Hallo, hoe kunnen we je helpen?

Hulp categorieën

  • Populaire vragenMomenteel de meest gestelde vragen
  • VandebronOver Vandebron en contact met ons opnemen
  • GeldzakenAlles over termijnbedragen en energienota's
  • MeterstandenAlles over meterstanden aflezen en doorgeven
  • OverstappenZo sluiten we je aan en regelen alles voor je overstap
  • ZonnepanelenAlles over je eigen energie opwekken en terugleveren
  • EnergieOver 100% duurzame energie en onze energiebronnen
  • Persoonlijke gegevensVoor als je gaat verhuizen of je gegevens wilt wijzigen
  • ContractStartdata, contractsduur, energienota en meer
  • TarievenUitleg over wat je betaalt voor energie via Vandebron
  • IncidentenIs er iets mis? Klik hier voor een oplossing.
  • BesparingsadviesWat je als consument kunt doen
  • MeterwisselAlles over de overgang naar een slimme meter
  • LaadpasHier vind je antwoord op al je vragen over elektrisch rijden met Vandebron
  • ThuisladerAlles wat je wil weten over je thuislader
  • Slim ladenAlles over hoe je met laden geld kunt verdienen

Geldzaken

Hoe kan ik mijn betaalgegevens wijzigen?
Klik hier om je rekeningnummer, tenaamstelling of incassodatum te wijzigen. Je kunt je wijziging ook aan ons ServiceTeam doorgeven op 0880 444 555 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar (vrijdag tot 17.00 uur).
Kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Ja, je kunt zeker je termijnbedrag aanpassen. Als je denkt het komende jaar minder of meer energie te verbruiken dan er voor je berekend is, of als je thuissituatie verandert (bijvoorbeeld doordat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd), kun je je maandelijkse termijnbedrag wijzigen. Via Mijn Vandebron kan je het maandelijkse termijnbedrag met maximaal 25% verlagen en maximaal 100% verhogen.

Waar moet ik rekening mee houden bij de eindnota (voorheen eindafrekening) van mijn oude energiebedrijf?

Je oude leverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de eindnota op te maken. Het kan zijn dat ze in die tijd nog termijnbedragen incasseren, omdat ze bijvoorbeeld jouw einde contractdatum niet op tijd verwerkt hebben. Die termijnbedragen moeten ze verrekenen op je energienota. Zodat je uiteindelijk nooit dubbel betaalt voor je energie.

Mocht het voorkomen dat je oude leverancier foutief heeft geïncasseerd, dan kan je er ook voor kiezen dit bedrag te storneren. We adviseren je dan wel om dit te melden bij je oude leverancier, zodat zij weten waarom je het bedrag hebt laten terugboeken op je rekening.

Je oude leverancier mag en zal geen persoonlijke klantgegevens met ons delen. Daarom is het van belang dat je zelf contact opneemt met je oude leverancier als je meer informatie wilt ontvangen.

Hoe wordt de prijs bepaald?

De energierekening geeft het bedrag weer dat je verschuldigd bent aan Vandebron voor het gas en de elektriciteit die je verbruikt. Je energierekening is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Ten eerste betaal je voor de hoeveelheid elektriciteit (kWh) en gas (m3) die je verbruikt. Over zowel elektriciteit als gas wordt energiebelasting gerekend. Omdat de overheid energie als basisbehoefte ziet, is een deel van de energierekening onbelast en ontvang je een vermindering over deze energiebelasting (voorheen heette dit heffingskorting). De vermindering energiebelasting wordt landelijke vastgesteld en is bij elke energieleverancier hetzelfde.

Verder rekent de overheid sinds 1 januari 2013 een heffing voor ‘opslag duurzame energie’. Deze heffing is ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren. Het tarief voor deze opslag geldt per kilowattuur voor alle stroomproducten en per m³ voor alle gasproducten. Voor gas geldt ook nog een regiotoeslag. Dit komt bovenop de kale leveringsprijs van gas per m3. Het grootste deel van het aardgas dat in Nederland verbruikt wordt, komt uit een grote gasbel in de buurt van Slochteren (provincie Groningen). In principe geldt; hoe verder je van Groningen af woont, hoe meer regiotoeslag je betaalt.

