Hallo, hoe kunnen we je helpen?

Hulp categorieën

  • Populaire vragenMomenteel de meest gestelde vragen
  • VandebronOver Vandebron en contact met ons opnemen
  • GeldzakenAlles over termijnbedragen en energienota's
  • MeterstandenAlles over meterstanden aflezen en doorgeven
  • OverstappenZo sluiten we je aan en regelen alles voor je overstap
  • ZonnepanelenAlles over je eigen energie opwekken en terugleveren
  • EnergieOver 100% duurzame energie en onze energiebronnen
  • Persoonlijke gegevensVoor als je gaat verhuizen of je gegevens wilt wijzigen
  • ContractStartdata, contractsduur, energienota en meer
  • TarievenUitleg over wat je betaalt voor energie via Vandebron
  • IncidentenIs er iets mis? Klik hier voor een oplossing.
  • BesparingsadviesWat je als consument kunt doen
  • MeterwisselAlles over de overgang naar een slimme meter
  • LaadpasHier vind je antwoord op al je vragen over elektrisch rijden met Vandebron
  • ThuisladerAlles wat je wil weten over je thuislader
  • Slim ladenAlles over hoe je met laden geld kunt verdienen

Contract

Hoe hebben jullie de startdatum van mijn contract bepaald?

Vandebron is aangesloten op het Contract Einde Register (CER). Dit is een databank voor energieleveranciers met alle lopende energiecontracten. In de databank staat de einddatum van je huidige contract en de opzegtermijn die hierop van toepassing is. Als de einddatum van je huidige contract minder dan 6 maanden in de toekomst ligt, zorgen wij ervoor dat wij hier naadloos op aansluiten. Als de einddatum van je oude contract verder dan 6 maanden in de toekomst ligt, kunnen wij nog geen plek bij een van onze energiebronnen voor je reserveren. In dat geval starten we de levering zo snel mogelijk. Je loopt dan wel het risico dat je leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt. De hoogte van deze opzegvergoeding is afhankelijk van de duur van het contract en kun je vinden op consuwijzer.nl.

Let op: Bij een zakelijk contract wordt de einddatum niet in het Contract Einde Register vermeld, in dit geval kunnen wij niet zien wanneer je contract afloopt. Wegens hoge opzegvergoedingen bij een vroegtijdige beëindiging van het contract en de drie maanden opzegtermijn is het bij een zakelijk contract altijd belangrijk goed bij je huidige energieleverancier na te vragen per wanneer het contract kosteloos kan worden opgezegd.

Wanneer je een variabel contract hebt en je meldt je aan, dan zal het contract ingaan 36 dagen na de inschrijfdatum.

Het is mogelijk je startdatum aan te passen. Hoe? dat lees je hier.

Ik wil mijn startdatum wijzigen, hoe kan ik dit doen?
Liever eerder of juist later starten met goeie energie Vandebron? Dat kan! Zodra je je contract hebt ontvangen, kun je via Mijn Vandebron de startdatum wijzigen. Na de wijziging ontvang je een bevestiging per e-mail met het aangepaste contract.
Wanneer loopt mijn huidige contract af?

Op Mijn Vandebron kun je onder het kopje Contracten je contractperiode met einddatum terugvinden.

Waarom maakt Vandebron een energienota (voorheen jaarafrekening) op?

Elk jaar ontvang je een energienota (voorheen jaarafrekening) met daarin de totale kosten van je energieverbruik. Deze zijn verrekend met het totaalbedrag van de betaalde termijnbedragen. Wanneer je in een jaar minder hebt verbruikt dan waarvoor je betaald hebt, dan krijg je geld terug. Heb je meer verbruikt dan waarvoor je hebt betaald, dan moet je hiervoor bijbetalen. Je ontvangt de energienota rond dezelfde datum als het jaar ervoor. Ben je een nieuwe klant, dan krijg je de energienota binnen zes weken nadat je een jaar klant bij ons bent geweest.

Wanneer je gaat verhuizen of overstapt naar een andere leverancier, dan wordt de energielevering op je (oude) aansluitadres stopgezet. Je ontvangt daarna een eindnota met de totale kosten van je energieverbruik tussen de laatste energienota en de einddatum van levering. Ook deze kosten worden weer verrekend met de betaalde termijnbedragen. Het is ook mogelijk het contract mee te verhuizen naar je nieuwe adres. Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier, iets wat wij natuurlijk erg jammer zouden vinden, dan meld je je bij hen aan en ontvangen wij je afmelding van je nieuwe leverancier.

