De invloed van het coronavirus op de elektrische auto

Begin dit jaar voorspelde Richard de ontwikkeling van de elektrische auto in 2020. Maar door het coronavirus staat het er nu heel anders voor. In dit blog legt Richard uit wat voor invloed het virus op de ontwikkeling van de elektrische auto heeft.

Het kan je niet ontgaan zijn dat het coronavirus de wereld al wekenlang in een ijzeren greep houdt. Diverse landen bouwen de maatregelen nu langzaam af, om nauwlettend in de gaten te houden wat voor gevolgen deze versoepelingen hebben. Voor veel bedrijven, waaronder de toeristische sector en de horeca, is het een ontzettend moeilijke periode.

Ook de auto-industrie is zwaar getroffen door corona. Maar wat betekent dit nou concreet voor de ontwikkelingen van de elektrische auto? In dit blog voorspelden we de trends voor de elektrische auto in 2020, maar zien we deze nog terug? En waar moeten we nu op letten?

Flinke dreun voor de automotive sector

Veel grote autofabrikanten hebben begin 2020 flinke klappen gekregen. Fabrieken, afdelingen en kantoren waren een tijdlang gesloten. Enerzijds om besmettingen te voorkomen, anderzijds omdat de vraag naar nieuwe auto’s sterk terugliep. Zo zaten de loodsen van Volvo in april vol met auto’s, vrachtwagens en onderdelen.

Inmiddels hebben belangenorganisaties en afzonderlijke autofabrikanten over de hele wereld overheidssteun aangevraagd. Ook lijkt er aangeklopt te worden bij de Europese Unie. De automotive sector wil graag dat de maatregelen rond het terugdringen van de CO₂-uitstoot herzien worden, om zo de auto-industrie te helpen in deze zware tijden. Op dit moment hangt er namelijk een miljardenboete boven het hoofd van autoproducenten als ze niet voldoen aan de CO₂-maatregelen. Maar de Europese Commissie lijkt vast te houden aan de route die is uitgestippeld. Weigert de EU de plannen te herzien, dan moet de auto-industrie extra steun vragen om hun sector draaiende te houden. 

Weinig mogelijkheden tot ontwikkeling 

Gekrompen buffers zorgen samen met de strenge coronamaatregelen voor een domper rond de ontwikkelingen van de elektrische auto. Vanuit huis werken is in veel sectoren een prima optie, maar een elektrische auto ontwikkelen, bouwen en testen vanaf de keukentafel, dat is niet bepaald praktisch. Er werd een stortvloed aan nieuwe modellen verwacht medio 2020, maar dit is opgeschort. Mede omdat de modellen nog niet in productie zijn, maar ook vanwege het stopzetten van autoshows. Wanneer een nieuw model niet spectaculair geïntroduceerd kan worden in de media, is de kans veel kleiner dat het model een succes zal worden. Veel autofabrikanten zullen dus wachten met de presentatie van hun nieuwe auto’s tot het moment dat grotere evenementen weer zijn toegestaan 

Slecht nieuws voor de elektrische auto dus?

De vraag is of de gevolgen van de coronacrisis wel echt zo negatief zijn voor de elektrische auto. Direct na de verstoring van de sociaaleconomische balans in China nam de CO₂-uitstoot met ruim 18% af. Ook in de overige Aziatische landen was de afname goed merkbaar. De luchtkwaliteit in uiteenlopende steden werd ineens veel beter. Ook in Europa kwamen verrassende beelden op social media langs: vissen in schoon water in Venetië en schitterende uitzichten in Spanje dankzij de schone lucht.

Het is de vraag in hoeverre de CO₂-uitstoot verminderd blijft, als straks alle bedrijven weer vol gas geven om de verloren periode in te halen. In ieder geval heeft iedereen nu de voordelen van een verminderde CO₂-uitstoot kunnen ervaren. De Europese plannen om het eerste klimaatneutrale continent te worden, hebben daardoor veel meer steun gekregen. 

De interesse in verduurzaming zorgt voor extra aandacht voor de elektrische auto. En dat is goed nieuws, want begin 2020 werd voorspeld dat de stijging van het aantal elektrische auto’s niet door zou zetten. Door de gevolgen van het coronavirus is de kans groot dat er toch een stijging in het aantal elektrische auto’s komt. Mensen willen en gaan bewuster leven. En door elektrisch te gaan rijden en te kiezen voor ‘goeie energie’ dragen ze bij aan een beter klimaat.

Budget en aanbod van elektrische modellen

Ook de huidige economische situatie kan in het voordeel werken voor de elektrische auto. De consument en ondernemer die begin 2020 een nieuwe auto wilden kopen, hebben de aankoop naar alle waarschijnlijkheid uitgesteld. Naast dat iedereen zoveel mogelijk thuis moest blijven en dus de auto liet staan, zijn mensen in economisch onzekere tijden geneigd minder geld uit te geven.

Maar nu grotere uitgaven uitgesteld zijn en vakantie in eigen land wordt gevierd, heeft men wellicht meer geld te besteden. Tel daarbij op dat autofabrikanten meer elektrische modellen moeten verkopen om te voldoen aan de door de overheid opgelegde CO₂-maatregelen en de cirkel is rond. Krijgen de autofabrikanten nieuwe, goedkopere en aantrekkelijke modellen op de markt op het moment dat de auto-industrie weer aantrekt, dan is de elektrische auto aantrekkelijker dan hij was begin 2020.

Het is wachten op concrete cijfers

Hoe elektrisch rijden zich verder gaat ontwikkelen en of de maatregelen echt versoepeld worden, is nog niet duidelijk. De trend is in ieder geval wel duidelijk. De natuur heeft even adem kunnen halen. Nu is het aan ons om er lessen uit te trekken. Zorg ervoor dat je kiest voor écht groene energie en indien je auto rijdt, ga dan voor elektrisch. Daarmee draag je bij aan een schonere omgeving en duurzamere mobiliteit, plus een kleinere ecologische voetafdruk. En dat is waar we het voor doen!

Geschreven door Richard de Jong

Richard de Jong is autofanaat en altijd up to date over de nieuwste ontwikkelingen en trends binnen de auto-industrie. Als gastblogger deelt hij graag zijn kennis en ervaring over Elektrisch rijden met jou.

Deel dit artikel
Tags
ActueelElektrisch rijdenImpactKennisbankKlimaatTechSlim laden