Daarnaast zijn er de netbeheerkosten (bestaande uit o.a. transportkosten) die de netbeheerder in rekening brengt aan de klant. Deze kosten worden via Vandebron verrekend en komen op dezelfde factuur. Over deze kosten en heffingen wordt 21% BTW gerekend.

Als laatste betaal je vaste leveringskosten. Hiermee dekken we de kosten van het beheren van de energieprocessen, ons ServiceTeam, het aantrekken van nieuwe energiebronnen, het bijhouden van het online platform en het voeren van de administratie. Deze maandelijkse kosten zijn € 6,25 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 3 jaar, € 7,50 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 1 jaar en € 8,75 per product (gas of stroom) bij een variabel contract. Deze bedragen is inclusief BTW.

Dus in het kort:

  • Kosten hoeveelheid gebruik gas/energie
  • Overheidsheffingen: Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie
  • Vermindering energiebelasting
  • Regiotoeslag gas
  • Netbeheerkosten (de kosten die je netbeheerder doorberekent)
  • 21 % BTW
  • Vaste leveringskosten Vandebron (ook wel vastrecht genoemd)

Net als bij elke andere energieleverancier betaal je een maandelijks termijnbedrag. Dit bedrag is het gemiddeld historisch verbruik van de afgelopen twee tot drie jaar op jouw adres. Dat verbruik noemen we het Standaard Jaarverbruik (SJV).

Het termijnbedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven rond de 20ste van de maand, voorafgaande van de maand van levering. Dit geldt alleen wanneer je hebt gekozen voor een automatische incasso. Elk jaar ontvang je een energienota op basis van je werkelijke verbruik.

Hoe betaal ik en aan wie?

De stroomprijs die jij betaalt, gaat naar jouw energiebron. Je krijgt van ons de factuur; wij regelen immers de financiële administratie. Net als bij elke andere energieleverancier betaal je een maandelijks termijnbedrag op basis van je gemiddeld historisch verbruik van de afgelopen 2 tot 3 jaar.

Iedere 20e van de maand

We incasseren het termijnbedrag iedere twintigste van de maand. Dit doen we voorafgaand aan de maand waarin jij goeie energie ontvangt. Je betaalt dus altijd tien dagen voor de maand van levering. Dit doen we omdat we de energie ook van te voren inkopen bij de energiebron. Op deze manier betalen we jouw energiebron op tijd uit, en kunnen we jou structureel een voordelige prijs bieden. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze animatie waarin we dit verder toelichten.

Wanneer je kiest voor betaling per factuur krijg je deze rond de 13e van de maand in de brievenbus. Elk jaar ontvang je een energienota op basis van je werkelijke verbruik.

Waarom controleert Vandebron na mijn aanmelding mijn kredietwaardigheid door EDR Credit Services? En waaraan wordt dit getoetst?
Nadat je akkoord hebt gegeven op de leveringsovereenkomst laten we je kredietwaardigheid controleren door EDR Credit Services. Omdat wij als leverancier het risico van niet-betaling dragen en wel de energie voor je inkopen, vragen wij je om een borg te betalen wanneer je een negatieve EDR-score krijgt. Deze score wordt gebaseerd op je persoonlijke score. De hoogte van de waarborgsom wordt vervolgens gebaseerd op jouw persoonlijke situatie. Als je wil weten wat je persoonlijke score en het advies van EDR is, dan kun je ons hiernaar vragen waarna we dit met je zullen delen. Wil je meer weten over EDR, klik dan hier.
Waar is het termijnbedrag op gebaseerd?

Net als bij elke andere energieleverancier betaal je een maandelijks termijnbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op het gemiddeld historisch verbruik van de afgelopen twee tot drie jaar op jouw adres. Dat verbruik noemen we het Standaard Jaarverbruik (SJV).

Het is mogelijk dat je nieuwe berekende termijnbedrag afwijkt dan wat je bij je vorige energieleverancier hebt betaald. Dit zou kunnen liggen aan:

  • De huidige energietarieven zijn op dit moment anders dan de energietarieven waarop je bent ingestapt bij je oude leverancier.
  • De energiebelasting is omhoog gegaan en dit zit niet in elk termijnbedrag verwerkt.
  • Het SJV op jouw adres is niet correct, doordat je bijvoorbeeld een andere gezinssamenstelling hebt, zonnepanelen hebt aangeschaft, je huis heeft leeg gestaan of doordat je bent verhuisd.
  • Je hebt je maandelijkse termijnbedrag bij je huidige leverancier aangepast naar een gewenst bedrag wat je daar zelf wilt betalen. Dit kan bij ons ook. In je Mijn Vandebron account kun je je termijnbedrag gemakkelijk aanpassen.
  • Bij je oude leverancier heb je gebruik gemaakt van een actietarief.