Ik heb nog een lopend contract bij mijn huidige leverancier, kan ik mij dan ook aanmelden bij Vandebron?

Ja, dat kan. Houd wel rekening met een eventuele opzegvergoeding van je huidige energieleverancier voor het vroegtijdig beëindigen van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding kan je vinden op consuwijzer.nl. Wanneer je niet weet hoe lang je huidige contract nog loopt, neem dan contact met ons op. Wij zoeken dit dan voor je uit. Vervolgens kun je ervoor kiezen om over te stappen en de opzegvergoeding aan je oude leverancier te betalen, of de overstap uit te stellen tot je contract is afgelopen.

Let op: Bij een zakelijk contract wordt de einddatum niet in het Contract Einde Register vermeld, in dit geval kunnen wij niet zien wanneer je contract afloopt. Wegens hoge opzegvergoedingen bij een vroegtijdige beëindiging van het contract en de drie maanden opzegtermijn is het bij een zakelijk contract altijd belangrijk goed bij je huidige energieleverancier na te vragen per wanneer het contract kosteloos kan worden opgezegd.

Moet ik bij de overstap naar jullie rekening houden met een opzegtermijn?

Bij een particulier contract hanteren energieleveranciers – net als wij – vaak een opzegtermijn van 30 dagen.

Let op: Wanneer er sprake is van een zakelijk contract wordt er een opzegtermijn van drie maanden gehanteerd. Wanneer je het contract eerder verbreekt zitten daar hoge opzegvergoedingen aan verbonden. Vraag daarom eerst bij je huidige leverancier na hoe hoog deze is voor dat je de overstap maakt.

Ik wil mijn contract graag verlengen, hoe kan ik dit doen?
Wat leuk dat je je contract wilt verlengen! Wanneer je contract binnen nu en zes maanden afloopt is het mogelijk je contract te verlengen tegen de huidige tarieven. Wil je hier graag meer informatie over en wil je weten aan de hand van welke tarieven je het contract kan verlengen? Neem dan contact op met ons Retentie Team door een e-mail te sturen naar blijven@vandebron.nl of te bellen met 0880 444 550 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 21.00 uur telefonisch bereikbaar (vrijdag tot 17.00 uur) en op zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur.
Ik wil mijn contract opzeggen, hoe doe ik dit?

Wanneer je je aanmelding wil annuleren en je nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit, dan kun je dit telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Wij kunnen je contract binnen die periode kosteloos annuleren.

Wanneer je contract afloopt en je wilt overstappen naar een andere leverancier, iets wat wij natuurlijk erg jammer zouden vinden, dan kun je je aanmelden bij de nieuwe leverancier en dan ontvangen wij van hen je afmelding. Bovendien geef je aan je nieuwe leverancier je meterstanden door. Deze geeft ze vervolgens aan ons door zodat wij binnen zes weken je eindafrekening kunnen opstellen. De beginstanden bij hen zijn automatisch de eindstanden bij ons.

Bij overlijden: Wat als de woning van de overledene nog in bezit blijft van de nabestaanden?

Als de woning van de overledene nog enige tijd in bezit van de nabestaanden blijft, neem dan contact met ons op via 0880 444 555 (normale belkosten) zodat we het contract op jouw naam kunnen overzetten. Komt de woning leeg te staan, dan kunnen we het termijnbedrag hierop aanpassen.

Komt de woning niet in het bezit van de nabestaanden, dan eindigt het contract en brengen we vanzelfsprekend geen boete in rekening. Neem ook in dit geval contact met ons op via 0880 444 555 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar (vrijdag tot 17.00 uur).

Tussen welke contracten kan ik kiezen?
Je kan kiezen tussen een variabel of een vast contract voor één of drie jaar . Bij een vast contract gelden in die periode dezelfde tarieven, bij een variabel contract wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en in juli). Deze maandelijkse kosten zijn € 6,25 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 3 jaar, € 7,50 per product (gas of stroom) bij een contractperiode van 1 jaar en € 8,75 per product (gas of stroom) bij een variabel contract. Deze bedragen is inclusief BTW.