Hallo, hoe kunnen we je helpen?

Hulp categorieën

  • Populaire vragenMomenteel de meest gestelde vragen
  • VandebronOver Vandebron en contact met ons opnemen
  • GeldzakenAlles over termijnbedragen en energienota's
  • MeterstandenAlles over meterstanden aflezen en doorgeven
  • OverstappenZo sluiten we je aan en regelen alles voor je overstap
  • ZonnepanelenAlles over je eigen energie opwekken en terugleveren
  • EnergieOver 100% duurzame energie en onze energiebronnen
  • Persoonlijke gegevensVoor als je gaat verhuizen of je gegevens wilt wijzigen
  • ContractStartdata, contractsduur, energienota en meer
  • TarievenUitleg over wat je betaalt voor energie via Vandebron
  • IncidentenIs er iets mis? Klik hier voor een oplossing.
  • BesparingsadviesWat je als consument kunt doen
  • MeterwisselAlles over de overgang naar een slimme meter
  • LaadpasHier vind je antwoord op al je vragen over elektrisch rijden met Vandebron
  • ThuisladerAlles wat je wil weten over je thuislader
  • Slim ladenAlles over hoe je met laden geld kunt verdienen

Meterstanden

Hoe wordt het doorgeven van de meterstanden geregeld?
Meterstanden komen op verschillende manieren bij ons binnen. Deze kunnen door jou aan ons zijn doorgegeven, door de netbeheerder zijn berekend of fysiek zijn opgenomen. Vandebron is verantwoordelijk voor het verzamelen van de meterstanden. Dit gebeurt meestal één keer per jaar, rondom de startdatum en bij het opmaken van je energienota.
Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
We hebben je meterstanden voor het eerst nodig rond de overstapdatum. De meterstanden kan je doorgeven via de groene knop in de meterstanden e-mail die je enkele dagen voor de overstap van ons ontvangt. Wij geven je meterstanden door aan de netbeheerder, die geeft het weer door aan je oude energieleverancier. Op deze manier zorgen we ervoor dat de beginstand bij Vandebron gelijk is aan de eindstand bij je oude leverancier. Zo betaal je dus nooit dubbel of te veel. Nadat je een jaar klant bent vragen we weer om je meterstanden aan ons door te geven, zodat we de energienota kunnen opmaken. We zullen je ook naar je meterstanden vragen als je verhuist en je je contract meeneemt naar het nieuwe adres.
Ik ben niet thuis wanneer jullie de meterstanden nodig hebben voor mijn overstap, wat nu?
Wij kunnen de meterstanden tot 10 werkdagen na de startdatum doorgeven aan de netbeheerder. Deze meterstanden geven zij door aan je oude energieleverancier, zodat zij de energienota kunnen opstellen. Wanneer wij de meterstanden niet binnen deze periode doorgeven, worden ze berekend op basis van je standenverloop. Ben je langer dan die 10 werkdagen weg? Geef dan vlak voordat je vertrekt de meterstanden aan ons door per e-mail of telefoon. Dan zorgen we er voor dat deze alsnog verwerkt worden. Omdat je in de tussentijd niet aanwezig bent, zullen de meterstanden niet of nauwelijks veranderen en zijn ze op dat moment nauwkeurig genoeg.
Ik heb de meterstanden al doorgegeven aan mijn oude leverancier, moet ik ze ook nog aan jullie doorgeven?

We ontvangen graag de meterstanden van je. Als nieuwe energieleverancier zijn wij namelijk verantwoordelijk voor het juist registreren van de meterstanden en niet je oude leverancier.

Wij sturen jouw doorgegeven standen naar je oude leverancier wanneer je klant bij ons wordt. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindnota van de oude leverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

Ik heb mijn meterstanden al doorgegeven aan Vandebron, waarom ontvang ik de herinnering?

Wellicht heb je de meterstanden per email naar ons verzonden? In dat geval kan het even duren voordat wij deze standen hebben goedgekeurd en verwerkt in het systeem. Je standen zijn pas verwerkt wanneer je hiervan een bevestiging ontvangt.

Ook gebeurt het wel eens dat jij de standen recentelijk hebt doorgegeven en dit is gekruist met de automatische herinnering. In dat geval kun je de herinnering als niet verzonden beschouwen.

Ik kan/wil mijn standen niet via het meterstandenformulier doorgeven, wat nu?

Het doorgeven van je meterstanden via het meterstandenformulier is veilig en snel. Je kunt je meterstanden ook per email of telefoon aan ons doorgeven.