Je betaalt elke maand eenzelfde bedrag of het nu zomer of winter is. Hiermee worden de hogere kosten van de koude wintermaanden evenredig verdeeld over het hele jaar.

Dit termijnbedrag wordt automatisch via een automatische incasso van je rekening afgeschreven. Wanneer je kiest voor betaling per factuur, dan krijg je deze rond de 13e van de maand in je mailbox. Een jaar na het afsluiten van je contract ontvang je een afrekening (energienota) op basis van je werkelijke verbruik.

Kan ik een betalingsregeling treffen?
Als het door omstandigheden niet lukt een factuur te betalen, kunnen we eenmaal per contractjaar een betalingsregeling treffen over een energienota of eindnota (voorheen jaar- of eindafrekening) of over een termijnbedrag. Hiervoor kan je contact opnemen met ons ServiceTeam door te bellen met 0880-444 555 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar (vrijdag tot 17.00 uur).
Wanneer kan ik de eindnota van de oude leverancier verwachten?

De oude leverancier heeft hier wettelijk 6 weken de tijd voor. Dat kan betekenen dat je tot die tijd van hen nog een incasso kunt ontvangen. Alle teveel betaalde termijnbedragen zullen uiteraard gecorrigeerd worden op de eindafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.

Wij sturen jouw doorgegeven standen naar je oude leverancier wanneer je klant bij ons wordt. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindafrekening van de oude leverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

Wanneer incasseert Vandebron mijn termijnbedrag?
Je termijnbedrag wordt rond de 20ste van de maand van je rekening afgeschreven. Je betaalt dus altijd tien dagen voor de maand van levering. Dit betekent bijvoorbeeld dat je op 20 januari betaalt voor de maand februari. Let op: de incassodatum van de eerste termijn kan afwijken afhankelijk van de datum van aanmelding.

Wil je je incassodatum wijzigen? Dit kan gemakkelijk op Mijn Vandebron.
Wanneer kan ik de energie- of eindnota van Vandebron verwachten?
De energienota wordt jaarlijks opgesteld na de start van levering bij Vandebron. Binnen 8 weken na het verstrijken van zo'n jaar ontvang je de energienota.

De eindnota ontvang je binnen 6 weken na de einddatum van levering.

Het standaard jaarverbruik (SJV) dat jullie hebben gebruikt voor het bepalen van het termijnbedrag, is het verbruik van de vorige bewoners. Dit verbruik zal dus niet kloppen, wat nu?

Je kan op je persoonlijke pagina het termijnbedrag aanpassen.

Omdat wij gas en elektra van te voren in moeten kopen aan de hand van het bij ons bekende SJV, kunnen wij het termijnbedrag momenteel met maximaal 25% verlagen en maximaal 100% verhogen. We adviseren je daarom om 4 maanden na de startdatum de meterstanden nogmaals naar ons te mailen, zodat wij aan de hand van jouw persoonlijke verbruik in die periode een herberekening kunnen maken. Op die manier betaal je maandelijks niet onnodig veel of kom je bij je energienota niet voor verrassingen, zoals een bijbetaling, te staan.

Waarom kan het gebeuren dat ik in mijn eerste maand twee incasso’s van jullie krijg?
Normaal incasseren wij voorafgaand aan de termijn waarin je goeie energie ontvangt. Op het moment dat jij in je bedenktijd zit mogen wij echter nog geen kosten in rekening brengen. Als je hebt aangegeven eerder dan 36 dagen na aanmelding klant te willen worden, kan het daarom voorkomen dat je de eerste maand twee keer een termijnbedrag moet voldoen: één (verlate) betaling voor de eerste maand en één vooruitbetaling voor de volgende maand. Dit is uiteraard maar eenmalig.
Waarom betaal ik mijn termijnbedrag een maand van te voren?
Vandebron maakt geen marge op energie, maar moet jouw energieverbruik wel vooruitbetalen. Als we dit bedrag pas in de maand van levering zouden incasseren, dan zouden we extra kosten maken en deze moeten doorberekenen in het abonnement.