Massaal aan de elektrische auto: is Nederland hier wel klaar voor?

We moeten allemaal aan de elektrische auto, maar is Nederland hier wel klaar voor? Wij vroegen het Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de HvA. Het eerste onderdeel van de serie waarin we experts aan het woord laten over elektrisch rijden.

Walther Ploos van Amstel is lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij doet onderzoek naar het slimmer én schoner bevoorraden van de stad. We stelden hem een aantal vragen over de toekomst van elektrisch rijden.

Er is heel wat kritiek op de duurzaamheid van de lithium-ionbatterijen van elektrische auto’s. Is deze kritiek terecht?

Op dit moment zijn de batterijen inderdaad nog niet duurzaam, voor de productie zijn namelijk veel grondstoffen nodig. Wel wordt de kwaliteit van de lithium-ionbatterijen steeds beter. Uiteindelijk moeten we toe naar het hergebruik van de batterijen. Dan kan bijvoorbeeld een oude accu uit een auto hergebruikt worden voor energieopslag in een gebouw. Daarnaast moet er nagedacht worden over het circulair maken van de batterij-productie zodat er geen nieuwe grondstoffen meer voor nodig zijn.

Hoe belangrijk is het laden van de auto met groene energie?

Heel belangrijk, want waarschijnlijk hebben veel elektrische rijders geen idee waar hun stroom vandaan komt. Maar als we echt aan het klimaat willen werken en de CO₂-uitstoot willen verminderen, dan moeten we naar 100% schone stroom. Het zou namelijk heel dom zijn om de CO₂-uitstoot te verplaatsen van de uitlaat naar de stroomopwek. Herbruikbare energiebronnen en groene stroom spelen dus een grote rol bij het laden van je elektrische auto.

Stel dat we met zijn allen elektrisch gaan rijden. Zijn er dan wel genoeg laadvoorzieningen?

Genoeg laadvoorzieningen begint met voldoende stroom. En dat is best een uitdaging als we kijken naar de stroombehoefte voor huizen, datacenters en de industrie. De energie moet dus op de juiste plek in het netwerk terechtkomen. Vervolgens moet er nagedacht worden over de laadplekken. Bij parkeerplaatsen is dit geen probleem, hier kunnen gemakkelijk laadpalen neergezet worden. Het probleem ligt vooral bij de plekken waar geen parkeermogelijkheden zijn, zoals winkels en horeca. Daar moet echt een plan voor worden bedacht.

En hoe zit het dan straks met het straatbeeld? Er zullen genoeg mensen zijn die niet zitten te wachten op een laadpaal op iedere hoek van de straat.

Klopt, daarom moeten we kijken naar alternatieve mogelijkheden. We willen niet alleen de stad, maar ook nieuwe woonwijken autoluw maken. Daarbij zullen zo min mogelijk auto’s op straat staan. We moeten dus gaan nadenken over laadoplossingen die eigenlijk onzichtbaar zijn. De auto zal daardoor steeds vaker ondergronds staan of misschien net buiten de buurt. Je hoeft dus niet te vrezen voor een overvloed aan laadpalen op iedere hoek van de straat.

Gaan we in de toekomst ook naar het delen van energie?

Ja, zeker! En niet alleen het delen van energie, we gaan zelfs toe naar het delen van voertuigen. Vaak staan voertuigen 95% van de dag stil. Enorm zonde. Bovendien heb je de ene dag een groot voertuig nodig en de andere dag een klein voertuig. Het delen van elektrische voertuigen biedt daarin veel mogelijkheden.

Zijn er nog nieuwe laadoplossingen voor de toekomst, bijvoorbeeld innovatief laden?

Het is absoluut nodig dat we nadenken over innovatieve laadoplossingen. Vaak hebben we op hetzelfde moment massaal stroom nodig, bijvoorbeeld bij thuiskomst na werk. Dan ontstaat er een piek op het energienet. Om die pieken te voorkomen, moeten we smart charging gebruiken. Daarmee wordt energie uit het net gehaald op het moment dat die energie ook beschikbaar is, zoals midden in de nacht. Binnen deze technologie zie je nu veel ontwikkelingen. 

Bij Vandebron doen we ook aan slim laden. Zouden in de toekomst, naast auto’s, ook andere apparaten kunnen bijdragen aan het balanceren van het energienet?

Dat zou heel mooi zijn. Je ziet nu al dat de accu van een auto voor energie-opslag wordt gebruikt. Daarnaast plaatsen steeds meer bedrijven zonnepanelen op hun dak. Er moet een oplossing komen dat het elektrische voertuig met de zonnepanelen op het gebouw kan communiceren. Dan wordt het slim opwekken van energie nóg belangrijker. 

We zien binnen de elektrisch rijden-markt nog veel onduidelijkheden, bijvoorbeeld over de kosten. Hoe belangrijk is het dat elektrisch rijden transparant wordt?

Elektrisch rijden moet absoluut transparant zijn. Als elektrisch rijder moet je weten waar je kunt laden. Daarnaast is het voor smart charging belangrijk om te weten wanneer de auto geladen moet zijn. En het allerbelangrijkste, zeker voor ondernemers, is dat je qua kosten weet waar je aan toe bent. 

Er zijn dus nog een paar dingen waar we aan moeten werken, maar als we dat doen dan is elektrisch rijden de toekomst?

Absoluut. Op dit moment is het nog een groot issue dat de voertuigen duur in aanschaf zijn. En zeker de kleinere bedrijven en zelfstandige ondernemers hebben niet altijd toegang tot geld. Daarvoor moet er een oplossing worden bedacht. Maar buiten dat, is er een hele goede toekomst voor elektrisch rijden.

Ben je ook van plan om elektrisch te gaan rijden? Check snel de elektrisch rijden-diensten van Vandebron.

Geschreven door Margo van Gils

Margo is content creator bij Vandebron, houdt van schrijven en het bourgondische leven.

Deel dit artikel
Tags
Elektrisch rijdenGroenDoenImpactKennisbankSlim ladenTechVandebron