Elektrisch rijden met Vandebron

In het derde onderdeel van onze serie over elektrisch rijden gaan we in gesprek met Fardau. Zij is verantwoordelijk voor elektrisch rijden binnen Vandebron. We vragen haar naar haar visie en waarom we als Vandebron in elektrisch rijden zijn gestapt.

Fardau, jij bent Head of Electric Mobility binnen Vandebron. Wat houdt jouw functie in en wat doen wij binnen Vandebron op het gebied van elektrisch rijden? 

Ongeveer drie jaar geleden ben ik bij Vandebron aan de slag gegaan om onze elektrisch rijden-dienst op te zetten. Dit is begonnen met een laadpas, maar al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat er veel meer moest gebeuren dan alleen dat. Want je wilt bijvoorbeeld ook een app hebben om je laadsessies in te zien en laadpalen te kunnen vinden. En we wilden al vrij snel ook laadpalen gaan verkopen, voor mensen die thuis een laadpaal willen hebben of juist op kantoor. Verder hebben we ook nog een pilot gedaan met TenneT, waarmee we het net kunnen balanceren met de elektrische auto. Dat noemen we Slim laden

Kun je daar wat meer over vertellen?

Ja, zeker. TenneT is verantwoordelijk voor het balanceren van het energienet. Zij zijn dus altijd vraag en aanbod met elkaar in balans aan het houden. Als er veel meer vraag is dan aanbod, gaan gas- en kolencentrales harder draaien om dat probleem op te lossen. Maar dat kan ook door bijvoorbeeld met honderden elektrische auto’s tegelijkertijd te stoppen met laden. Dan gaat je vraag naar energie naar beneden en heb je óók balans op het energienet. In principe is het zo dat de meeste mensen rond 6 uur ‘s avonds hun auto aan de laadpaal zetten en rond 8 uur ‘s ochtends pas weer weggaan. Dat betekent dat er een heleboel tijd is om die auto op te laden. Op het moment dat je slim gaat laden, dan laat je eigenlijk aan ons over wanneer je auto precies oplaadt. Zo kunnen we hem inzetten om het energienet te balanceren en verdien je er ook nog eens geld mee. 

Waarom is Vandebron in elektrisch rijden gestapt?

We zijn natuurlijk begonnen als een duurzaam energieplatform, waarbij we naar 100% duurzame energie willen. Enerzijds past elektrisch rijden daar volledig bij, want dat is ook onderdeel van de energietransitie. Anderzijds is het ook zo dat je vraag en aanbod altijd op elkaar wilt aansluiten. Daarvoor zou je hele grote batterijsystemen kunnen gebruiken, maar die zijn duur in aanschaf. Wij zien de elektrische auto als een rijdende batterij die je eventueel in kunt zetten om vraag en aanbod met elkaar te matchen. Bij veel wind- of zonne-energie kun je tijdelijk energie opslaan in de elektrische auto en bij een tekort kun je dat weer uit je batterij halen.

Waarom zouden mensen kiezen voor elektrisch rijden bij Vandebron?

Ik denk om twee redenen. De eerste is omdat we proberen de flow voor klanten zo simpel mogelijk te maken. Op het moment dat mensen beginnen met elektrisch rijden, is het nog best wel complex. Alles is helemaal nieuw. We proberen daarom zo snel mogelijk een duidelijke offerte aan te bieden. De tweede reden is dat Vandebron heel erg staat voor transparantie. Op dit moment is het binnen de EV-markt nog best wel onduidelijk wat je moet betalen bij een laadpunt en wat voor marges er precies gemaakt worden. Daarom heeft Vandebron, net als voor de energiemarkt, gewoon een transparant verdienmodel waarbij er precies duidelijk is wat er naar Vandebron gaat en wat je betaalt voor het laden. 

Wat is jou opgevallen toen je drieënhalf jaar geleden in de energiemarkt stapte? Hoe zat die toen in elkaar?

