huis en je energiebron. Wij maken wel de administratieve en financiële koppeling; de hoeveelheid stroom die jij inkoopt, wordt geleverd aan het net en de energiebron ontvangt hiervoor geld van jou. Je hebt twee garanties: 1. je weet precies waar je stroom opgewekt wordt en 2. waar je geld naartoe gaat.
Hoe stroomzeker ben ik als ik naar Vandebron overstap?
De levering van onze stroom werkt precies hetzelfde als bij andere energiemaatschappijen, namelijk via het nationale elektriciteitsnet. Alleen koop je dat nu niet van een groot energiebedrijf, maar van een lokale energiebron. Er is momenteel voor ongeveer 950.000 huishoudens capaciteit uit duurzame en lokale Nederlandse energiebronnen. Dit aantal stijgt continu omdat steeds meer particulieren zelf energie opwekken. Bovendien krijgen ze via Vandebron een eerlijkere prijs voor de energie die ze opwekken. Je bent bij Vandebron dus altijd stroomzeker.
Ik heb de meterstanden al doorgegeven aan mijn oude leverancier, moet ik ze ook nog aan jullie doorgeven?
Ja, we ontvangen inderdaad alsnog graag de standen van je. Als nieuwe energieleverancier zijn wij namelijk verantwoordelijk voor het juist registreren van de meterstanden en niet je oude leverancier.
Moet ik zelf nog iets regelen voor de overstap?
Om je overstap rond te maken hoef je zelf niets meer te doen, behalve het doorgeven van je meterstanden. Rond de overstapdatum ontvang je hiervoor van ons een verzoek per e-mail. Als je een uitleesbare slimme meter hebt, krijg je van ons bericht dat we deze zullen uitlezen. Je hoeft dan zelf niets door te geven. De meterstanden geven wij indien van toepassing door aan je oude leverancier. Zij zullen je dan binnen 6 weken na de overstap een eindnota toesturen.
Waarom controleert Vandebron na mijn aanmelding mijn kredietwaardigheid door EDR Credit Services? En waaraan wordt dit getoetst?
Nadat je akkoord hebt gegeven op de leveringsovereenkomst laten we je kredietwaardigheid controleren door EDR Credit Services. Omdat wij als leverancier het risico van niet-betaling dragen en wel de energie voor je inkopen, vragen wij je om een borg te betalen wanneer je een negatieve EDR-score krijgt. Deze score wordt gebaseerd op je persoonlijke score. De hoogte van de waarborgsom wordt vervolgens gebaseerd op jouw persoonlijke situatie. Als je wil weten wat je persoonlijke score en het advies van EDR is, dan kun je ons hiernaar vragen waarna we dit met je zullen delen. Wil je meer weten over EDR, klik dan hier.