We wijzen je er wel op dat het doorgeven via jouw Persoonlijke Pagina of het meterstandenformulier de meest snelle manier is. Je meterstanden zijn pas verwerkt in het systeem als je hiervan een bevestiging hebt ontvangen.

Ik krijg een melding dat de meterstanden niet kloppen maar deze kloppen wel, wat moet ik doen?
Je kunt aangeven dat je ondanks de melding de standen toch in wilt dienen. Geef aan wat de reden hiervoor is; bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt. Wij controleren en keuren de standen altijd en sturen je hiervan een bevestiging.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een nieuw soort energiemeter. De energiemeter is digitaal. Je netbeheerder kan via deze slimme meter je meterstanden op afstand uitlezen, als je hier toestemming voor geeft. De slimme meter registreert ook de teruggeleverde energie. Deze meterstanden zijn dan ook beschikbaar voor Vandebron. Je hoeft ze dan dus niet zelf door te geven. Let op: Niet elke digitale meter is een slimme meter.
Ik heb een slimme meter, lezen jullie de automatisch standen uit?

Als je een slimme meter hebt, worden de standen op afstand uitgelezen, tenzij je aan je netbeheerder hebt aangegeven dat je hier niet akkoord mee gaat.

Let op: Niet elke digitale meter is een slimme meter.

In het geval je een nieuwe klant bent; de afgelezen standen die bij ons bekend zijn, sturen wij ook door naar je oude leverancier. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindafrekening van de oude leverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

De standen die wij uitlezen kunnen worden gebruikt voor het opstellen van je jaarlijkse energienota, de beginstanden van je contract en je verbruiksoverzicht dat inzichtelijk is op je persoonlijke pagina.

Ik heb een slimme meter, waarom krijg ik een meterstandenverzoek per email?

Dat kan verschillende redenen hebben;

  • Je hebt een slimme meter maar het uitlezen op afstand is niet toegestaan. In dat geval zul je handmatig de standen via ons meterstandenformulier door moeten geven. Als je er niet uit komt, kun je natuurlijk ook ons ServiceTeam om hulp vragen via 0880 - 444 555 op werkdagen van 9.00 tot 18.00 (op vrijdag tot 17.00). Uiteraard kan je bij je netbeheerder aangeven dat je wel wil toestaan dat wij je meter uitlezen.
  • Je hebt een slimme meter maar op het moment van uitlezen was er een (landelijke) storing bij de netbeheerder. In dit geval zullen we je vragen de standen handmatig door te geven. Als de termijn al is verstreken, zullen we de standen berekenen en deze gebruiken.
  • Je hebt een slimme meter voor één aansluiting. Voorbeeld; je hebt een slimme meter op de elektra-aansluiting maar een conventionele meter op de gasaansluiting. We zullen in dat geval enkel om de meterstanden van de gasaansluiting vragen. De elektra-aansluiting zullen wij op afstand uitlezen en hoef je dus niet door te geven.
  • Je hebt een slimme meter voor alleen gas. Wanneer je geen slimme meter hebt voor stroom kan er geen signaal teruggestuurd worden naar de netbeheerder met je meterstand. Dit wordt namelijk door de elektrameter verzorgd. In dit geval zullen we je vragen om beide standen door te geven. We raden je aan om contact op te nemen met je netbeheerder om ook voor stroom een slimme meter te installeren.
Is het (met een slimme meter) mogelijk om mijn verbruik online in te zien?

Ja, dit is mogelijk! Iedere maand lezen we hiervoor je meterstanden uit. Een overzicht van je verbruik kun inzien via je persoonlijke pagina op Mijn Vandebron.

Voor niet slimme meters is dit helaas nog niet mogelijk. We zijn druk bezig om ervoor te zorgen dat ook klanten met conventionele meters hun verbruik kunnen inzien op Mijn Vandebron. Zodra dit mogelijk is ontvang je van ons een bericht hierover.