Dat is een leuke vraag. Wat me heel erg opviel, was dat het een nieuwe markt was. Dus je hebt eigenlijk de kans om alles helemaal opnieuw te bedenken. Maar toch zaten daar nog best wat dingen in die onduidelijk waren. Bijvoorbeeld de kosten voor het laden. Als jij normaal gesproken naar een benzinestation gaat, dan zie je al op grote borden wat het gaat kosten. En op het moment dat je aan het tanken bent, zie je letterlijk hoe de prijs oploopt en betaal je het. Terwijl er geen prijs staat als je bij een elektrische laadpaal aankomt, dus je weet niet hoe duur het is om te laden. Ook na het laden heb je geen idee wat de totaalkosten zijn. Pas een maand nadat je geladen hebt, krijg je een factuur en weet je wat jouw laadsessie heeft gekost. 

Maar mensen gaan daar toch helemaal niet mee akkoord?

Nou, dat is dus omdat heel veel mensen zakelijk elektrisch rijden. Dan kijken ze er niet echt naar om omdat de werkgever daarvoor betaalt. Maar als we straks naar de tweedehandsmarkt gaan en mensen privé elektrisch gaan rijden, denk ik inderdaad dat klanten hier niet meer mee akkoord gaan. Want als je bijvoorbeeld in de supermarkt pas na een maand de rekening zou krijgen voor je boodschappen, dan zou dat heel vreemd zijn.

Veel autofabrikanten zeggen dat ze tussen 2025 en 2030 nog enkel elektrische modellen op de markt willen brengen. Zie je dat positief tegemoet, denk je dat ze dat gaan halen? 

Ik zie het absoluut positief tegemoet, want ik denk dat het heel belangrijk is dat we die stap gaan maken. Of we dat ook echt gaan halen weet ik niet, want je ziet nu al dat fabrikanten al best veel moeite hebben om aan de vraag te voldoen. Ze kunnen simpelweg niet genoeg produceren. Maar het streven is heel mooi. 

Stel: iemand wil nu een elektrische auto aanschaffen, gewoon als particulier. Heb je drie tips die je mee wil geven?

Als eerste zeg ik altijd: neem een proefritje, want het rijdt echt heerlijk! Een tweede tip: als je kijkt naar kosten, neem dan ook je brandstofkosten mee. Die zijn echt veel lager dan wanneer je op benzine of diesel rijdt. En als derde tip: kijk ook naar je onderhoudskosten. Er zit niet meer een gigantische motor in je elektrische auto, dus er is simpelweg gewoon minder onderhoud nodig. Dat kan best wel besparen, dus dan is misschien die hogere investering wel de moeite waard.

Waar staan we over vijf jaar op het gebied van elektrisch rijden in Nederland?

Ik denk dat over vijf jaar de eerste elektrische auto’s al echt op de tweedehandsmarkt in de verkoop zijn. En wat ik ook hoop is dat er geen auto’s met verbrandingsmotoren verkocht worden. Maar dat is misschien eerder een hoop dan dat het werkelijk gaat gebeuren.

Benieuwd naar onze elektrisch rijden-diensten? Voor zowel zakelijk als privé bieden we laadpassen en laadpalen aan. Daarnaast kun je in de app eenvoudig zien wat wat de kosten voor je laadverbruik zijn. Interesse in onze Slim laden-dienst? Kijk op onze website of neem contact op!

In het eerste deel van deze serie spraken we Walther Ploos van Amstel over de toekomst van elektrisch rijden. In het tweede deel gingen we in gesprek met Mark Schreurs, mede-oprichter van leasemaatschappij MisterGreen.

Geschreven door Margo van Gils

Margo is content creator bij Vandebron, houdt van schrijven en het bourgondische leven.

Deel dit artikel
Tags
ActueelElektrisch rijdenKennisbankSlim ladenTechVandebron