Wat wordt er bedoeld met meterstand normaal en dal?
Je kan twee verschillende meters hebben: een enkele meter of een dubbele meter. Met een enkele meter heb je slechts één tarief. Bij een dubbele meter zal er een meterstand normaaltarief en een meterstand daltarief ingevuld moeten worden. Het daltarief betaal je ‘s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. Het normaaltarief en geldt op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Als je in Noord-Brabant of Limburg woont, geldt het normaaltarief op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur. Het dubbeltarief geldt alleen voor elektriciteit, de gasprijs wordt afgerekend tegen één tarief. De tarieven vind je in je contract.
Wat is enkeltarief en dubbeltarief?
Bij enkeltarief geldt één tarief. Tegen dat tarief wordt al je energieverbruik afgerekend. Bij het dubbeltarief bestaat geldt een normaaltarief en een daltarief. Het daltarief betaal je 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. We noemen dit ook wel daluren. Je betaalt het normaaltarief op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. In Noord-Brabant en Limburg geldt het normaaltarief van 7.00 tot 21.00 uur. Dit geldt alleen voor elektriciteit, de gasprijs wordt afgerekend tegen één tarief. De tarieven vind je in je contract.

Wil je op enkeltarief worden afgerekend? Dit kun je zelf aanpassen via Mijn Vandebron. Het is voordelig wanneer je meer dan 45% van je totale verbruik in het normaaltarief verbruikt.

Geef je deze wijziging na de ingangsdatum van je contract door? Geen probleem, de tariefsoort (enkel- of dubbeltarief) blijft je hele periode als klant bij Vandebron gelden.

Ik wil graag op enkeltarief afrekenen
Dit kun je zelf aanpassen via Mijn Vandebron. Het is voordelig wanneer je meer dan 45% van je totale verbruik in het normaaltarief verbruikt.

Geef je deze wijziging na de ingangsdatum van je contract door? Geen probleem, de tariefsoort (enkel- of dubbeltarief) blijft je hele periode als klant bij Vandebron gelden. Vergeet niet om dit na een eventuele overstap aan je nieuwe energieleverancier door te geven.

Wanneer kan ik de eindnota van de oude leverancier verwachten?

De oude leverancier heeft hier wettelijk 6 weken de tijd voor. Dat kan betekenen dat je tot die tijd van hen nog een incasso kunt ontvangen. Alle teveel betaalde termijnbedragen zullen uiteraard gecorrigeerd worden op de eindafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.

Wij sturen jouw doorgegeven standen naar je oude leverancier wanneer je klant bij ons wordt. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindafrekening van de oude leverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

Wanneer kan ik de energie- of eindnota van Vandebron verwachten?
De energienota wordt jaarlijks opgesteld na de start van levering bij Vandebron. Binnen 8 weken na het verstrijken van zo'n jaar ontvang je de energienota. De eindnota ontvang je binnen 6 weken na de einddatum van levering.
Ik zie dat de standen zijn berekend, wat betekent dit?

Als je de meterstanden niet op tijd aan ons door hebt gegeven, zullen de standen worden berekend. Bij een jaarnota zal de leverancier de standen berekenen, als het om een eindnota gaat is de netbeheerder verantwoordelijk voor de berekening.

De standen zullen bij een overstap worden gebruikt op de eindnota van de oude leverancier en als beginstand bij de nieuwe leverancier. Hierdoor kan de eindnota hoger of lager dan verwacht uitvallen. Wanneer de standen zijn berekend, kunnen deze niet meer gecorrigeerd worden. We raden je aan het eerst volgende meetmoment de standen op tijd door te geven aan de energieleverancier. Zo betaal je uiteindelijk alleen de daadwerkelijk verbruikte energie.

In geval van te laag geschatte meterstanden is het verstandig je termijnbedrag te verhogen. Daarmee is de kans kleiner dat je op de volgende jaarnota een fors bedrag moet bijbetalen. Je kunt het termijnbedrag aanpassen via Mijn Vandebron, via de Termijnbedrag pagina.

Er wordt gevraagd om mijn meterstanden door te geven maar hebben jullie mijn contract bij de oude leverancier wel opgezegd?

Wij regelen de overstap voor je. Op het moment dat we jou om je meterstanden vragen, hebben wij de oude energieleverancier laten weten dat je overstapt.

Niet alle leveranciers sturen hun voormalige klanten hiervan een bevestiging.

Mijn oude leverancier heeft nog een keer geïncasseerd, is de overstap wel goed gegaan?

Tot je oude leverancier de energienota heeft opgesteld, kunnen zij nog incasseren. Hierdoor kan het voorkomen dat een incasso al naar de bank was verzonden net voordat ze je overstap hebben verwerkt. De teveel betaalde termijnen zullen worden verrekend op de energienota, die je binnen 6 weken na de overstapdatum van hen ontvangt. Je betaalt dus nooit dubbel voor hetzelfde verbruik.

Wij sturen jouw doorgegeven standen naar je oude leverancier wanneer je klant bij ons wordt. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindnota van de oude leverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.